Obchodu s cizinou se daří, pomáhá unie i fotbal

Českému obchodu se zahraničím se daří. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa odhaduje, že letošek by mohl skončit nejlépe za posledních deset let. Podle vedení agentury CzechTrade pomohlo připojení k EU i hokejový a fotbalový šampionát.

Po vstupu do unie se o Česko totiž začaly zajímat i firmy ze vzdálenějších oblastí - jako například z Chile. To bylo překvapením i pro samotné vedení CzechTradu.

"Chile je země, která neleží úplně v oblasti našeho zájmu. Nemáme tam vlastní pobočku," vysvětluje Jitka Hanzlíčková, která je pověřena vedením agentury. Chilské firmy mají podle ní zájem o spolupráci hlavně v oblasti vinařství.

"Vstup do unie Česku jednoznačně prospěl. Snad ještě větší zájem o české firmy byl v době  hokejového a fotbalového šampionátu," říká.

Tlapa: Deficit by mohl být nejnižší za deset let
Náměstek ministra průmyslu Tlapa vidí vývoj zahraničního obchodu růžově. Schodek zahraničního obchodu by podle něj letos mohl skončit na 64 miliardách korun, tedy nejlépe za posledních deset let.

"Nemůžeme ale být pouze optimističtí. Pravdou je, že české exporty táhnou především velké mezinárodní firmy, které v Česku investovaly," říká Tlapa. Podíl malých a středních firem je podle něj pořád nedostatečný.

K prezentaci v cizině má pomoct adresář
Rozšíření povědomí o českých firmách v zahraničí, má pomoci adresář, který CzechTrade vytvořil.

"Hlavní úkol agentury CzcehTrade vidím v tom, že umožňuje sjednávat kontakty mezi českými a zahraničními firmami a posléze smlouvy, jejichž výsledkem je export," říká Jitka Hanzlíčková, která je pověřena vedením agentury. "K tomu je ale třeba, aby se v zahraničí o českých firmám vědělo," dodává.

,