V roce 2008 představil Jan Kaplický (uprostřed) projekt Koncertního a...

V roce 2008 představil Jan Kaplický (uprostřed) projekt Koncertního a kongresového centra, které navrhl pro České Budějovice. Vpravo od něj sedí předseda Jihočeské společnosti přátel hudby Antonín Kazil. | foto: Slavomír Kubeš, Slavomír Kubeš,  MAFRA

Kaplického Rejnok skomírá, budějovickým radním vadí tajení investora

  • 10
Futuristický koncertní palác navržený pro České Budějovice zesnulým architektem Janem Kaplickým je nad propastí. Radní chtějí znát do měsíce investora, nebo rezervovaný pozemek prodají. Lídr projektu Antonín Kazil to zatím odmítá.

Pokud radní nebudou znát investora koncertního a kongresového centra do konce března, nabídnou k tomu vyčleněný stavební pozemek dalším zájemcům. Takové ultimátum stanovili loni v září Jihočeské společnosti přátel hudby, která připravuje ve městě monstrózní stánek zvaný Rejnok za dvě miliardy korun.

Rejnok

Koncertní a kongresové centrum Antonína Dvořáka pro Budějovice navrhl architekt Jan Kaplický na požádání Jihočeské společnosti přátel hudby, která za tím účelem vznikla. Po smrti Kaplického v roce 2009 se projektu ujala jeho kolegyně Eva Jiřičná. Zastupitelé pro stavbu změnili územní plán, v loňském roce získala územní rozhodnutí. Má stát na pozemku v bývalých čtyřdvorských kasárnách. Má mít dva koncertní sály, parkoviště, komerční plochy. Odhad nákladů na stavbu jsou dvě miliardy korun. Jan Kaplický pro koncertní palác navrhoval i interiéry včetně takových detailů, jako jsou židle.

Jenže podle posledního vyjádření předsedy Jihočeské společnosti přátel hudby Antonína Kazila to vypadá, že do konce března se radní jméno sponzora nedozvědí.

"Teprve teď jsme dostali od města smlouvu na pronájem pozemku. Smlouva není dobrá, bude ji zkoumat právník," říká Kazil. Jeho společnost už rok tvrdí, že sponzora má, ale zatím se nechce zviditelnit. Není mu jasný jeho budoucí vztah ke stavebnímu pozemku patřícímu městu.

"Smlouva na pronájem je podmínka investorů," potvrzuje Kazil a dodává. "Proč to městu tak dlouho trvá? Mají místní politici vůbec o jinou kulturu než divadlo zájem? Jsem už z dohadování unavený." Také proto si nyní chce vzít čas na oddech.

Ve smlouvě je podle Kazila například podmínka, že Rejnok bude zkolaudovaný do roku 2019 a potom pozemek pod ním město společnosti prodá. Jinak hrozí velké penále.

Rejnok od Kaplického

"Rejnok by byl určitě magnetem pro návštěvníky města. Máme jen obavy, aby vše neskončilo dírou v zemi," vysvětluje primátor Thoma. Blokovaný pozemek má podle něj dnes cenu desítek milionů a územní plán s koncertním a kongresovým centrem počítá.

Ještě nesmlouvavější je radní Tomáš Bouzek. "Nejde do nekonečna blokovat městský majetek a odkládat stále informaci o investorovi," řekl.

Mezi společností a radnicí to po počátečních sympatiích začíná pořádně jiskřit. A jak se blíží poslední termín, kdy má Kazil oznámit jméno investora, začíná radnice opatrně uvažovat o dalším postupu. Politikům vadí, že Kazil sliboval odtajnění sponzora už několikrát, ale nakonec vždy termín oddálil. Zatím mu vždy radní vyšli vstříc.

A nyní? "Jestli chce pan Kazil další odklad, rozhodne to rada. Osobně bych počkal nanejvýš ještě dva měsíce. V žádném případě ne rok. Zájemců o pozemek v bývalém areálu kasáren ve Čtyřech Dvorech přibývá. Chtějí tu stavět bytové domy nebo domy pro seniory," upozornil náměstek primátora Miroslav Joch.

Také dalším radním, kteří už skoro před šesti lety tleskali dnes zesnulému architektu Kaplickému a jeho Rejnoku, dochází trpělivost. Stavba už přitom získala územní rozhodnutí a kvůli ní zastupitelé měnili územní plán.

Podle původního záměru měl stát palác se sály až pro 1 500 posluchačů v roce 2015. Primátor Juraj Thoma připomíná, že od začátku nastavili jasná pravidla: město poskytne pozemek a o další se postará Jihočeská společnost přátel hudby.

"Stále nevíme, zda to zaplatí arabský, izraelský, nebo japonský investor. Pokud už nějaký je, proč je utajený? Přece se nebojí, že ho z města vyženeme," ptá se Thoma.

Někteří zastupitelé se dokonce domnívají, že žádný sponzor není. Dvě miliardy na koncertní centrum v Budějovicích je podle nich velké sousto, navíc si myslí, že si palác nevydělá ani na provoz.

A jak vidí projekt někteří čeští architekti? Jaromír Kročák, který získal například cenu za knihovnu zakomponovanou do hradu v Soběslavi, si myslí, že určitá rizika projekt má. "Je úžasný jako celé dílo Kaplického. Jen nevím, jestli je v Českých Budějovicích na dobrém místě a jestli není kapacita koncertních sálů přehnaná," poznamenal.