Fotbal povzbudí evropskou ekonomiku

  • 1
Začíná v Portugalsku mistrovství Evropy ve fotbale a zároveň velký kolotoč peněz. Na Euro 2004 se těší i ekonomové. Velké sportovní akce totiž podporují hospodářský růst. Pravidelně se například už před šampionáty zvyšuje prodej televizí, během nich se prodává více alkoholu či piva.

Na větší tržby se už těší provozovatelé restaurací a barů, kam se lidé chodí dívat na fotbal v televizi.

Hody však mají i výrobci různých suvenýrů tematicky souvisících s mistrovstvím Evropy a mobilní operátoři. Ti využívají fotbalovou euforii k prodeji textového i obrazového zpravodajství, ale i zábavy.

"Ukazuje se, že stále více lidí se spoléhá na svůj mobil jako na věc schopnou zprostředkovat aktuální informace i v terénu," říká šéf rozvoje služeb Eurotelu Justin Stockton.

"Díky exkluzivnímu zpravodajství ze zápasů českého týmu i z dění na Euru 2004 mohou mít například fotografii vstřeleného gólu během několika minut v mobilu," doplňuje Jiří Hájek z T-Mobilu.

Eurotel, T-Mobile i Oskar vycházejí ze zkušeností z hokejového šampionátu. "Například hokejové multimediální zpravodajství mělo trojnásobný provoz oproti běžnému období," říká Petr Šindler z Oskara.

Půl miliardy za reklamu
Mistrovství Evropy je jednou z největších akcí i pro reklamní trh. Do médií podle odborníků přiteče za reklamy spojené s fotbalem částka mezi 350 až 500 miliony korun.

"Je to jedna z nejvýznamnějších událostí, které reklamní a mediální trh letos potká. Z českého pohledu je ovšem letošní mistrovství světa v hokeji důležitější," řekl marketingový ředitel agentury ARBOmedia Štěpán Wolde.

Ostatní obory sice takový impuls nedostanou, ale podle studie ABN-AMRO bude mít fotbal ještě jeden pozitivní efekt na zúčastněné země. Každý úspěšný zápas zvyšuje důvěru fanoušků-spotřebitelů ve vítězný stát. Stimuluje to chuť lidí nakupovat.

Zemí, které šampionát bezpochyby prospěje nejvíce, je pořadatel Portugalsko. Největší efekt na růst jeho bohatství má mít výstavba nových stadionů a příliv turistů. Těch má podle odhadů do Portugalska přijet okolo půl milionu, z toho z Česka asi dvacet tisíc fanoušků.

Portugalsko má jen z turistů získat příjmy podle odhadů 262 milionů eur. Celkově šampionát má v této zemi podpořit ekonomický růst o 0,1 až 0,2 procentního bodu.

Vydělají všichni účastníci
S růstem však mohou počítat i ostatní účastnické státy. Podle propočtů Centra pro rozvoj ekonomiky a byznysu má například anglická ekonomika získat v případě, že se její tým probojuje do závěrečných kol, příjmy až jednu miliardu liber.

Zvláště proto, že na rozdíl od posledního velkého fotbalového turnaje - mistrovství světa v Koreji, budou zápasy začínat až v podvečer a lidé nebudou muset utíkat z práce. "Každý zápas Anglie znamená zvýšení příjmů v anglických restauracích o 116 milionů liber," potvrdil pro BBCNews analytik Richard Greenwood.

Přenosy zápasů se chystá vysílat 35 tisíc ze 60 tisíc anglických hospod. Vydělají i firmy, které fotbalisty oblékají. Například Puma, která obléká do dresů čtyři z šestnácti týmů včetně Česka, si od Eura 2004 slibuje zvýšený zájem o své výrobky až o dvacet procent.

FOTBALOVÉ ČLÁNKY Z EURA NAJDETE NA SPORT.IDNES.CZ