ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Tisíce na veterině i za krmivo. Češi si pořizují psy, neví však, kolik stojí

  • 147
Češi v dobách pandemie více tíhli ke zvířatům a pořizovali si domácí mazlíčky, nejčastěji psy. Velká část nových páníčků však nemá povědomí o nákladech a představy o financích, které měsíčně musí za čtyřnohého člena rodiny utratit, jsou mnohdy podhodnocené.

Data z průzkumu NEUBERT marketing & Company ukazují, že 59 procent domácností, jenž domácího mazlíčka nemají, přemýšlí o jeho pořízení. Z toho 80 procent z nich už zvíře mělo, zbytek proto nemusí mít úplné představy o časové, či finanční náročnosti této péče.

Z respondentů 77 procent uvedlo, že u psa počítá s měsíčními náklady v rozmezí 500 až 2 000 korun. Dalších 12 procent z dotázaných předpokládá pravidelný výdej 2 000 korun a 11 procent respondentů ale uvedlo částku do 500 korun.

Ve skutečnosti ale péče o psa na průměrných 500 korunách měsíčně začíná, závisí samozřejmě na jeho velikosti, stáří, zdravotním stavu a potřebách. „Při koupi pejska bychom měli počítat se vstupní investicí zhruba dva a půl tisíce korun. Pejsci jsou totiž potřeba nechat očkovat, očipovat či odčervit,” říká prezidentka Komory veterinárních lékařů Radka Vaňousová.

„Kromě veterináře je také nutné pořídit základní výbavu. Tou bývá obojek, vodítko, pelíšek, misky, hračka, granule a pamlsky. Na dva a půl tisíce se pak dostaneme velmi snadno,” doplňuje Zuzana Špániková z Pet Center.

„Pokud vezmeme v úvahu, že větší psi žijí okolo deseti let a potřebují tím pádem více ochrany proti parazitům a malí pejsci se dožívají přibližně o pět let více, za život zvířete utratíte u veterináře okolo 50 tisíc,” dodává Vaňousová.

Nenadálá veterinární péče může totiž v kritické situaci vyjít od stokorun do vyšších desítek tisíc. Vyšší výdaje jsou pak především u starších psů, u kterých jsou jednou do roka vhodné veterinární kontroly a jsou náchylnější ke zdravotním potížím.

Zásoby krmiva a psí imunita

Větší zájem o psy v letošním roce pocítily i zverimexy. „Prodává se více potřeb pro zvířata, a to zejména díky tomu, že lidé jsou více doma, pořizují si nová zvířata a tím roste spotřeba v tomto segmentu,” říká Luboš Rejchrt ze Super Zoo.

Pražané berou útulky útokem. Psi je zabaví i umožní noční procházky

Dodává však, že touha Čechů po domácích mazlíčcích roste dlouhodobě. „Myslím si, že koronavirus pouze urychlil některá rozhodnutí domácností pořídit si domácího mazlíčka, “ dodává.

Oproti první vlně je ale podzimní situace jiná. „Ve druhé vlně pozorujeme odlišné chování od jara, kdy si lidé opravdu dělali zásoby, protože nevěděli jak se bude situace vyvíjet. Na podzim lidé nakupují to, co potřebují, jsou trochu opatrnější ke své peněžence, kupují produkty, které jsou spíše každodenní spotřeby, “ říká Rejchrt.

„Na začátku jara jsme zaznamenali vyšší poptávku po našich produktech, protože se majitelé domácích zvířat snažili předzásobit,” souhlasí i Karolína Čápová ze společnosti Vafo. 

Majitelé se podle ní také snažili své psy ochránit. „Řekla bych, že pandemie celkově přiměla zákazníky, aby nakupovali i pro svá zvířata kvalitnější krmivo. Nejprodávanějším produktem u nás byla krmiva, obohacená o látky na podporu imunity,” dodává.

Stejně jako v ostatních segmentech se i prodej krmiv pro zvířata přesunul do internetového prodeje. „V online nakupování krmiva došlo k největšímu nárůstu na jaře letošního roku. Většina nakupujících, kteří si vyzkouší pohodlí nakupovat z domova, už u něj zůstane, “ říká Čápová. Dodává také, že v rámci e-shopu zákazníci nejčastěji preferují velká balení nad 10 kilo.

„Online dlouhodobě posiluje a doba pandemická tomuto trendu nahrává. Jde ale spíše o prodej krmiv, která se na onlinu prodávají nejvíce. Když si někdo pořizuje nové zvířátko, tak navštíví kamennou prodejnu, kde si vybere vše, co k chovu domácího zvířete potřebuje,” upřesňuje Rejchrt. 

„Kamenné prodejny jsou stále důležité. Zákazníci sem chodí nejen nakoupit, ale také pro radu, nebo si popovídat o svých domácích zvířatech, “ uzavírá Čápová.

V České republice má podle průzkumu GFK doma nějaké zvíře více než polovina domácností. Necelá polovina, tedy zhruba dva miliony domácností, vlastní alespoň jednoho psa. Jen v hlavním městě připadá na tisíc obyvatel přes 150 psů.