Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) tuzemské automobilky vyrobily za tři čtvrtletí už 916 tisíc vozů, což je o 11,7 procenta více než za stejné období loňského roku.
"Počítáme do konce roku s růstem zhruba o deset procent," řekl ředitel SAP Antonín Šípek. Podle něj jde o nejrychlejší nárůst za posledních pět let. Více stoupala výroba jen v roce 2005, kdy se rozjížděla automobilka TPCA v Kolíně.
Ze statistik je patrné, že růst táhnou hlavně Škoda Auto a Hyundai. Oběma automobilkám stoupla letos produkce o více než dvacet procent. Škoda se už letos přehoupla v tuzemsku přes hranici půl milionu vyrobených aut.
Kategorie aut | rok 2011 | rok 2010 | srovnání 2011/2010 |
---|---|---|---|
Osobní + malá užitková | 895 728 | 803 846 | 11,43 % |
Užitková (nákladní, tahače, podvozky) | 924 | 934 | -1,07 % |
Autobusy | 2 421 | 1 819 | 33,10 % |
Motocykly | 1 034 | 477 | 116,77 % |
Nepříliš úspěšný rok naopak zažívá kolínská automobilka TPCA. Její výroba letos propadla za prvních devět měsíců o více než desetinu. Důvodem je zřejmě konec šrotovného v jihoevropských zemích, kam malé vozy z Kolína nejčastěji putují, i designová zastaralost kolínských "trojčat". Už příští rok tak kolínskou automobilku zřejmě předstihne nošovický Hyundai.
Po několika letech roste i výroba autobusů. Především díky rozšíření produkce v Iveco Czech Republic, kde začali montovat také městské autobusy Citelis, stoupla jejich výroba o více než třetinu. Česko zůstává jedním z největších výrobců autobusů v Evropě.
Češi ale ani přes výrazný růst zřejmě nedosáhnou na první místo v počtu vyrobených aut na tisíc obyvatel. Tuto pozici zřejmě udrží i letos Slováci. I přes to, že například závod PSA v Trnavě kvůli nedostatečné poptávce zastaví na několik dní výrobu. Na Slovensku letos plánují vyrobit 600 tisíc vozů.