Letošní odchod rakouského sportovního řetězce Gigasport z českého trhu jeho konkurentům příliš neulevil. V době, kdy české domácnosti šetří, musí na přesyceném trhu bojovat o zákazníka stále nižšími cenami.
"Konečné ceny pro spotřebitele jsou rok od roku nižší, ceny Intersportu jsou také nižší než v okolních zemích. Můžu hovořit za země Česko, Slovensko, Maďarsko a Rakousko a na českém trhu je cenový tlak největší," říká Vít Podešva, ředitel tuzemské sítě řetězce Intersport.
A podobný trend potvrzuje i konkurenční Hervis. "Například u kol vstupní náklady na jejich výrobu šly poměrně nahoru, ceny však rostou pomaleji. Obecně lze však říci, že ceny sportovního vybavení jsou již delší dobu nižší než v Německu nebo Rakousku," dodává jednatel Luděk Semrád.
Lidé šetří, konkurence stoupá
Ze sportovního zboží, jehož ceny sleduje Český statistický úřad, meziročně podražily pouze lyžáky, a to jen o necelé procento.
Důvody poklesu cen jsou podle obchodníků dva - tlak na nižší ceny ze strany šetřících domácností a velká konkurence mezi prodejci sportovního vybavení. Oba budou v budoucnu spíše sílit.
Šetření domácností je nejpatrnější na prodejích kol. Za ně Češi utratí každý rok až o 30 procent méně. Neznamená to ovšem, že by méně jezdili. Podle obchodníků dokonce roste poptávka po dražších a kvalitnějších kolech. Ta ovšem využívají zákazníci výrazně déle, než tomu bylo v minulosti, a nákup nového kola odkládají do budoucnosti.
Jako jiné segmenty maloobchodu musí i prodejci sportovního vybavení zákazníky nepřetržitě lákat na akční ceny. Intersport například postavil svou strategii mimo jiné na tom, že poskytuje zákazníkům garanci nejnižších cen.
Konkurence však začala letos s předvánočními akcemi neobvykle brzy. "Jeden konkurent už v listopadu začal propagovat předvánoční slevy. Na to jsme museli reagovat, abychom mohli zákazníkům garantovat nejnižší cenu na trhu," říká Podešva.
Podle statistik portálu Akčníceny.cz, který slevové akce sleduje, činila v listopadu průměrná sleva v oblasti sportovního vybavení 31,5 procenta. To sice není ve srovnání několika posledních let vysoké číslo, z údajů je však patrné, že největší slevy přicházejí až po Vánocích. První týdny v lednu jsou totiž na rozdíl od jiných odvětví pro prodejce mimořádně důležité, Hervis už například avizoval až 70procentní slevy.
Na druhou stranu jsou marže v oboru výrazně vyšší než například u potravin. Obchodníci tak mají pro slevy dost prostoru.
Také faktor konkurence, způsobující pád cen, bude posilovat. Na trh přicházejí noví hráči, jsou to internetoví prodejci, u kterých lze nakoupit výrazně levněji a jejichž tržby z celého maloobchodu jako jediné rostou.
Kamenných prodejen přibude
Ne vše ovšem zákazníci nakupují na síti. Například zmíněná kola si nechává doručovat jen málokdo a podobné to je i s lyžemi. Přibývá však i konkurence mezi kamennými prodejnami. Gigasport sice letos zavřel jedenáct obchodů, jeho místo se však rychle zaplňuje. Jednu z jeho prodejen už obsadil nováček na trhu, britský SportsDirect.
Ještě před koncem Gigasportu přišel do Česka francouzský Decathlon. Ten má sice zatím pouze dvě prodejny, pro příští rok však plánuje rychlou expanzi. "Prvního února otevřeme prodejnu v Olomouci, 22. března v Praze na Černém Mostě a 29. v Plzni," předkládá konkrétní plány na jaro tuzemský šéf Bastien Grandgeorge. Do konce roku slibuje další dvě a dvě pro rok 2014.
Také Intersport chystá dvě až tři nové prodejny. Podešva však nevylučuje, že některou méně ziskovou bude potřeba zavřít.
Podle Podešvy tak celkově prodeje sportovního vybavení klesají každý rok o dvě až tři procenta. Pro úspěch letošní zimy bude jako v minulých letech klíčem především počasí - pokud mrzne a sněží, prodeje letí nahoru.