Hobbymarkety zaznamenaly vysoké prodeje. (6. května 2020)

Hobbymarkety zaznamenaly vysoké prodeje. (6. května 2020) | foto: TASR, Profimedia.cz

Češi se těšili na zahrady. Prodeje sekaček a bazénů rostly i při omezení

  • 6
Podle odhadu padlo pandemii za oběť zhruba pět procent menších a středně velkých obchodů. Ty, které přežily, ale nyní zažívají poměrně dobré časy. Zákazníci v některých segmentech utrácejí v průměru téměř o 50 procent více na jeden nákup, a tak tržby uplynulých týdnů překonávají hodnoty z doby před pandemií o desítky procent i při nižším počtu otevřených provozoven.

V celém jarním lockdownu zůstávala zavřená asi třetina menších a středních maloobchodů, ale souhrnné tržby v tomto období klesly oproti předcovidovému normálu asi o 5 až 10 procent. 

„V průběhu uplynulých tří týdnů, kdy došlo k rozvolnění, postupně otevřelo už 9 z 10 maloobchodů využívajících náš pokladní systém. Tržby skokově vzrostly o desítky procent,“ přibližuje ředitel Dotykačky Petr Menclík.

Nejvyšší nárůst tržeb byl logicky znát hned po rozvolnění. V prvním týdnu po otevření maloobchodů se tržby podle údajů Dotykačky vyšvihly 44 procent nad předcovidový standard. V navazujících dvou týdnech nákupní šílenství přece jen o něco opadlo. I tak se ale hodnoty celkových tržeb malých a středních maloobchodů (bez velkých řetězců) drží zhruba 35 procent nad hodnotami z února 2020. Situace se ale pochopitelně liší v jednotlivých segmentech.

Otevřené obchody

Stabilnější zájem je vidět například u bytových doplňků, ve specializovaných obchodech, jako je cyklo, sport, rybářské potřeby apod. „S rozvolněním otevřely skoro všechny obchody v těchto segmentech, zavřená zůstala pouhá jedna desetina. Tržby ale vzrostly zhruba 50 procent nad hodnoty prodejů před pandemií. Lidé tak nyní utratí na jeden nákup asi o polovinu víc než dřív,“ vysvětluje Petr Menclík.

Největší posun, který způsobila pandemie, je vidět v oblasti chovu domácích mazlíčků, ať už to jsou psi, kočky či drobná zvířata, a pěstitelského hobby.

„Z tržeb v obchodech zaměřených na chovatelské nebo zahradnické potřeby je jasně vidět, že jakmile pandemie Čechy zavřela doma, pořídili si nejrůznější mazlíčky nebo alespoň začali zvelebovat své záhony a zahrady,“ komentuje Menclík. Na rozdíl od jiných obchodů, kde se v prodejích nejvýrazněji projevilo až nedávné rozvolnění, u obchodů orientovaných na faunu a flóru bylo podle něj možné sledovat nárůst tržeb po celou dobu pandemických omezení. 

„V posledních týdnech jsou tržby v tomto segmentu v porovnání s únorem 2020 až trojnásobné. Částečně se to dá vysvětlit sezonností, nicméně nárůsty přes sto procent jsme pozorovali už během podzimních měsíců, dokonce i v listopadu a prosinci,“ upřesňuje Menclík. Nepochybně se na tom podle něj podepsal i současný boom pořizování víkendových chat a chalup.

Zahrady se v pandemickém roce staly hlavním místem, kde Češi trávili čas. Ať už si je zvelebovali, anebo si hojně pořizovali bazény i vířivky, hobby markety tyto zvýšené prodeje jen potvrzují.

Obchody ukrojily e-shopům jen část tržeb. Online nákupy stále táhnou

„V loňském roce evidujeme nárůst prodejů o 15 procent v porovnání s rokem 2019. Za první kvartál letošního roku pak je nárůst 20 procent proti roku 2020. V pandemickém období a i v prvním kvartálu tohoto roku se nejvíce prodávala zahradní technika. Rekordmany prodejů se pak staly stroje na sekání trávy, dále bazény a vířivky,“ doplňuje  Kateřina Böhmová,  tisková mluvčí společnosti Mountfield.

Také čisté tržby skupiny Hornbach vzrostly v letech 2020/21 o 15,4 procent na 5 456 milionů eur. Hornbach Baumarkt AG, největší provozní podskupina, která k rozvahovému dni 28. února 2021 provozovala 163 poboček a online obchodů v devíti zemích po celé Evropě, zvýšila své tržby o 15,6 procenta na 5 117 milionů eur, uvedla společnost ve své tiskové zprávě.

„Chování našich zákazníků se změnilo, rekonstruují své domovy, zvelebují zahrady, okopávají záhony... To by měl být dobrý základ pro naši obchodní výkonnost v letošním roce a zároveň z dlouhodobého hlediska chceme uspokojit poptávku po stavebních a kutilských projektech,“ zdůraznil ve zprávě Albrecht Hornbach, generální ředitel Hornbach Management AG.

Offline nákupy elektra stále táhnou

Speciální kategorií jsou obchody s elektrem a průmyslovým zbožím. „Na rozdíl od jiných maloobchodních segmentů byla u tohoto typu zboží vidět nejmenší změna v počtu otevřených provozoven. 

Celé jaro jich fungovalo zhruba 70 procent a s rozvolněním se toto číslo zvýšilo jen o kousek, zhruba na 75 až 80 procent. I tržby zůstávaly vysoké. Lidé si zjevně zvykli tento druh zboží kupovat online,“ říká Petr Menclík.

Přesto podle něj bylo vidět, že část zákazníků zůstává věrna tradičním offline nákupům. „U dražšího zboží lidé přece jen dávají přednost tomu, aby si zboží před nákupem mohli prohlédnout, a nejlépe i osahat. Největší prodeje tak byly vidět první sobotu po rozvolnění. Skokově ten den proti běžným předcovidovým sobotám vyskočily o tři sta procent.“

Podle tiskové mluvčí společnosti Alza v posledních týdnech nedošlo k žádné výrazné prodejní změně. 

„Všechny segmenty od velké bílé elektroniky přes malé domácí spotřebiče, po notebooky a mobilní telefony se prodávají ve stejné intenzitě. Je to dáno asi i tím, že i na našem webu se snažíme zákazníkům poskytnout dostatečně obsáhlé a podrobné informace, které jim s výběrem a nákupem pomohou, a nemuseli tedy čekat na otevření kamenných poboček,“ dodává Daniela Chovancová.

Nákupní horečka klesá zejména u oblečení

Skokový nárůst tržeb v souvislosti s rozvolněním byl vidět především v obchodem s textilem a módními doplňky. Tržby, které se ve srovnání s předcovidovým „normálem“ po celé jaro držely v rozmezí pouhých 10 až 25 procent, vystřelily v prvním rozvolněném týdnu na 152 procent. 

Tržby menších a středních maloobchodních prodejen

V druhém týdnu už to bylo jen 129 procent a v tomto týdnu mírný pokles dál pokračuje. Odhadujeme, že tento týden se uzavře na hodnotách kolem 120 procent,“ vypočítává Petr Menclík. Zavřeno podle něj v segmentu módy zůstává i nyní 29 procent obchodů. Ještě před měsícem to bylo 70 procent.

Pozvolný pokles potvrzuje například Freeport Hatě módní outlet, ale v dalších měsících spíše opadávání zájmu neočekává. „Čísla z hlediska návštěvnosti i tržeb jsou stále vysoko nejen nad dlouhodobým průměrem, ale i nad čísly po loňském lockdownu. Opadávání zájmu zatím spíše neočekáváme a to v souvislosti s novými akcemi, s kterými přicházejí obchodníci, a dále pak s očekáváným zvýšeným počtem zákazníků z Rakouska,“ dodává Jan Procházka, ředitel Freeport Fashion Outlet.