Obyvatelé Chýnova čekali na obchvat, který vyvede z města tranzitní dopravu, desítky let. První projekt byl z roku 1940, ale zůstal jen na papíře.
V roce 2019 dokonce zhruba sto lidí blokovalo dopravu tím, že hodinu chodili po přechodu pro chodce s transparenty v rukou.
„Obchvat potřebujeme. Každý den vodím děti do školy a někdy tu čekáme i pět minut, než nás na přechodu někdo pustí. Samotné je nepustím, to si netroufnu,“ prohlásila tehdy jedna z protestujících žen.
Práce na obchvatu začaly koncem září 2020 a nebyly bez komplikací. V únoru 2021 muselo Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) stavbu zastavit. Kvůli stížnostem na vedení trasy totiž silničářům vypršela platnost územního rozhodnutí a Krajský soud v Ostravě tak stavbě zrušil stavební povolení.
Tím vyhověl žalobě Hany Králové, která stavbu blokovala, protože jí patřily pozemky poblíž trasy. Chýnovská radnice s ní nakonec podepsala smlouvu o koupi jejího domu a firma se znovu pustila do práce.
Dnes kolem 16. hodiny se po novém obchvatu projela první auta.
„Pro řidiče je důležitý v tom, že už nebudou zajíždět do Chýnova. Ten průjezd byl velmi nepříjemný, museli přes centrum i přes náměstí. Zejména v zimě kamiony často zablokovaly dopravu na výjezdu na náměstí. A když byly špatné klimatické podmínky, byl průtah prakticky neprůjezdný,“ připomněl šéf ŘSD Radek Mátl.
Někdejší starosta Chýnova Pavel Eybert (ODS), který za obchvat dlouho lobboval, čeká, že nová silnice odvede z města asi polovinu dopravy. Dosud přes ně jezdilo denně 15 tisíc aut, z toho 2 500 nákladních. Silnici I/19 využívají také řidiči, kteří míří z jižních Čech k dálnici D1, na niž najíždí u Humpolce.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz