Doprava, automobily

Doprava, automobily | foto: Radek Kalhous, MF DNES

Mýto může zaplnit města

Vrátí zavedení mýta na hlavních cestách kamiony z obchvatů zpátky do měst? Ministerstvo dopravy o tom pochybuje, starostové se této možnosti naopak obávají. Za průjezd po nových obchvatech se má od ledna platit, staré silnice přes centra měst se mezi zpoplatněné úseky nezařadí.

Obce se bojí, že mnozí řidiči zvolí raději úsporu peněz než času.

Situace by tak mohla být podobná té, která je nyní v Uherském Hradišti a přilehlém Starém Městě a Kunovicích. Kvůli opravám na obchvatu starém dva a půl roku se na několik týdnů do měst opět vrátily tisíce kamionů. „Denně tudy projede kolem 30 tisíc aut, z toho nejméně pět tisíc kamionů,“ uvedl starosta Hradiště Libor Karásek.

Možnost, že by dopravní kolaps nebyl pouze dočasnou záležitostí, ho děsí. „Máme z toho strach, zvlášť když vidíme zkušenosti z nedalekých Otrokovic,“ přiznal Karásek. Právě v Otrokovicích zavedení mýtného na obchvatu (patří do kategorie rychlostní silnice, která je už zpoplatněna) vrátilo nemalou část nákladních aut zpátky do města. Výjimku na bezplatnou jízdu po obchvatu dostala pouze osobní auta, která díky tomu nemusí mít dálniční známku.

Ministerstvo dopravy však žádné další výjimky dávat nechce a obavy obyvatel považuje za přehnané.

„Pochybuji, že se někomu vyplatí ušetřit 40 korun a nejet kolem města deset kilometrů po dálnici, a místo toho se tlačit půl hodiny po městě,“ argumentuje ministr Aleš Řebíček. Připomíná také, že obce mají možnost místními úpravami omezit či zcela znemožnit průjezd.

Přístup ministerstva neuspokojil ani zástupce krajů.

„Ministr chce výjimek minimálně, ale slíbil nám, že případné připomínky prodiskutuje,“ řekl středočeský hejtman Petr Bendl.

Právě jeho kraj podával neúspěšný návrh na osvobození linkových autobusů od povinnosti platit mýtné. „Znovu to zkoušet nebudeme, bylo by zbytečné házet hrách na stěnu,“ uvedl Bendl.

Podle něj kraje nebudou mít dostatek peněz, aby dopravcům uhradily vyšší náklady, a očekává proto zdražení jízdného.

Brány, nebo satelit?
Ani necelých osm měsíců před plánovaným spuštěním mýta na silnicích první třídy není jasné, jakým způsobem se bude nové mýtné platit. Ministerstvo dopravy chce definitivní řešení oznámit v pondělí.

Původně se počítalo s tím, že se postaví necelá stovka mýtných bran a na zbývajících úsecích bude náklaďáky a autobusy sledovat satelit. Kvůli tomu by museli dopravci nahradit dosavadní palubní jednotky jinými, přibližně dvakrát dražšími.

Výhodou satelitního systému mají být nižší náklady na jeho vybudování – ušetřit se má hlavně na výstavbě stovek mýtných bran.

Zpoždění prý nebude
Teď se zdá, že od 1. ledna se bude mýtné vybírat pouze na části hlavních silnic, a to stejnou technologií jako na dálnicích. „Konečné rozhodnutí ještě nepadlo. Vypadá to ale, že satelitní část bude dokončována s určitým odkladem, pravděpodobně až po 1. lednu 2008,“ sdělil MF DNES Petr Moos, který vede vyjednávací tým ministerstva. Nových bran by podle něj mělo stát zhruba 90.

Přestože konečný verdikt padne až v polovině května a ani firma Kapsch zatím neví, které úseky budou zpoplatněny, ministerstvo ujišťuje, že lednový termín se posouvat nebude. „Jsme poučeni z loňských problémů,“ připomněl Moos.

Neznámou je i zisk, který by zpoplatnění hlavních silnic mělo přinést. Ministerstvo nedokáže odhadnout, kolik aut začne mýtné platit a kolik na zpoplatněných úsecích ujedou kilometrů. „Propočty předpokládají mírný zisk. Zatím ale nedokážeme odhadnout, zda v řádech miliard, nebo stovek milionů,“ řekl Moos.

Mimo dálnice by se mělo jezdit za zhruba třetinovou cenu, průměrná kilometrická sazba má činit 1,50 koruny. „Pokud by se dodržely původní plány, mohla by kamionová doprava zdražit o pět až sedm procent,“ uvedl Martin Špryňar ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Firmě Kapsch zároveň ještě zbývají resty z první etapy. Z původních 150 bran, které neměly elektrickou přípojku a proud jim dodávaly naftové agregáty, jich tímto způsobem stále funguje zhruba polovina. „Vypadá to, že všechny agregáty stihnou odstranit do konce roku,“ je optimistický náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Šéf Kapsche Karel Feix však tvrdí, že se to nemusí podařit. „Nejčastěji se doba veškerých prací pohybuje do 150 dní. Bohužel, v některých případech se tento proces může pohybovat až v horizontu let,“ uvedl.


Co čeká mýtné

Od 1. ledna by se mělo začít platit na dalších 1200 kilometrech silnic 1. třídy. Ministerstvo dopravy ale dosud nerozhodlo, zda zvolí (dosud preferovanou) kombinaci mýtných bran a satelitu, nebo se vrátí k původní variantě pouze s branami. Nově budou zpoplatněny také obchvaty řady měst a obcí (např. Jičín, Čáslav, Jindřichův Hradec), zatímco průjezd přes samotná města zůstane bezplatný.