Objíždět zácpu se v Praze nevyplatí. Nejlépe se jezdí v pátek ráno

  14:44aktualizováno  14:44
Zkratky, kterými objíždíte dopravní zácpu, jsou ve skutečnosti "prodlužky". Výzkum zjistil, že čas strávený na cestě prodlužují o 50 procent. Praha je v dopravních zácpách horší než evropský průměr.

Zácpy jsou v Praze velmi často na hlavních tazích. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Celkově je Praha z hlediska délky zdržení v kolonách na 17. místě mezi 60 evropskými městy. Vyplývá to z průzkumu výrobce navigací TomTom.

Úroveň kongesce, tedy jak velké je průměrné zdržení motoristů v zácpě proti bezproblémovému průjezdu, se v Praze pohybuje kolem 28 procent. Podobně jsou na tom ve Vídni či Hamburku. Evropský průměr je 26 procent. Absolutními rekordmany jsou Moskva a Istanbul se zdrženími 74, respektive 62 procent. Následují Palermo a Varšava. Údaje jsou vyhodnocovány pro každé město zvlášť.

Detailní měření

Měření dopravního indexu využívá srovnání doby cesty mimo dopravní špičku s dobou cesty v dopravní špičce, a to pro individuální dopravní prostředky (s vyloučením firemních vozidel, jejichž pohyb se často řídí jinými potřebami a výsledky by mohl zkreslit). Index zahrnuje celou silniční síť, tedy běžné silnice i rychlostní komunikace.  Dopravní kongesce je vyjádřena nárůstem doby strávené na cestě v porovnání se situací za plynulého provozu.

"Nejsilnější dopravní zácpy v Praze jsou v pondělní ranní špičce, kdy neprůjezdnost silnic dosahuje přes 62 procent. V odpolední špičce čeká řidiče největší zdržení v pátek, kdy na cestě stráví o 50 procent času více v porovnání s nejklidnější částí dne," uvedla Petra Slámová z českého zastoupení TomTomu. Nejplynulejší je podle ní naopak provoz v pátek ráno a v pondělí odpoledne.

Zdržení ve špičce činí v Praze 31 minut na každou hodinu strávenou na cestě. Za rok připraví dopravní zácpy řidiče, kterým dojíždění po Praze trvá 30 minut, celkem o 78 hodin.

Měření hustoty silničního provozu prostřednictvím navigací rovněž odhalilo, že zkratky, které řidiči volí, aby se vyhnuli dopravní zácpě, ve skutečnosti čas strávený na cestě prodlužují o 50 procent. Dopravní zácpy na vedlejších silnicích jsou totiž horší než na hlavních tazích. Lidé, kteří po celém světě dojíždějí do zaměstnání, stráví za rok v dopravní zácpě průměrně osm pracovních dnů.

"Tradiční přístupy k řešení kongesce, jako stavění nových silnic nebo rozšiřování stávajících, se však již ukazují jako neefektivní. Jsou to dopravní informace v reálném čase, které pomáhají nacházet řidičům nejrychlejší zkratky a úřadům chytřejší řešení dopravní situace," říká Harold Goddijn, generální ředitel společnosti TomTom.

"Pokud se řidiči chtějí ve špičce dostat do cíle včas, jsou pro ně okamžité údaje o reálné hustotě dopravy a možnostech objížděk v konkrétním místě nedocenitelné," vysvětluje Petra Slámová

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Mercedes 13.5t hák 4x4
Mercedes 13.5t hák 4x4

r.v. 2006, naj. 194 324 km, diesel
1 087 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz