Hewlett s Packardem si o jméno losovali

Původ značky Baťa nebo Škoda není těžké odhadnout. Některé názvy firem ale za sebou mohou skrývat celé příběhy. Mnozí zakladatelé se při vymýšlení inspirovali v dávné historii, zeměpise nebo náboženství. Jiní do názvu skryli jména členů rodiny(Mercedes), rodné vesnice (IKEA) nebo oblíbeného ovoce.

To je případ softwarové společnosti Apple. Jeden ze spoluzakladatelů společnosti Steve Jobs dal svým kolegům ultimátum: buď do konce pracovní doby, tedy do pěti hodin odpoledne, navrhnou jméno, které se mu bude zamlouvat, nebo společnost pojmenuje po svém oblíbeném ovoci - jablku. Nikdo s lepším návrhem nepřišel.

Kopřivnické vozy Tatra zase nesou jméno slovenských velehor. Při zkouškách nových vozů v roce 1919 se totiž česká vozidla dostala do terénu, kterou před tím žádný automobil nezvládl. Tatrovky zdolaly trať ze Štrby do Lomnice. To vzbudilo takové nadšení, že jméno vozidlům zůstalo a nahradilo původní značku NW - Nesseldorfer Wagenbau.

VELKÁ PŘÍLOHA
O PŮVODECH
NÁZVŮ

V názvech firem se objevují jména bohů, poetická spojení jako "velkolepý vesmír" (Daewoo) nebo svítání (Hitachi).

Výjimkou ale nejsou ani slova, která neznamenají vůbec nic a vznikla jen proto, aby se dobře vyslovovala. To je příklad i české farmaceutické firmy Zentiva.

Nejčastějším a pořád oblíbeným způsobem je ale pojmenování podle zakladatelů. Tak ke svému názvu přišla i softwarová firma Hewlett-Packard. Nechybělo ale mnoho a svět by ji znal jako Packard-Hewlett. O tom, které ze jmen zakladatelů se v názvu objeví jako první, totiž rozhodl jediný hod mincí.

Ilustrační foto