EU dala tři miliardy na obchvat Prahy

  • 42
Do České republiky míří největší finanční částka na pomoc dopravní stavbě všech dob. Sto tři milionů eur, zhruba 3,15 miliardy korun, z fondu soudržnosti významně pomůže stavbě pražského dálničního obchvatu v úseku Lahovice - Slivenec.

Miliardy z Evropské unie zaplatí třicet procent nákladů této stavby.

"K urychlení výstavby dálnice díky penězům z Evropské unie nedojde, ale dobrá zpráva je, že stavbu nebude brzdit nedostatek financí," řekl radní pro dopravu na magistrátu Radovan Šteiner.

"Díky těmto penězům zbude ve Státním fondu dopravní infrastruktury více prostředků na zbylé části okruhu," doplnil Šteiner.

Uvolněné peníze však do stavby části pražského okruhu míří jen proto, že úsek Lahovice - Slivenec leží na spojnici dálnice D1 a D5, a je tak důležitý v celoevropském měřítku.

"Praha je z hlediska celé republiky unií brána jako separátní region, který díky zkresleným hodnotám nedosahuje na podmínky, aby mohl peníze z fondu čerpat," vysvětlil Šteiner. Vyjádření přeloženo do češtiny: Praha je tak bohatá, že sama na peníze nemá nárok.

První stroje by se na šestikilometrovém úseku, který je díky třem přemostěním, jednomu tunelu a dvěma mimoúrovňovým křižovatkám velice náročný, měly objevit ve druhé polovině tohoto roku. První řidiči by se tak po okruhu mohli svézt již za čtyři roky.

"Kdyby šlo všechno ideálně, tak by se v roce 2009 mohli řidiči svézt nejen po této části obchvatu, ale po celém úseku, který bude spojovat dálnici D1 s dálnicí D5," prozradil záměry Ředitelství silnic a dálnic mluvčí Jan Hoření.

Na spolufinancování celého okruhu, jehož náklady by podle radního Šteinera neměly přesáhnout padesát miliard, se kromě EU podílí hlavně stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Počítá se rovněž s využitím úvěru Evropské investiční banky ve výši 315 milionů eur, který již byl bankou schválen.

Celý osmdesátikilometrový obchvat propojí všechny důležité cesty spojující Prahu se zbytkem republiky.

Obchvatem by se dalo jet za 10 let
Řidiči, kteří musí denně trpět v dlouhých kolonách při průjezdu Prahou, čekají netrpělivě na každou zmínku o dostavbě pražského okruhu. "Deset let," vzkazuje řidičům Radovan Šteiner poslední realistický odhad.

V té době by mohl první automobil projet celým osmdesátikilometrovým obchvatem. Překážky okruhu padají jedna po druhé a investor stavby Ředitelství silnic a dálnic České republiky slibuje, že po spojnici dálnice D1 a D5 budou moci první automobily proudit již za čtyři roky.

Do budoucna plánuje Ředitelství silnic a dálnic požádat Evropskou unii o další dotace na části pražského okruhu. "Rádi bychom požádali o peníze na úseky Vestec - D1 a D1 - Běchovice," prozradil Alois Lichnovský z Ředitelství silnic a dálnic.

Stavbu již dříve významně podpořilo memorandum o urychleném vybudování pražského dálničního okruhu. "To způsobilo, že se pražský obchvat zařadil po bok dopravních staveb s největší prioritou," řekl radní Šteiner.

Co by tedy nyní mohlo stavbu, která má za úkol odklonit tranzitní dopravu z centra, zbrzdit? Odpověď je jednoduchá. Občanská sdružení a jejich připomínky.

I když ministerstvo pro místní rozvoj před rokem zamítlo odvolání občanského sdružení Ateliér pro životní prostředí proti stavbě dálničního okruhu mezi Slivencem a Jesenicí, tak se sdružení brání dál.

"Podali jsme správní žalobu. Stavbu jako celek nezpochybňujeme, ale rádi bychom, aby plánovaná estakáda měla nižší portál a aby tah podešel chráněné území," řekl k záměru sdružení právník Petr Kužvart.

Proti plánované trase severní části okruhu protestují ekologové a obyvatelé a zástupci přilehlých obcí.