Mýto, mýtná brána

Mýto, mýtná brána - Mýto, mýtná brána | foto: Alexandr Satinský

Mýtné je v pořádku, řekl soud. Kapsch smí stavět dál

  • 157
Po týdenní přestávce mohou práce na výstavbě mýtného systému na českých dálnicích pokračovat. Brněnský krajský soud dal nakonec za pravdu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který uznal na jaře jako vítěze soutěže společnost Kapsch. Ta tak může pokračovat ve stavbě mýtnic.

Žalobu společnosti Autostrade proti rozhodnutí antimonopolního úřadu soud zamítl. Námitky Autostrade byly nedůvodné, řekl soudce Jaroslav Tesák.

Práce na systému dálničního mýtného, které mají od ledna platit kamiony nad 12 tun, se zpozdily o týden kvůli předběžnému opatření. Soud jím dočasně zakázal firmě Kapsch pokračovat ve výstavbě.

Zástupce Autostrade Roman Pospíšil nevyloučil kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Kapsch chce obnovit stavební práce co nejdříve.

„Hned ve středu zahájíme opět svou činnost a jednání s našimi subdodavateli, jak komplikovanou situaci co nejlépe vyřešit a dohnat ztrátu času,“ sdělil generální ředitel Kapsch Telematic Services Karel Feix.

„I když uděláme vše pro to, abychom týdenní zpoždění dohnali, je nutno říci, že pozastavení bohužel přišlo v nejkritičtějším okamžiku celé výstavby. Blíží se ukončení stavební sezóny a věc je termínově již extrémně napjatá,“ dodal.

Ze 171 mýtných bran zatím Kapsch stihl postavit třetinu. Podle Karla Feixe je ale celý systém připraven už ze tří čtvrtin.

Podle ministerstva dopravy by měl být systém elektronického mýtného zprovozněn v původně plánovaném termínu, tedy od 1.1. 2007. „Počítáme s tím, že firma Kapsch dostojí svým závazkům,“ řekla ČTK mluvčí ministerstva Marcela Žižková.

Známky jako náhrada nejsou možné
Zástupci Kapsch žádali soud hned v úvodu jednání o okamžité zrušení tohoto opatření. Tvrdili, že v opačném případě nebude stát schopen od ledna vybírat za použití dálnic od kamionů jakékoliv poplatky.

Podobný názor u soudu prezentovalo i ministerstvo dopravy. Od ledna by údajně nebylo možné zavést pro nákladní dopravu znovu dálniční známky, neumožňují to současné zákony. Pokud se nedokončí mýtné, nebude možné vybírat poplatky, řekli u soudu reprezentanti ministerstva.

Až dosud se přitom se známkami počítalo jako s možnou záložní variantou pro případ, že by kvůli soudním průtahům nebylo elektronické mýtné připraveno včas.

Stát měl na mýtném od kamionů příští rok inkasovat podle různých odhadů od 2,8 do osmi miliard korun. Na dálničních známkách od kamionů dosud získával kolem miliardy. Nevybrané peníze by pak chyběly fondu dopravy na výstavbu a opravy silnic a dálnic.

Podle předsedy antimonopolního úřadu Martina Peciny je jedinou možností, jak Kapsch ještě od mýtného dostat, žaloba na smlouvu uzavřenou mezi firmou a ministerstvem dopravy. Autostrade u soudu napadala jen verdikt ÚOHS.

,