Kouření

Kouření - Ilustrační foto. | foto: Corbis, Profimedia.cz

Kalousek vymýšlí, jak ztížit doprodej levnějších cigaret

  • 33
Teprve nyní, půl roku po zvýšení spotřební daně na cigarety, začínají kuřáci pociťovat jejich zdražení. Distributoři se předzásobili, a právě to teď leží úředníkům v žaludku. Ministerstvo financí proto nyní hledá cesty, jak tuto "fintu" omezit. To by pomohlo nejen státní pokladně, ale i výrobcům.

Právě výrobci, a hlavně největší Philip Morris, mají největší zájem na tom, aby se nemuseli mezi sebou předhánět v tom, komu se podaří vyrobit před zvýšením daně více levnějších cigaret na sklad. Především Philipa Morrise, na kterého připadá šest z deseti vykouřených cigaret v Česku, to stojí velké peníze, a proto s ostatními intenzivně prosazuje, aby se nynější zákon změnil.

Částečně už úspěšní jsou. "Ministerstvo financí zvažuje změnu současně platného způsobu regulace předzásobení," uvádí Radek Ležatka z tiskového oddělení s tím, že ještě nelze říci, o jaký návrh by konkrétně šlo.

Kutnohorský obr a někteří další výrobci podporují podle informací MF DNES návrh, aby byl zákonem stanoven pevný termín, dokdy může trafikant cigarety označené starým kolkem, a tedy levnější, prodávat.

"Může to být jedna z možností, jak stávající zákon doplnit," říká za firmu Philip Morris Jindřich Preis. Podle něj to tak funguje i jinde v Evropě, například v Portugalsku. Tam se Philip Morris honosí více než 80procentním podílem na trhu a právě odtud přišel letos v březnu do čela kutnohorské tabákové společnosti nový šéf Alvise Giustiniani namísto odvolané Anji Fiedlerové.

I ona se loni koncem roku snažila ve Sněmovně o omezení doprodejů levnějšího kuřiva, ale neuspěla. Philip Morris proto musel letos několik měsíců většinu svých značek jako Petra, Red & White či Marlboro dotovat, aby nemusel zdražit dříve než ostatní výrobci.

Samo ministerstvo financí podle Ležatky "zatím" konkrétně o omezení doprodeje cigaret se starým kolkem pevným datem neuvažuje. Jeho nevýhodou může být dost obtížná kontrola tisíců trafikantů, zda náhodou nemají pod pultem ještě zašitou krabičku marlbor za 74 korun, když už je mají prodávat za 82.

Proti tomuto návrhu jsou i někteří menší výrobci, jako je Imperial Tobacco, kteří by raději jen zpřesnili paragrafy v zákoně tak, aby je nešlo obcházet. Nicméně všichni se shodnou na tom, že zpřísnění je třeba.

"Praxe ukázala, že stávající zákon není bez chyb, a proto JT International podporuje užitečné úpravy, které odstraní některé nejasnosti," říká Danica Siváková za výrobce značek Camel či Ronson.

Dnes to funguje tak, že výrobci si mohou před zvýšením daně udělat zhruba na tři měsíce omezenou zásobu levnějších cigaret. Zákon však lze obejít tím, že si začnou "syslit" cigarety o hodně dříve, než má daň vzrůst, a prodají je velkoobchodům.