Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Antonín Koláček: uhlobaron a buddhista

  12:12
Kdo je jeden z nejvýše postavených lidí americké investiční skupiny Appian, která koupila plzeňskou Škodu? Tichý muž nenápadného vzezření, ale s obrovským vlivem. Mezi tuzemskými podnikateli a manažery působí trochu jako zjevení. Řeč je o Antonínu Koláčkovi, mosteckém uhlobaronovi, který se stal během posledních měsíců loňska byznysmenem s rozletem po celé střední a východní Evropě.

"Někdy jsem trochu rozpolcen. Na jednu stranu jsem v byznysu a mám tady odpovědnost, na druhou stranu mě zajímají východní filozofie, především buddhismus," říká Koláček.

"Umím si představit, že bych žil v Tibetu. Letos jsem šel úplně sám k zamrzlým pramenům řeky Gangy a naprosto dokonale jsem si vyčistil hlavu," říká o sobě člověk, který má v rukou osud tisíců lidí v tuzemských podnicích.

K uhlí přibyly lokomotivy
Koláček se stal nedávno jedním z nejvýše postavených lidí americké investiční skupiny Appian, která v tuzemsku ovládá kromě Mostecké uhelné společnosti další čtyři teplárny a před pár týdny získala další sousto - plzeňskou Škodu.

"První krok, který ve Škodovce uděláme, bude změna stanov, tak aby ve firmě fungoval německý model řízení. Dozorčí rada bude schvalovat všechny významné změny," říká.

Na žádné personální čistky ani masové propouštění, které v minulých letech postihlo pod jeho vedením horníky v Mostě, se v plzeňské továrně nechystá.

"Současné šéfy chceme nechat zhruba rok pracovat, aby měli čas ukázat výsledky," říká ke svým nejbližším plánům.

Dobře ví o největších potížích současných strojíren. V posledních měsících se od nich banky odvracely a podnik neměl šanci získat nové zakázky. Teď to bude muset honem rychle dohánět.

"Víme, že to nebude jednoduché." Plán restrukturalizace Škody, která se dostala na okraj krachu po několikaletém působení Lubomíra Soudka, by měl být podle Koláčka hotov do září příštího roku.

Z něj vyplyne, co si Appian ponechá, co nabídne investorům jako možnost společných podniků a čeho se rozhodne zbavit úplně. Již nyní je však jasné, že hlavním zájmem Appianu je Škoda Energetika a Dopravní technika, tedy výroba turbín, lokomotiv, tramvají i trolejbusů.

I když ani tady ještě nechce Koláček říkat poslední slovo, lidé ze Škody již nyní spekulují o tom, co bude s výrobnou trolejbusů, která je téměř úplně bez zakázek.

 "Musíme se nejprve na všechny firmy z dopravní divize podívat a pak se uvidí, co budeme dál vyrábět," říká Koláček.

Škodováckou energetiku chce americká skupina využít v příštích letech především jako výrobce pro stavbu nové uhelné elektrárny, pro niž má připravenu asi miliardu dolarů.

"Konkurence pro nás Appian není. Nemají tolik peněz," říká k jejich projektům Jaroslav Míl, šéf ČEZ, největší energetické firmy u nás.

Vlastníky nezveřejňujeme
Faktem je, že to, kolik má Appian vůbec peněz a kdo za nimi stojí, vlastně nikdo neví. Podle Koláčka jsou akcionáři "kombinací fondů a fyzických osob, především ze Švýcarska, Anglie a Belgie".

Appian má čtyři výkonné ředitele - jedním se stal právě Koláček - a jeho kolegy jsou bývalý ředitel Světové banky a Mezinárodního měnového fondu Jacques de Groote (na jaře však kvůli svým soukromým finančním sporům končí), belgický princ a bankéř Adrien de Merode a bývalý mostecký basketbalista, nyní švýcarský občan, Jiří Diviš.

Veřejně se spekuluje o tom, že Koláček je také jedním z majitelů. "Není to pravda. Mám roli správce. Ale je pravda, že mi to umožňuje mít velký vliv," charakterizuje svou pozici.

Velký vliv nakonec potvrzují i jeho kolegové a podřízení.

"Myslím, že koupě Škody byla rozhodnutím samého Antonína Koláčka. Nikdy jsem nepoznal většího systematika než právě jeho. Má jasnou představu o směřování byznysu a trpělivě ji naplňuje," říká o něm ředitel plzeňské Škody Martin Roman.

Také podle Koláčkova kolegy ve vedení české pobočky Appianu Jana Vacíka je postavení tohoto tichého rodáka z moravského Holešova jednoznačné.

"Má zvláštní konzultativní styl managementu. Tedy každý může říci svůj názor, ale rozhoduje vždy on," říká.

Samí vlivní lidé
Pro prosazení zájmů skupiny Appian je po letních volbách mnohem příznivější období než za vlády opoziční smlouvy. Klíčové postavy z Appianu a jeho okolí - Antonín Koláček a lobbista Jan Dobrovský - mají totiž dobré kontakty na klíčové členy vlády.

"Umějí" komunikovat s premiérem Vladimírem Špidlou, ministrem financí Bohuslavem Sobotkou, šéfy resortu spravedlnosti Pavlem Rychetským i vnitra Stanislavem Grossem.

A právní služby jim zajišťuje kancelář Radka Pokorného, dalšího muže se špičkovými kontakty v sociální demokracii.

I díky přesvědčování v politických kruzích se podařilo Appianu Škodu získat a nyní si firma brousí zuby na další a mnohem důležitější akvizici - Severočeské doly, přímo sousedící s jejich Mosteckou uhelnou.

Ty úředníci ministerstva financí a Fondu národního majetku zařadili na seznam firem určených k rychlé privatizaci. Stát zatím neřekl, za jakých podmínek se bude prodávat, jedno je však jasné: za doby panování dvojbloku ČSSD - ODS by šance Appianu byly menší.

"Integrace Mostecké uhelné a Severočeských dolů je naším prvořadým úkolem," říká Koláček.

Začínal jako personalista
Antonín Koláček po absolvování holešovského gymnázia zamířil do Prahy na Vysokou školu chemicko-technologickou, kde vystudoval obor ekonomiky řízení. Po škole nastoupil do pražských Čokoládoven, kde pracoval jako personalista.

"Po revoluci mě oslovil bývalý ředitel Komerční banky Jan Velek, abych šel pomoci řešit mzdové a motivační programy banky," říká.

V bance udělal rychlou kariéru. Již v roce 1991, v době nástupu Richarda Salzmanna, se stal náměstkem pro personalistiku. Po čtyřech letech jej banka delegovala do dozorčí rady Mostecké uhelné, již spoluvlastnila.

A do vedení Mostecké z banky brzy přestoupil. Bylo to v době, kdy první zahraniční investoři začali kroužit kolem uhelných společností. V roce 1998 stát přišel o majoritu v Mostecké.

Tehdejší šéf FNM Roman Češka prohlašoval, že o vliv ve firmě stát připravili sami manažeři, spojení se zahraničním investorem.

Policie pak měsíce prověřovala podezření, že mezi novými majiteli jsou i manažeři, kteří koupili část Mostecké za její vlastní peníze. Koláček to vždy odmítal a policie to neprokázala.

Autoři:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Škoda Auto kvůli nedostatku dílů ruší směny. Chybí sedačky či reflektory

11. května 2024  11:59

Škoda Auto kvůli nedostatku dílů ruší některé směny ve výrobě. Chybějí některé součásti vozů, jako...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Nedoplatky na daních v Česku vzrostly na 110 miliard. Nejvíce se dluží ČSSZ

11. května 2024  7:23

Objem daňových nedoplatků loni vzrostl meziročně o 3,7 miliardy na 110,4 miliardy korun. Je to...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...