Mýtné má odradit řidiče od toho, aby objížděli zpoplatněné úseky po silnicích nižších tříd

Mýtné má odradit řidiče od toho, aby objížděli zpoplatněné úseky po silnicích nižších tříd | foto: Martin Stolař, MF DNES

Mýtné se začne platit na většině silnic v roce 2009

  • 248
Mýtné na silnicích I. až III. třídy začnou vozidla nad 3,5 tuny platit od ledna 2009. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl ministr dopravy Aleš Řebíček. Dodavatele satelitního systému chce vybrat ještě letos.

Původně se mýto mělo platit pouze na silnicích první třídy, a to pomocí mikrovlnné technologie. Systém měla vybudovat firma Kapsch.

"Naše představa je 1.1. 2009," prohlásil ministr s tím, že vítěz výběrového řízení by měl rok na zavedení systému. "Příslušné týmy na této věci už delší dobu pracují," upozornil Řebíček, který se dočkal podpory i od stínového ministra dopravy za ČSSD Romana Onderky.

"Pokud by to ministerstvo zvládlo, bylo by to velmi pozitivní," řekl Onderka, který seděl rovněž ve studiu ČT. Výhradu měl k tomu, zda je nutné zavést mýto úplně všude, nebo jen na vybraných místech.

Po dalším mýtném volají hejtmani
Podle Řebíčka by rozšíření mýtného nemělo jen přinést více peněz, ale sloužilo by rovněž regulaci dopravy. "Kdybychom vybírali mýtné jen na silnicích první třídy, tak by skutečně hrozilo nebezpečí přesunu dopravy na dvojky a trojky," vysvětlil.

Ze slov Romana Onderky ovšem vyplývá, že ČSSD nebude dalším mýtným nadšena. Přinejmenším se bude snažit, aby nebylo přehnaně vysoké. "Systém musí být dobrý s ohledem na to, aby se vybralo co nejvíc peněz, ale zase aby nám tom neodpudilo všechny dopravce z našich silnic," podotkl.

O rozšíření mýtného na silnice druhých a třetích tříd usilovali dlouhodobě hejtmani. Kraje údajně chtějí, aby byl nejvyšší poplatek na silnicích třetí třídy a nejnižší na dálnicích.

"My od tohoto systému čekáme velkou pomoc," přiznal hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský. Pro něj osobně není nejdůležitější, kdy se systém rozjede, chce ale, aby pokryl opravdu celé území státu.

Zdraží se i dálniční známky
Mýtné se v ČR zatím vybírá na necelých tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Dosud dopravci zaplatili přes dvě miliardy korun.

Státní fond dopravní infrastruktury, který je jediným příjemcem mýtných plateb, počítá letos s celkovým výnosem necelých pět miliard. Z toho je však nutné zaplatit zhruba dvě miliardy firmě Kapsch jako splátku za vybudování a provozování systému.

Řebíček také oznámil, že zřejmě od začátku roku 2008 budou dražší dálniční známky. Cena pro osobní auta má být zhruba 1000 korun, pro nákladní osm tisíc.

"Je třeba si uvědomit, že od roku 2004 se dálniční známky nezdražovaly," řekl ministr. A dočkal se podpory i od stínového ministra. "Ke zdražení musí dojít," prohlásil Onderka.

Nelíbí se mu ale, že na mýtném se zatím vybralo podstatně méně než dříve politici tvrdili. Než se totiž placení mýtného rozjelo, slibovali příjem přes deset miliard ročně. Ve skutečnosti prý nejde ani o tři.