Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Letišti Ruzyně chybí půda i pod současnou dráhou. Majitelé se soudí

  4:39
Vedení Správy Letiště Praha nemá před chystanou privatizací pohromadě nejen pozemky pro chystanou paralelní dráhu, ale ani parcely, po kterých už nyní jezdí letadla. To může značně zkomplikovat samotnou privatizaci, která má vynést až sto miliard korun.
Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka je výkup pozemků pomalejší vždy, když jedna strana pozemek nutně potřebuje. Ilustrační foto.

Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka je výkup pozemků pomalejší vždy, když jedna strana pozemek nutně potřebuje. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Pozemky, které letiště nemá pod kontrolou, ale jsou nezbytné pro jeho další rozvoj, mohou výrazně snížit výnos z prodeje.

Podle zjištění MF DNES se letišti dosud nepodařilo přesvědčit majitele více než sedmi hektarů pozemků přímo v areálu či v jeho těsném sousedství, aby je prodali.

Mapa letiště.

"Je to další negativní faktor před privatizací. Těžko lze privatizovat něco, co není vaše," říká analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Podle Aleše Michla z Raiffeisenbank to může vést ke snížení ceny i o třetinu. "O důvod víc, proč kroutím hlavou nad tím, proč tak rychle s privatizací letiště spěcháme," říká Michl.

Nejde přitom o pozemkové spekulanty jako v případě většiny výkupů letiště. Sedm hektarů mají podle katastru bratři Václav a Jaromír Čermákové, kteří pozemky získali dědictvím už v sedmdesátých letech, ale během socialismu je letiště i přes jejich nesouhlas zabralo.

Letiště dokonce žalují kvůli záboru pozemků a chtějí dosáhnout jejich vydání, neboť v katastru nemovitostí jsou vedeni jako jejich majitelé. Oba bratři navíc vlastní i pozemky "za plotem", na kterých by měla vyrůst další dráha.

"Nějaká jednání s letištěm probíhají, ale my nepospícháme," říká Jaromír Čermák. Devětašedesátiletého zemědělce společně s jeho o pět let starším bratrem Václavem podle jeho slov k prodeji nic netlačí.

Aleš Řebíček, ministr dopravy

"Není vyloučena ani varianta vyvlastnění. Věříme ale, že tak daleko to nedojde."

"Na této půdě hospodařili podle dochovaných záznamů dvě stě let naši předci, prodej proto není záležitost ze dne na den. My chceme na těch pozemcích hospodařit i nadále a cítíme vůči našim předkům i potomkům odpovědnost," dodal Čermák.

Letiště nechce výkupy komentovat. "Jednáme se všemi vlastníky pozemků, o které má Správa Letiště Praha zájem. Jednání nebudeme v jejich průběhu dále komentovat," uvedla mluvčí Eva Krejčí.

S prodejem váhají oba i z jiných důvodů. Nelíbí se jim, jak rychle ubývá v Česku zemědělské půdy. "Se zemědělskou půdou se zachází, jako by byla bezcenná, což se nám nelíbí," vysvětlil Čermák.

Podle něj zatím dosud necítí ze strany letiště extrémní tlak na prodej. Ani od politiků. "S bratrem zastáváme názor, že prodejní cena pozemku by měla být taková, aby stavební investoři byli nuceni hledat jiné stavební pozemky než zemědělskou půdu," dodal. Podle jeho slov by preferovali dlouhodobý pronájem.

Křištálová lupa Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka je výkup pozemků pomalejší vždy, když jedna strana pozemek nutně potřebuje. "Mohli bychom samozřejmě přistoupit na všechny požadavky vlastníků, ale neumím si představit, kolik mediálních a politických pohlavků bych za to dostal," říká Řebíček.

Podle Řebíčka není vyloučena ani varianta vyvlastnění, blíže to však komentovat nechtěl. "Věříme, že tak daleko to nedojde," podotkl Čermák.

Některé pozemky, které Čermákovi vlastní, přímo procházejí jednou z betonových drah, přes kterou se letadla přibližují nebo naopak vyjíždějí z ranveje. Podle katastru nemovitostí není na dráhu ani zřízeno žádné věcné břemeno.

"Za komunistů to zabavili a nikdo se neptal, zda tam dráhu chceme nebo ne," dodal jeden z majitelů.

Ještě donedávna letiště využívalo cizí pozemky zcela zdarma. Po rozhodnutí soudu muselo dva roky po sobě zaplatit nájem ve výši pěti procent odhadní ceny pozemku. S tím však Čermákovi nejsou spokojeni a letiště proto zažalovali. U soudu se domáhají vyklizení pozemku.

Pokud by jim soud vyhověl, znamenalo by to významné omezení dopravy na Ruzyni: přes pozemek vede jedna z klíčových drah. Další pozemky jsou v těsné blízkosti, ale již za plotem letiště.

Pro rozvoj druhé dráhy by se však letišti hodily. "Nabízeli za ně naprosto nereálné částky," dodal Václav Čermák.

Letiště však nemá ani další pozemky, které potřebuje. Podstatnou část z nich ovládá společnost Penta, s kterou letiště jedná.

Vedení letiště už v srpnu uvedlo, že dohoda by měla být uzavřena do konce roku. "Ten termín platí, do konce roku to bude vypořádané," tvrdí i mluvčí Penty Jana Studničková.

K velkým přesunům půdy došlo už mezi letištěm a ČSA. Firmy si navzájem vyměnily některé pozemky. Větší podíl získá letiště, které dopravci zaplatí stovky milionů korun. Transakce má zvýšit hodnotu firem před privatizací.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Na nákup s kufry peněz. Argentina tiskne bankovku v hodnotě deset tisíc pesos

9. května 2024

Roční míra inflace v Argentině dosáhla v březnu míry 287 procent, to je jedna z nejvyšších hodnot...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...