Podle prvních informací od policie řidič vozidla pravděpodobně nedal přednost...

Podle prvních informací od policie řidič vozidla pravděpodobně nedal přednost motocyklistovi, který jel po hlavní silnici. | foto: Policie ČR

Obchvat Chýnova je přehledný, tvrdí policie. Tragických nehod přitom přibývá

  • 8
Řidič osobního vozu nedal přednost dodávce, řidička škody nedala přednost, muž v osobním autě nedal přednost motorkáři. Scénář nehod z obchvatu Chýnova na Táborsku je opakovaně prakticky stejný. Nová silnice tam funguje od loňského podzimu a stále se tam bourá.

Pondělní nehoda v místě skončila tragicky, muž na motocyklu po srážce s autem na místě zemřel. Už při slavnostním otevírání silnice první třídy někteří motoristé upozorňovali, že se zde bude bourat. A měli pravdu.

Na křižovatkách je sice řádné dopravní značení, které je navíc ještě zvýrazněné, i tak lze ale říct, že je tento úsek rizikový. Vznikla dokonce i petice za snížení rychlosti na obchvatu, ale devadesátka tam zůstává.

Když se tam loni brzy po otevření stalo několik nehod, situací se zabývali policisté i zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které komunikaci první třídy spravuje a nechalo obchvat postavit.

„Shodli jsme se, že je vše podle norem. Zabýval se tím i náš dopravní inženýr. Problém je spíše v nepozornosti řidičů,“ konstatoval jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura.

V podobném duchu reagoval také starosta Chýnova Ondřej Jaroš. „Je pravda, že po otevření obchvatu jsme zde měli několik nehod. Řešili jsme to jak s ŘSD, tak s dopravní policií a společně jsme hledali opatření, která by podobným situacím mohla předejít. Osobně si ale myslím, že hlavním problémem není nepřehlednost a vysoká rychlost, ale spíše nezvyk a možná nedostatečné značení,“ uvedl starosta.

Upřesnil, že otevřením obchvatu se v místě častých nehod změnila přednost v jízdě. Mnoho lidí se tak podle něho kvůli nepozornosti mylně domnívá, že při vjezdu do křižovatky po staré hlavní cestě mají stále přednost.

Chýnov na Táborsku se dočkal obchvatu, o němž se mluvilo už v roce 1940

„Pondělní nehoda mě moc mrzí. Nabízí se opět kontaktovat příslušné orgány a požádat o další dopravní značení, které by řidiče na přednost v jízdě upozornilo. Pravdou ale je, že po zavedení předešlých opatření tu několik měsíců k žádné nehodě nedošlo a toto může být ojedinělá událost,“ reagoval Ondřej Jaroš.

Připomněl, že vznikla i petice, ve které její autoři požadovali, aby byla v kritickém místě omezená rychlost na 70 kilometrů v hodině. Požadavek místních ale neprošel, neboť se jedná o hlavní tah z Tábora do Pelhřimova mimo zástavbu.

„Řidiči zkrátka musí dodržovat 90 km/h“

„Krom této iniciativy si ale místní na obchvat nestěžují. Díky němu se městu ulevilo od kamionové dopravy a lidé jsou za něj velice rádi,“ doplnil Jaroš s tím, že on sám po obchvatu jezdí velice často a úsek mu nijak nepřehledný nepřijde.

Někteří řidiči zmiňují, že je problematická část, kdy auta vyjíždějí za horizontem po hlavní od Pelhřimova a rychle se blíží ke křižovatce, kde auta přejíždějí z jedné vedlejší silnice na druhou. „Křižovatka, z níž se odbočuje do Záhostic, je podle mě velice nebezpečná,“ zmínil také při otevření obchvatu jeden z místních.

„Řidiči zkrátka musí dodržovat rychlost 90 kilometrů v hodině. Když pojedou víc, mohlo by opravdu dojít k nehodě. Přejet dvoupruhovou komunikaci není úplně jednoduché. Navíc je sevřená protihlukovými stěnami, takže výhled není ideální. Riziko vnímáme a budeme ho stále sledovat,“ uvedl loni Radek Mátl, šéf ŘSD.

V Jihočeském kraji bylo nebo je podobných rizikových míst více. Například na obchvatu Bělče na Prachaticku, kde pomohlo vybudování kruhové křižovatky. Na obchvatu Netolic na Prachaticku zase snížili nejvyšší povolenou rychlost u křižovatek až na padesátku. Hodně se bouralo také u „stopařky“ u Vitějovic opět na Prachaticku i přesto, že na vedlejší silnici je stopka.