Volvo pracuje na elektromobilu na benzinové palivové články

  11:00aktualizováno  11:00
Automobilka Volvo pracuje na neobvyklém elektromobilu. Vůz poháněný elektromotory má mít palivové články pro dobíjení baterií. Elektřina v článcích se bude vyrábět z benzínu. Vedení Volva se mezi tím hádá s novými čínskými majiteli.

Volvo C30 BEV | foto: Volvo

Ve Švédsku vymysleli velmi neobvyklé pohonné ústrojí. Prototyp, který chce automobilka Volvo minimálně ve dvou exemplářích testovat v reálném provozu od roku 2012, bude vpravdě zvláštním hybridem. Vůz by měl být postaven na základě konceptu C30 BEV.

V podstatě Volvo vyvíjí takzvaný elektromobil s prodlouženým dojezdem. Tedy vlastně hybridní vůz, u kterého se o pohon kol starají výhradně elektromotory zásobované energií z baterií. Pro delší dojezd ale bateriím dodává energii jiný zdroj. Tento druh pohonu v posledních letech zpopularizoval Chevrolet Volt, u kterého dobíjení baterií zajišťuje běžný spalovací motor.

Volvo hledá jiný způsob, jak baterie dobíjet. A nevydalo se ani směrem mikroturbín, které zkouší třeba Jaguar, ani Wankelu, který naopak budou testovat u Audi. Volvo zvolilo palivové články. A nespoléhá na vodíkovou budoucnost, takže elektřinu v článcích systém nebude získávat z vodíku, ale z obyčejného benzínu. Tedy přesněji, systém z benzínu nejprve reformací získá vodík, který pak bude pohánět palivový článek.

Při tomto způsobu výroby elektřiny nevzniká žádný oxid uhelnatý, oxidy dusíku, síry ani částice. Systém ale produkuje dnes tak "nepopulární" CO2. Díky vysoké účinností celého procesu je jeho produkce ve srovnání s běžnými motory výrazně nižší. Na vývoji tohoto na první pohled neobvyklého způsobu pohonu spolupracují inženýři Volva se specialisty ze společnosti PowerCell Sweden AB.

Mezitím, co inženýři usilovně pracují na novém způsobu pohonu, se šéfové automobilky hádají s novými majiteli z Číny. Prezident koncernu Geely, Li Shufu, před nedávnem prozradil, že se s vedením Volva neshodne v plánech na budoucí produkty. Šéfové Volva by raději vyráběli menší a úsporná vozidla, zatímco Li by rád viděl velké modely pro čínský trh. To by ještě nemusel být takový problém, protože specifické modely pro určité trhy jsou spíše otázkou investice.

Ale čínští majitelé se domnívají, že by Volvo mělo být přímým konkurentem značek BMW a Mercedes-Benz, zatímco management Volva tvrdí, že jeho zákazníci jsou odlišní. Li Shufu ale přiznává, že bude nadále s vedením Volva vyjednávat a je připraven ze svých představ ustoupit. Podle něj totiž musí mít management pro současné směřování automobilky své důvody. To jsou trochu netaktická prohlášení, která jistě jeho vyjednávací pozici nevylepší.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily jsou pro zámožné. 80 % se prodá v bohatých zemích Evropy

Ostravská firma Velor-X-Trike představila elektrické tříkolky a čtyřkolky,...

Paretovo pravidlo platí ve všech oblastech života. A i na evropském trhu s elektromobily pokřiveném...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Najdete na iDNES.cz