Česko obchoduje s EU, na Rusko zapomíná

  • 10
Za deset let se obrat zahraničního obchodu České republiky více než ztrojnásobil. Podstatně se změnili i zahraniční partneři. "České firmy se více soustřeďují na trhy EU, ale možná až příliš lehkomyslně opustily Rusko," říká generální ředitel agentury CzechTrade Martin Tlapa.

Po vstupu do EU se přitom očekává další vzestup obchodu s členskými státy. Měl by se pohybovat okolo 85 procent. Česko čile obchoduje s Německem, Velkou Británií a Rakouskem.

"Myslím si, že Česká republika bude i po vstupu do EU konkurenceschopná. Nicméně určité ohrožení, zejména malých firem, existuje," připustil Tlapa.

Podle něj může Česko zažít podobný scénář jako Rakousko. Malé podniky po vstupu do unie nebyly schopny konkurovat společnostem z členských zemí. Některé proto hledaly záchranu v exportu, jiné ovšem zbankrotovaly.

Horší je situace v Asii, Rusku a rozvojových zemích. Odtud Česko hlavně dováží. Proniknout na tyto trhy je ale složitější.

Podle generálního ředitele agentury na podporu obchodu CzechTrade situaci komplikují kulturní rozdíly a tvrdé vyjednávání asijských obchodníků.

Záporné obchodní saldo dosahoval po celých deset let obchod s Ruskem. Od roku 1993 klesly vývozy do této země o třetinu.

Na tom se podle Tlapy podepsal i fakt, že čeští podnikatelé vyžadovali od ruských kolegů platby předem. Tomu ale nemohl zahraniční partner vyhovět.

Dalším faktorem, který se negativně podepisuje na výsledcích zahraničního obchodu s těmito zeměmi, je to, že asijské země stejně jako Rusko příliš nestojí o dovoz českých hotových výrobků.

Láká je spíš myšlenka, že by Češi do cizích zemí přenesli své výroby.

Česko do světa vyváží především automobily. Zájem je i o české kancelářské stroje. Zdvojnásobil se vývoz nápojů, tabáku i potravin.

Vývoj obratu zahraničního obchodu (v miliardách korun).

,