Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Operátoři šetří na reklamních výdajích, místo nich mají investovat banky

  1:02
V době, kdy se firmy kvůli krizi bojí za propagaci příliš utrácet, by měly reklamní trh zachránit banky. Ty částečně zaplní díru po mobilních operátorech, kteří přestávají do reklamy investovat. Takový reklamní "program" na příští rok předpovídají odborníci z mediálních agentur.
Mobilní operátoři začínají šetřit na reklamách. Například Vodafone se úplně stáhl z klasických médií. Ilustrační foto

Mobilní operátoři začínají šetřit na reklamách. Například Vodafone se úplně stáhl z klasických médií. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Všechny firmy na reklamě letos výrazně šetřily – podle ceníkových nákladů, které sleduje společnost TNS Media Intelligence, se trh s reklamou propadl v období od ledna do září 2009 o necelá čtyři procenta. Podle mediální agentury OMD se však díky četným slevám, které si inzerenti vymohli, reálně v reklamě utrácelo až o čtvrtinu méně.

I banky sice v první polovině letošního roku výdaje na marketing výrazně snížily, v závěru roku už však opět dostaly chuť dávat o sobě vědět.

"Krize jim paradoxně přinesla nové produkty, které lidem musí představit. Navíc v Česku je stále mnoho bankovních poplatků, jejichž odstraněním se budou banky chtít pochlubit, a přesvědčit tak klienty k ukládání peněz právě do jejich bankovního domu," říká Michal Štochl, zdejší ředitel výzkumné společnosti TNS Media Intelligence, která celosvětově zkoumá investice do komunikací a reklamy.

Podle dalších zdrojů z agentur jsou banky navíc jedny z mála společností, které si v dnešní době "sedí" na velkých penězích – a ty chtějí utratit za reklamu, i když samy se zatím k útratám na příští rok vyjadřovat nechtějí.

Banky sedí na penězích

"Marketingové výdaje na letošní rok a rok příští považujeme za důvěrné informace," říká Ivo Měšťánek, mluvčí ČSOB. Potvrdil však, že v průběhu letošního roku došlo ke snížení těchto výdajů.

Naopak opačný trend očekávají obchodníci s reklamou u mobilních operátorů. I ti sice šetřili už letos, ale ještě zdrženlivější by mohli být příští rok.

"Penetrace mobilních telefonů už je tak vysoká, že význam masivních kampaní operátorů pomalu mizí. Společnosti se budou zaměřovat spíše na menší a cílenější reklamu, u některých je to vidět už dnes," říká Petr Majerik, šéf české pobočky mediální agentury ZenithOptimedia.

Naráží tím třeba na společnost Vodafone, která se už letos zcela stáhla z klasických médií. "Trend posunu od masové k přímé komunikaci bude i nadále pokračovat," potvrzuje Martina Kemrová, mluvčí T-Mobilu.
Dalším důvodem, proč budou "mobilkáři" šetrnější, je podle Štochla z TNS Media Intellignece i fakt, že jejich velké příjmy ořezala regulace cen mezinárodního volání a SMS Unií.

Velkou neznámou zůstávají propagační výdaje automobilek. Ty letos měly značné výkyvy, především v souvislosti se zaváděním a následným dobíháním šrotovného v okolních zemích.

Reklama na auta s výkyvy

Další mírný pokles pro příští rok čekají agentury především u západoevropských značek, a to hlavně proto, že šrotovné například v sousedním Německu skončilo a vlna optimismu s ním.

Výjimkou by zvlášť v českém inzertním rybníce mohla být kampaň k představení nového modelu Škoda Superb Kombi, na které mladoboleslavská Škodovka šetřit určitě nebude.

"Zlevněného" reklamního prostoru také využívají asijští automobiloví tygři, jako je Hyundai a Kia, kteří o sobě v druhé polovině roku dávali výrazně vědět.

"Reklamní rozpočet společnosti Hyundai Motor Czech se v období leden–srpen byl 178 milionů korun hrubého, zatímco v roce 2008 to bylo ve stejném období 127 milionů," říká Andrej Bobák, marketingový šéf Hyundai Motor Czech. Rozpočet na příští rok zatím nezná, ale počítá s minimálně stejným objemem peněz jako letos.

Jistotou by i příští rok měly být maloobchodní řetězce a výrobci potravin a dalšího rychloobrátkového zboží. Pro ně je komunikace se zákazníky tradičně klíčová. Druhým extrémem budou podle mediálních agentur výdaje na reklamu stavebních a presonálních firem. Ty by příští rok měly být prakticky neviditelné.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Vídeňští restauratéři se bouří proti rozvozu jídel, připadají si vykořisťovaní

28. dubna 2024

Na vídeňské gastroscéně to vře. Provozovatelé tradičních restaurací se bouří proti expanzi...

Luxusní šperk skoro zadarmo. Cartier omylem prodával náušnice se slevou 99 procent

28. dubna 2024  7:32

Šperky se slevou 99,9 procenta. Za tolik koupil mexický lékař náušnice v luxusním francouzském...

Průmysl stagnuje, některých surovin bude nedostatek, varuje ruská organizace

28. dubna 2024  7:18

Průmyslová výroba a investice v Rusku stagnují, zhoršuje se vývoz zboží a ziskovost většiny...

Sonny Angel: Ďábelská moc andělské panenky, která plete hlavu generaci Z

28. dubna 2024

Premium Všichni uživatelé TikToku už pravděpodobně znají panenku Sonny Angel. Asi osm centimetrů vysoká...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...