Objíždět zácpu se v Praze nevyplatí. Nejlépe se jezdí v pátek ráno

  14:44aktualizováno  14:44
Zkratky, kterými objíždíte dopravní zácpu, jsou ve skutečnosti "prodlužky". Výzkum zjistil, že čas strávený na cestě prodlužují o 50 procent. Praha je v dopravních zácpách horší než evropský průměr.

Zácpy jsou v Praze velmi často na hlavních tazích. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Celkově je Praha z hlediska délky zdržení v kolonách na 17. místě mezi 60 evropskými městy. Vyplývá to z průzkumu výrobce navigací TomTom.

Úroveň kongesce, tedy jak velké je průměrné zdržení motoristů v zácpě proti bezproblémovému průjezdu, se v Praze pohybuje kolem 28 procent. Podobně jsou na tom ve Vídni či Hamburku. Evropský průměr je 26 procent. Absolutními rekordmany jsou Moskva a Istanbul se zdrženími 74, respektive 62 procent. Následují Palermo a Varšava. Údaje jsou vyhodnocovány pro každé město zvlášť.

Detailní měření

Měření dopravního indexu využívá srovnání doby cesty mimo dopravní špičku s dobou cesty v dopravní špičce, a to pro individuální dopravní prostředky (s vyloučením firemních vozidel, jejichž pohyb se často řídí jinými potřebami a výsledky by mohl zkreslit). Index zahrnuje celou silniční síť, tedy běžné silnice i rychlostní komunikace.  Dopravní kongesce je vyjádřena nárůstem doby strávené na cestě v porovnání se situací za plynulého provozu.

"Nejsilnější dopravní zácpy v Praze jsou v pondělní ranní špičce, kdy neprůjezdnost silnic dosahuje přes 62 procent. V odpolední špičce čeká řidiče největší zdržení v pátek, kdy na cestě stráví o 50 procent času více v porovnání s nejklidnější částí dne," uvedla Petra Slámová z českého zastoupení TomTomu. Nejplynulejší je podle ní naopak provoz v pátek ráno a v pondělí odpoledne.

Zdržení ve špičce činí v Praze 31 minut na každou hodinu strávenou na cestě. Za rok připraví dopravní zácpy řidiče, kterým dojíždění po Praze trvá 30 minut, celkem o 78 hodin.

Měření hustoty silničního provozu prostřednictvím navigací rovněž odhalilo, že zkratky, které řidiči volí, aby se vyhnuli dopravní zácpě, ve skutečnosti čas strávený na cestě prodlužují o 50 procent. Dopravní zácpy na vedlejších silnicích jsou totiž horší než na hlavních tazích. Lidé, kteří po celém světě dojíždějí do zaměstnání, stráví za rok v dopravní zácpě průměrně osm pracovních dnů.

"Tradiční přístupy k řešení kongesce, jako stavění nových silnic nebo rozšiřování stávajících, se však již ukazují jako neefektivní. Jsou to dopravní informace v reálném čase, které pomáhají nacházet řidičům nejrychlejší zkratky a úřadům chytřejší řešení dopravní situace," říká Harold Goddijn, generální ředitel společnosti TomTom.

"Pokud se řidiči chtějí ve špičce dostat do cíle včas, jsou pro ně okamžité údaje o reálné hustotě dopravy a možnostech objížděk v konkrétním místě nedocenitelné," vysvětluje Petra Slámová

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Dva tisíce koní. Elektrický Lotus Evija bude nejvýkonnějším autem světa

Lotus Evija

Malá britská automobilka Lotus, která je teď ovládaná čínským gigantem Geely, představila jedinečný vůz Evija. Je to...

Nelepte se autům na zadek, brzy se za to budou rozdávat vysoké pokuty

Nehoda (ilustrační foto)

V mezirezortním řízení je nyní návrh novely zákona o silničním provozu, který by přesně definoval bezpečnou vzdálenost...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Najdete na iDNES.cz