Až dosud koncern General Electric (GE) vyráběl letecké motory pouze ve Spojených státech. Ilustrační foto.

Až dosud koncern General Electric (GE) vyráběl letecké motory pouze ve Spojených státech. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

General Electric křísí české letectví, rozjíždí výrobu motorů

  • 42
Po letech skomírání český letecký průmysl ožívá. General Electric vyvinul v Praze nový motor pro menší turbínová letadla. Ještě letos by měl získat potřebná povolení a začít s jeho výrobou.

Váží dvě stě kilo a dva lidé ho montují dohromady pět dnů. Má nepříliš "sexy" název H80 a uvidíte ho například na práškovacích letadlech. Pro český letecký průmysl je však zlomovou událostí: jde o první nový letecký motor, který v Česku vznikl od roku 1976.

Až dosud koncern General Electric (GE) vyráběl letecké motory pouze ve Spojených státech. Letos se rozhodl část výroby přesunout za oceán. První letecké motory s logem GE vznikají v Praze v nové továrně s dlouhým názvem GE Aviation's Business & General Aviation Turboprops.

Navazují na dlouhou tradici výrobců motorů ve firmách Walter a Motorlet. Pro GE je závod v pražských Letňanech současně jedinou výrobní pobočkou v Česku. "Praha je unikátní v tom, že tu na jednom místě je vývoj, výroba i testování," říká regionální šéf GE Leslaw Kuzaj.

GE Aviation

Největší výrobce leteckých motorů na světě měl výrobní základny dosud pouze v USA. Každé dvě sekundy někde na světě vzlétne letoun poháněný motorem značky GE nebo CFM (společný podnik GE a francouzské Snecmy). V Česku firma působí od roku 2007.

Turbovrtulový motor H80 z Letňan vychází z bývalého motoru M601, vyráběného od roku 1976 až dodnes. Čeští a američtí konstruktéři ho však výrazně vylepšili: má například menší spotřebu či lepší vlastnosti pro létání v extrémnějších podmínkách. Na jeho vývoj významně přispěl i stát: ministerstvo průmyslu poskytlo granty ve výši zhruba 70 milionů korun.

Používat se má hlavně pro menší letadla, například pro práškovací letouny v zemědělství nebo malá osobní letadla, až po velikost známého českého letounu L410. Vývoj trval zhruba dva roky, což je výrazně kratší dobu, než je obvyklé. GE Aviation teď motor testuje, aby mohl projít co nejdříve certifikací. Firma už má domluvenou spolupráci s americkou společností Thrush, na jejíž letadla motory instaluje jako první. Chybět bude naopak na novém českém letadle EV-55 z Evektoru Kunovice. Firmy se nedohodly.

Až dosud letňanský závod živily hlavně generální opravy starých motorů, v příštích letech se má poměr zakázek změnit ve prospěch nových, které dosud tvoří zhruba jen čtvrtinu produkce. Díky větší orientaci na opravy motorů GE Aviation nepocítil tolik vliv krize, protože servis není příliš závislý na ekonomickém cyklu. Podle Kuzaje tak krize firmu v Česku postihla méně než v řadě jiných regionů. "Čekal jsem pokles o dvanáct procent, nakonec jsme byli níže o osm procent. Navíc to je hodně dané kurzem koruny, samotné prodeje neklesly. To není špatné," pochvaluje si Kuzaj.

GE koupila někdejší závod Walter Engines v roce 2007. Turbovrtulové motory zapadaly do portfolia amerického koncernu, do té doby je nevyráběly. "Takový produkt nám chyběl," říká šéf pražského závodu Paul Theofan. Značka Walter je však víceméně mrtvá, firma ji už dál nepoužívá. "Jsme jejími vlastníky, ale nemáme s ní žádné plány," dodal Theofan.

Letňanský závod zaměstnává kolem čtyř stovek lidí, stovka z nich jsou inženýři hlavně ve vývoji. Pokud se výroba rozjede, zvažuje firma nábor dalších zaměstnanců. Letecké motory byly dlouho spojeny s pražskou čtvrtí Jinonice. Tamější areál však koupila irská developerská firma a tehdejší majitelé přestěhovali výrobu do Letňan do úplně nových prostor.

GE je v Česku známá hlavně svou bankou GE Money Bank. Firma tu zatím neplánuje další velké investice podobné té do výroby leteckých motorů. Věří však v lepší odbyt svých technologií například v obnovitelných zdrojích energií nebo ve zdravotním vybavení.