Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Vietnamská BMW ukázal světu David Beckham

aktualizováno 
Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - První vietnamská automobilka VinFast chce vyrábět půl milionu aut. Poprvé se světu ukazuje na autosalonu v Paříži. A je kolem toho obrovské haló. Je jednou z opravdových hvězd autoshow a ke všemu jí světu představil David Beckham.

David Beckham už je přece jen trochu vyčpělá hvězda, ve fotbalovém důchodu je pět let, jím vynalezený metrosexuální módní styl už je taky pár let out. Něčím se ale živit musí. A v Asii je stále za modlu. Když nyní na autosalonu v Paříži asistoval při prvním oficiálním představení nové vietnamské značky, byl z toho poprask.

David Beckham na autosalonu v Paříži u automobilky VinFast (2018)

VinFast vstoupí na trh příští rok. V roce 2025 by měla první vietnamská automobilka vyrábět půl milionu aut. Na autosalonu v Paříži představila SUV a limuzínu vybavené dvoulitrovými motory od BMW.

Autosalon Paříž 2018

Nové modely pod označením LUX A2.0 a LUX SA2.0 vznikly v kooperaci s designérskými studii Pininfarina a Italdesign, jako technický základ karoserií použili konstruktéři techniku od BMW, od stejné značky mají i benzinové čtyřválcové turbomotory uložené vpředu podélně a pohánějící zadní kola. Díky „železu“ od BMW přišla automobilka ke skvělému technickému základu: auta mají vpředu lichoběžníkové zavěšení kol a vzadu víceprvkové nápravy. Motory, které podle potřeb automobilky upravovala rakouská firma AVL, mají výkony 130 a 170 kW (176 a 231 koní) a budou spárované s osmistupňovými automaty od ZF. Systém pohonu všech kol u LUX SA2.0 dodá Borg Warner.

Automobilka využívá technologie a komponenty zavedených světových výrobců jako je Bosch, Magna, AVL nebo Siemens. Modely určené pro celosvětový trh by měly splňovat emisní limity i bezpečnostní normy pro ochranu posádky i chodců.

VinFast LUX A2.0 sedan
VinFast LUX SA2.0 SUV

SUV i sedan úspěšně maskují původ v předchozích modelech mnichovské automobilky. Znalé oko to odhalí jen na proporcích boků a klikách dveří. Jinak je design obou modelů zcela svébytný a pracuje výrazně s motivem písmene V, které odkazuje na jméno i původ značky. Čistě subjektivně se lépe povedlo SUV, sedan je hlavně v zadních partiích lehce disproporčně „nastavovaný“. Interiéry jsou „uklizené“ v minimalistickém duchu dnešních trendů. Přístrojové desce dominuje velký displej infotainmentu, koncepcí to trochu připomíná moderní volva. Tím automobilka připomíná, že Vietnam je smartphonovou zemí. Chytrý telefon tam používá přes 80 procent populace, to je vyšší penetrace než kdekoliv jinde na světě, USA nevyjímaje.

Na obou modelech je zřetelná snaha odlišit se od původních BMW a zároveň se vyhnout nařčení z opisování od zavedených značek. To se designérům podařilo - původní návrh je dílem studia Italdesign, rozpracování dostala konkurenční kancelář Pininfarina.

Fotogalerie

Vývoj zadal Vinfast firmě Magna Steyr, která se na podobné projekty specializuje (jen podle dodaného konceptu takto vyvinula kdysi kupé Peugeot RCZ). Na vinfastech prý pracuje v rakouské projekční kanceláři přes 400 vývojářů, za úkol mají vyvinout novou technickou platformu.

Zpracování dvou modelů vystavených na autosalonu nelze hodnotit. Je zřetelné, že to nejsou sériové kusy, ale vlastně koncepty ukazující podobu reálných aut. Není vůbec jisté, zda dva vystavené exempláře vůbec jezdí. Teprve letos v lednu viděli představitelé automobilky první hliněné modely, dnes už po Evropě a Vietnamu jezdí 300 maskovaných prototypů. I to naznačuje raketový start automobilky, která se poprvé ohlásila světu přesně před 13 měsíci.

VinFast by měla být připravena přijímat objednávky prvních vozů na začátku roku 2019. K dodání pak budou ve třetím čtvrtletí příštího roku.

Automobilka během posledních dvou let vybudovala moderní továrnu, která je prvním automobilovým závodem ve Vietnamu.

Vietnamská BMW v číslech

LUX A2.0 sedan

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4973 x 1900 x 1464 x 2968
  • motor: řadový čtyřválec 2.0, twin-scroll turbo, VVT, 1997 ccm
  • max výkon a točivý moment: 130kW (176 k) a 300 Nm; 170 kW (231 k) a 350 Nm
  • pohon: zadních kol, osmistupňový automat

LUX SA2.0 SUV

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4940 x 1960 x 1773 x 2933
  • motor: řadový čtyřválec 2.0, twin-scroll turbo, VVT, 1997 ccm
  • max výkon a točivý moment: 170 kW (231 k) a 350 Nm
  • pohon: zadních nebo všech kol, osmistupňový automat

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

Koronavirus ovlivnil přes milion Evropanů vyrábějících auta

Dočasné uzavírky továren kvůli koronaviru se již dotkly více než 1,1 milionu Evropanů pracujících ve výrobě automobilů....

Premium

Dotyková obrazovka je nebezpečnější než konopí či alkohol za volantem

Automobilky se často zaklínají slovem digitalizace a interiéry svých vozů vybavují stále většími dotykovými...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz