Piloti přistávající v Hongkongu to měli na mezinárodním letišti Kai Tak opravdu těžké.

Piloti přistávající v Hongkongu to měli na mezinárodním letišti Kai Tak opravdu těžké. | foto: Profimedia.cz

Mrakodrapy, hory a jedna ranvej. Z noční můry pilotů je luxusní přístav

  • 5
Mezinárodní letiště Kai Tak v Hongkongu bylo pro piloty a pasažéry skutečným adrenalinovým zážitkem. Slavná přistávací dráha číslo 13 totiž vede přímo do přístavu Victoria Harbour a piloti museli navíc manévrovat nad hustě osídlenou oblastí a horami. Letiště se však nyní proměnilo v supermoderní přístav.

Mezinárodní letiště Kai Tak sloužilo šedesát dva let od roku 1936 do roku 1998. Často ho vyhledávali letečtí nadšenci. Světově proslulé přistávání velkých osobních letadel na dráze dlouhé 3 390 metrů je tak slavné, že vznikly stovky záběrů, které kolují po internetu. Zároveň vyšlo pět profesionálně natočených DVD.

Letiště dosáhlo své kapacity v 80. a 90. letech, kdy začalo být přecpané, 29,5 milionu pasažérů už bylo příliš. Muselo být přesunuté jinam.

Terminál Kai Tak Cruise

Roky nevyužitá přistávací dráha na poloostrově Kowloon se nyní proměnila na terminál pro luxusní výletní lodě. Jmenuje se Kai Tak Cruise Terminal a první cestující přivítal 13. června.

Zakotvila zde loď Mariner of the Seas. Tři tisíce pasažérů připluly ze Singapuru, zastavily se ve Vietnamu a v Hongkongu zůstaly 20 hodin. Pak se plavily do Šanghaje. 

Kapacita prvního kotviště pojme dvě velké výletní lodě dlouhé 360 metrů, odbaveno může být 5 400 pasažérů a 1 200 členů posádky. Druhé kotviště by mělo být hotové v polovině roku 2014. Hloubka vody zde dosahuje 13 metrů. První kotviště měří  455 × 35 metrů a druhé 395 × 35 metrů. 

Vláda plánuje, že se nový terminál Kai Tak stane významným regionálním dopravním uzlem pro výletní lodě. Náklady na stavbu jsou odhadovány na dvě miliardy dolarů, v přepočtu 40 miliard korun. Za návrhem přístavu stojí britská architektonická společnost Fosters+Partners.

Hongkong je velmi populární destinací pro velké výletní lodě. Město se však věčně potýkalo s nedostatkem kotvišť. Nový terminál je tedy ideálním řešením. 

Kai Tak Cruise Terminal stojí na poloostrově Kowloon v Hongkongu.

Kai Tak Cruise Terminal stojí na poloostrově Kowloon v Hongkongu.