Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obchodníci líčí pasti, zákazníci kupují

  13:47
Velké obchody vědí, jak přimět zákazníky, aby u kasy nechali podstatně více, než si předsevzali. Různé prodejní triky praktikují po celý rok. V době Vánoc, kdy lidé utrácejí mnohem více než obvykle, jejich vynalézavost vrcholí.

Obchodníkův cíl: přimět zákazníka, aby koupil víc, než zamýšlel. Ilustrační foto | foto: Michal ŠulaMF DNES

Řetězce vycházejí ze zjištění, že lidé ze tří čtvrtin rozhodují o tom, co koupí, až v obchodě. A to se týká i těch, kteří chodí do obchodu se seznamem. Málokdy ho totiž dodrží. Obchodníci musí zařídit, aby toho lidé dali do košíků co nejvíce.

Ostřílení marketingoví kozáci vědí, že je klienta třeba silně zaujmout hned při vstupu do obchodu. "Velkým problémem je prvních pár metrů," vysvětlil v belgickém listu Le Soir Vincent De Coster z firmy Field and Concept.

"Klient ještě není v duševním rozpoložení spotřebitele. Potřebuje se aklimatizovat a má tudíž tendenci první metry lhostejně odbýt," upozornil. Proto mu sem snesou nejrůznější zlevněná lákadla, nebo sezonní zboží jako šampaňské před Silvestrem.

Mužům víno, ženám zeleninu
Belgické supermarkety Delhaize (v Česku Delvita) léta nechávaly zákazníky vstupovat "světem vín", teď však mění taktiku. Muži si prý víno najdou tak jako tak a ženy často ponechává chladnými. Těm je lépe snést pod první kroky zlevněné ovoce a zeleninu.

Podle odborníků je třeba uspořádat obchodní plochu tak, aby zákazníci kolovali proti směru hodinových ručiček a proud je nesl od jedné přitažlivé věci ke druhé. Výrobci značkového zboží platí zlatem za to, že se jejich produkty objeví "na přídi" uličky.

Naopak, první metr dva po odbočení dává zákazník menší pozor, protože manipuluje s vozíkem. Tam se pak ocitnou lacinější nebo banální výrobky.

Úplně vzadu, v místech nezajímavých a nudných, je mléko, chléb či rýže, tedy to, co se musí koupit tak jako tak. Uprostřed a ve výši očí se na zákazníka "cení" předměty dražší, značkové a zboží se značkou řetězce, u něhož je zájem na rychlém obratu.

Sinatra prodává, zářivka nikoli
Claude Boffa, odborník na spotřebitelské otázky, považuje za důležitou atmosféru obchodu i volbu hudby. Vinný kout s atmosférou sklípku, tlumeným teplým osvětlením a Frankem Sinatrou má daleko větší šance než strohá police pod zářivkou.

Pasti je podle něj třeba klást do posledních centimetrů pobytu v obchodě. U kasy se prodá mnohem více žvýkaček, bonbonů a malých čokolád než v příslušných odděleních, protože po nich sáhnou zákazníci, kteří se nudí ve frontě.

"Zde už spotřebitelova ostražitost umdlévá, je zranitelný. Je tedy třeba mu předestřít poslední pokušení," vysvětlil Boffa.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

26. dubna 2024  13:38

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice

26. dubna 2024  12:17

Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...