ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Drogerie je rok od roku zelenější, na škodlivé látky lze i přesto narazit

  • 8
Drogistické řetězce se snaží být ekologičtější, tlačí na ně jak legislativa, tak i sami zákazníci. Přestože se nabídka drogistického sortimentu proměňuje, odborníci upozorňují, že i přesto se na trhu škodlivé látky stále vyskytují.

„Stává se, že zákazníci čekají, že většina škodlivých látek je dávno zakázána, což zdaleka není pravdou,“ zmiňuje Karolína Brabcová, odbornice na toxické látky ve spotřebním zboží ze společnosti Arnika.

Škodlivou látku v kosmetice dosud nikdo netestoval, říká o objevu vědec z Brna

Poukazuje třeba na endokrinní disruptory, které mohou poškozovat hormonální systém. „Těch je kolem v řádu desítek, které legálně najdete v kosmetice u nás i v ostatních zemích Evropské unie,“ říká Brabcová. Dále upozorňuje na dobře známé parabeny. „Třeba ve Francii v kosmetice je již skoro nenajdete, u nás je stejný výrobek může obsahovat,“ doplňuje s tím, že pozor je třeba dávat také na perfluorované látky.

Na druhou stranu přiznává, že drogistické řetězce v Česku, a to zejména ty německé, se snaží jít nad rámec legislativy a prodávat zboží bez toxických látek. Zákazníci jsou navíc aktivní a složení kosmetiky je zajímá, podle Brabcové jde především o mladé ženy a matky malých dětí, které jsou citlivé nejen na složení výrobků, ale také berou ohled na životní prostředí.

Tato slova potvrzuje i Markéta Kajabová, jednatelka dm drogerie markt. „Někteří zákazníci jsou tomto směru rozhodně edukovaní. Snažíme se jim vyjít vstříc. Máme například na online shopu možnost, aby si zákazník vyfiltroval, že chce vidět například všechny veganské výrobky, výrobky bez silikonů a podobně,“ říká.

Mikroplasty škodí přírodě i živočichům

Hojně diskutovaným tématem se staly mikroplasty, které představují ekologický problém a zdravotní riziko zejména pro vodní živočichy. Mohou se vyskytovat třeba v peelingových přípravcích nebo sprchových gelech. „Výrobky bez mikroplastů máme označené. Aktuálně je v našem sortimentu více než 800 takových produktů privátních dm značek, jejich množství postupně roste,“ zmiňuje Markéta Kajabová z dm drogerie markt. 

EU zakáže dvacet mikroplastů. Otřese výrobou kosmetiky, čističů i hnojiv

Mikroplasty v portfoliu svých vlastních značek sleduje i konkurenční Rossmann. „Celkový počet privátních značek, které mají certifikace bez mikroplastů, je 22 z celkově 35 nabízených,“ říká Olga Stanley, manažerka komunikace drogerie Rossmann.

Aby výrobce zachoval účinnost výrobků, musí hledat jiné účinné látky. Podle Markéty Kajabové z dm drogerie markt jde často o složitý a dlouhodobý proces, který má na starosti produktový management. „Jde o to, aby produkt fungoval dál a zákazník nepociťoval žádnou změnu,“ vysvětluje.

V případě sprchových gelů mohou jako náhražky mohou posloužit přírodní částice. „Nyní používáme alternativní exfoliační přísady, jako jsou meruňková jádra, kukuřičná mouka, mletá pemza, oxid křemičitý a skořápky vlašských ořechů,“ komentuje Magdalena Leimerová ze společnosti Unilever, která má ve svém portfoliu například značky Dove či Radox.

Pozor na označení

Odborníci upozorňují také na značení výrobků, která občas mohou běžného člověka zmást. Například vlastní výrobky dm drogerie mají svou vlastní pečeť „bez mikroplastů“, ale informace je uvedena v originálním jazyce, tedy v němčině. A podobně to vypadá i u drogerie Rossmann.