Motonovinky startují sezonu: retro, Čína, futurismus a speciál pro listonoše

  • 1
V únoru se motorkáři obvykle začínají probírat ze zimního spánku a možná uvažovat, na čem vyrazit do nové sezony. Právě jarní měsíce bývají z pohledu prodeje pro motorkářské firmy nejdůležitější. Co si připravily na letošek?

Na milánské výstavě EICMA, která tradičně s koncem roku prezentuje novinky pro nadcházející rok, se chtěly vytáhnout hlavně značky s čínskou majetkovou účastí. Proto se na italské výstavě prezentovala řada historicky italských značek, ale kompletně vyráběných v Číně, s motorem vyvinutým už také v Číně.

Aprilia SR GT 125 a 200

Aprilia SR GT 125 a 200

První novinkou je ryzí Italka, značka Aprilia z koncernu Piaggio. Ta se vrací do segmentu skútrů střední třídy zajímavým modelem s orientací nejen na silnici, ale i na nějakou tu polní cestu. Skútr SR má obuté hrubší pneumatiky a na kolech o 14“ vepředu a 13“ vzadu a k tomu speciálně navržené odpružení Showa s prodlouženými zdvihy. Vepředu je to 122 mm, vzadu 102 mm. Mašina je navíc hodně lehká, provozní hmotnost u dvoustovky pouhých 144 kilogramů je v této třídě opravdu výborné číslo.

Výraz ve stylu enduro podporuje i nízké plexi a široká trubková řídítka, tedy prvky, které opět jsou ve světě skútrů spíš výjimkou. Jako přístrojovka ale není terénní roadbook, ale standardní LCD displej s možností připojení k mobilnímu telefonu. Aprilia SR GT půjde na trh s motory Piaggio i-get se systémem Start-Stop a v nabídce bude kubatura 125 cm³ naladěná na legislativní maximum 11 kW a 12 Nm, vedle ní pak dvoustovka s výkonem 13 kW a točivým momentem 16,5 Nm.

Benelli TRK 800

Vedle pětistovky TRK 502, která se v jižní Evropě prodávala jako housky na krámě, přichází i osmistovková verze TRK 800. Stejně jako pětistovka už se také bude tato italská motorka vyrábět v Číně, design se ale stále kreslí v italském Pesaru. Výsledkem je silničně cestovní enduro s 19″ předním kolem, které má kapalinou chlazený řadový dvouválec 754 cm³. Ten je pro cestovní enduro naladěný na 76 koní (56 kW) při 8 500 otáčkách a točivý moment 67 Nm při 6 500 otáčkách. Moderní konstrukci dosvědčují čtyři ventily na válec, rozvody DOHC a mokrá spojka s posilovačem před šestistupňovou převodovkou.

Bimota KB4

Provozní hmotnost s plnou nádrží bude odhadem 245 kg, ovšem do nádrže se vejde celých 21 litrů benzínu. Motocykl má příhradový rám a plně nastavitelnou přední vidlici Marzocchi a zadní jednotku s nastavením předpětí a odskoku. Hodnoty zdvihů jsou 170 mm. Přístrojovka je v duchu dnešní doby, tedy 7″ TFT s plnou konektivitou. Jezdce a spolujezdce chrání nastavitelný plexištít, chrániče rukou a boční deflektory. Benelli TRK 800 bude jezdit na drátových kolech obutých do pneumatik 110/80-19 vepředu a 150/70-17 vzadu.

Bimota KB4 a KB4RC

Bimota KB4

Luxusní značka je propojená s japonským koncernem Kawasaki, od kterého také přebírá motory do svých špičkových výtvorů. Nutno dodat, že Kawasaki jako jediná nabízí výjimečné přeplňované litrové čtyřválce s kompresorem a umí je pro Bimotu naladit na 142 koní výkonu s točivým momentem 111 Nm. Výsledkem spolupráce je sportovní KB4 a neméně odvážný naháč KB4RC, kde poslední dvě písmena znamenají Racer Café.

Ten má výrazné boční kanály, které vedou vzduch k chladiči a pořádně rozšiřují siluetu motorky. Oba modely jsou primárně laděné jako retro, a to se jim výborně daří. Mají typické prvky superbiků i roadsterů osmdesátých let s výraznou zádí, mohutnou zadní kyvkou a půlkulatou kapotáží s výrazným světlometem.

Výbava stroje s pořizovací cenou v přepočtu přes 900 tisíc samozřejmě používá ty nejluxusnější komponenty odpružení a brzd, výjimečný je ale i motor s kompresorovým přeplňováním. V modelech Kawasaki Ninja je naladěný hodně do sportovna, u Bimoty je to sice „jenom“ 142 koní, ale zato obrovský zátah ve všech pásmech otáček. A že se špičkové materiály používaly i při konstrukci, o tom svědčí nízká hmotnost pouhých 187 kg suché váhy.

BMW a produkční elektroskútr CE 04

BMW rozjelo výrobu velkého elektrického skútru. Už podle designu je vidět, že toto nemá být levný a praktický dopravní prostředek pro davy, toto je luxusní záležitost pro nadšence do elektrického pohonu. Tak futuristický design zatím žádná značka nedotáhla do výroby. Extravagantní stroj má i řadu netradičních řešení, například sedlo s otevíráním do strany.

BMW CE 04

Hlavní parametry? Městský skútr nakonec dostane výkon 42 koní, dojezd přibližně 130 kilometrů v kombinovaném provozu a nabití z nuly na 80 % za 65 minut. Skútr totiž může používat kapalinou chlazenou rychlonabíječku s nabíjecím výkonem 6,9 kW, která dokáže nabít plně vybitý skútr za 1 hodinu 40 minut. Standardně se ale CE 04 dodává s nabíjecím kabelem do běžné zásuvky, se kterým trvá úplné nabití z nuly 4 hodiny a 20 minut. Kapacita baterie je 60,6 Ah (8,9 kWh) a BMW na ni dává pětiletou záruku na 40 tisíc kilometrů.

Elektromotor má podobnou konstrukci jako automobilový elektromotor BMW pro hybridy BMW 225xe Active Tourer a na zadní kolo posílá výkon pomocí ozubeného řemenu. Maximální výkon je 42 koní a točivý moment 62 Nm. Skútr si ale můžete objednat také v omezené verzi na 11 kW jako ekvivalent skútru 125 cm³ pro možnost jezdit i s řidičákem na auto. Maximální rychlost je elektricky omezená na 120 km/h. Co se týče výbavy, má CE 04 řadu prvků společných s motocykly BMW, například digitální přístrojovku. Cena začíná na 315 tisících korun, s plnou výbavou a všemi doplňky vyšplhá na 390 tisíc korun.

BSA Gold Star 650

BSA Gold Star 650

Legendární britská značka B.S.A. ožívá v Indii, kde její práva podobně jako práva na Jawy koupil indický koncern Mahindra a vyvinul nové motocykly starých známých tvarů. Ale zatímco Jawy 300 jsou už ryze indickou záležitostí, nové BSA Gold Star 650 jsou postavené v Británii britskými inženýry a designéry.

Dokonce by se tu měly pro evropský trh i vyrábět! Model Gold Star je naprostá klasika šedesátých let, dokonce používá i tradiční koncepci motoru, tedy velký jednoválec. Sice už není chlazený vzduchem jako před desítkami let, ale chladič má citlivě schovaný a motor klame svým chladicím žebrováním.

Jednoválec má čtyřventilovou techniku, hned dně zapalovací svíčky a se zdvihovým objemem 652 cm³ posílá na zadní kolo 45 koní a 55 Nm. Používá osmnáctipalcové přední kolo, vzadu má klasickou sedmnáctku a obutí 100/90-18 a 150/70R17. Díky jednoduchému motoru je Gold Star docela lehký, s plnou nádrží má jen 213 kilogramů. Nový model bude velkou konkurencí pro indický Royal Enfield a také britský Triumph. Zvláště pokud se bude opravdu vyrábět v Británii, protože Triumphy se mezitím přesunuly za levnější pracovní silou do továrny v Thajsku.

Honda ADV 350

Na prodejní úspěchy X-ADV 750 navazuje Honda nabídkou levnějšího a jednoduššího modelu ADV 350. Sice už se netváří tak drsně a terénně jako X-ADV, ale pořád má tu pěkně nahrbenou siluetu a stále vypadá velmi robustně. 

Honda ADV 350

Trochu to kazí jen menší kola o průměru 15 palců vepředu a 14 palců vzadu, X-ADV na větších kolech prostě vypadá ještě líp. V přední části jsou přitom vidět náznaky nového designového směru, světlomety se podobají přední části nového cesťáku Honda NT1100.

Na terénní vlnu hrají pneumatiky s drsnějším vzorkem a poměrně dlouhé zdvihy, odpružení má 125 mm vepředu a 130 mm vzadu. Základ konstrukce a motor pochází z modelu Forza 350, to znamená jednoválec 330 cm³ o výkonu 21,5 kW a s točivým momentem 31,5 Nm, se kterým už si zaslouží i kontrolu trakce. Cestování na delší trasy podpoří plexištít nastavitelný do čtyř poloh. A zajímavá je i cena, základ za 155 tisíc je zhruba polovina částky, kterou musí majitel zaplatit za velkou X-ADV 750.

Kawasaki Ninja H2 SX SE

Kawasaki Ninja H2 SX SE

Cestovní sporťák H2 SX s přeplňovaným motorem má pro příští sezonu nejen upravený motor na Euro 5. Dostal ještě menší světlomet, o osvětlení se teď primárně starají ještě světla na stranách bočních kapotáží. Ostrý projektor v dolní části nahradilo čidlo radarové jednotky, která je hlavní změnou proti předchozí verzi. Dvěma radary řízený systém ARAS ovládá adaptivní tempomat, oproti konkurenci ale navíc nabízí ještě detekci mrtvého úhlu v zrcátkách a systém varování před čelní srážkou. Systém varování před srážkou si může jezdec nastavit ve třech úrovních, zásah do řízení ale vždy musí provést řidič, systém jen upozorňuje na blížící se překážku pomocí výrazné světelné signalizace.

Adaptivní tempomat po dosažení nastavené vzdálenosti aktivně řídí rychlost a automaticky zabrzdí a sníží otáčky motoru natolik, aby se udržela předem zvolená vzdálenost. Druhý radar vzadu hlídá jen mrtvé úhly v zrcátkách. Tou hlavní specialitou modelu ale zůstává přeplňovaný litrový čtyřválec, s výkonem 147,1 kW (200 koní) už při 11 tisících otáčkách a točivým momentem 137,3 Nm při 8 500 otáčkách. Novinkou 2022 je také elektronické odpružení a širší nabídka výbavy.

MV Agusta Lucky Explorer 5.5 a 9.5

MV Agusta Lucky Explorer 5.5

MV Agusta designově navázala na legendární model Cagiva Elefant, který závodil na Dakaru v barvách tabákového koncernu Lucky Strike – od toho tedy náznak barev i název Lucky Explorer. Dědictví Cagivy Elefant zdůrazňuje dvojitý světlomet a řada detailů pro výlety mimo civilizaci, jako jsou chrániče rukou, protektory motoru nebo zakrytované přední brzdy. Model Lucky Explorer 5.5 je konstrukčně podobný s modelem Benelli TRK 502 ze stejného čínského koncernu Qianjiang včetně základu rámu a řadového dvouválce SRT500. Pětistovka nebude žádný dakarový speciál, vepředu má 19palcové kolo, vzadu klasickou 17. Výkon těsně na hranici 35 kW (46 koní) doplní točivý moment 51 Nm už v 5500 ot/min.

MV Agusta Lucky Explorer 9.5

Větší model MV Agusta Lucky Explorer 9.5 už je pořádná terénní motorka s 21palcovým předním kolem, navíc vyjíždí s úplně novým tříválcovým motorem o objemu 931 cm³ a výkonem 123 koní. Přední světlomety nemají ten náznak kulatého tvaru jako 5.5, ale tváří se moderněji, to samé platí pro přístrojovku s 7" barevným TFT panelem. Ocelový rám je z kovaných a lisovaných prvků a na něj navazuje robustní hliníková kyvná vidlice. Ani tady nechybí pěkný detail v podobě zakrytovaných brzdových kotoučů na ochranu před kamením. Převodovka má samostatnou konstrukci a bude k dispozici s rychlořazením a volitelně i s automatickou spojkou Rekluse. Asi aby nová 9.5 mohla zaujmout i ty zákazníky, kteří by jinak zakotvili u Afriky Twin s DCT.

Norton V4RC prototyp

Norton V4RC prototyp

Britský Norton se oklepal z finančních skandálů a díky investorovi v podobě indického koncernu TVS ukázal krásný café racer s motorem V4. Odvozený model od superbiku V4SV se může pochlubit karbonovou nádrží pod sedlem, ručně svařovaným trubkovým rámem a třeba i nastavitelnou geometrií předku a nastavitelným uložením kyvné vidlice. Luxusní mašina si zaslouží špičkové komponenty, to znamená Öhlins NIX30 vpředu a TTXGP vzadu a karbonová kola. Vidlicový čtyřválec 1 200 cm³ je naladěný na 185 koní, přitom v suberbiku umí i 200 koní.

Piaggio MyMoover

Piaggio už to na třech kolech umí a jeho tříkolové skútry řady MP3 se v jižní Evropě dobře prodávají. Užitkový model MyMoover ale má dvě kola vzadu, celý skútr se přitom v zatáčkách naklápí. Tento model je připravený jako speciální vozidlo pro velké firmy, hlavně pro italskou poštu, pro jednotlivce oficiálně není v nabídce. MyMoover využívá některé prvky přední části ze skútru Piaggio Liberty. Motor je čtyřventilový vodou chlazený jednoválec 125 ccm, který toto vozidlo umí rozjet na maximální rychlost 74 km/h. Skútr se obejde bez stojanu, podvozek je možné zaaretovat ve vzpřímené poloze.

Piaggio MyMoover

MyMoover má poměrně vysokou provozní hmotnost 200 kilogramů a neméně vysokou prodejní cenu v přepočtu přibližně 200 tisíc korun. Přitom do všech schránek a kufrů lze naložit 85 kg nákladu, což se bude hodit pro rozvážkové služby. Pro ty je připravený také sledovací systém Targa Telematics, který sleduje data o vozidle v reálném čase a posílá je na dispečink. Pravděpodobně se můžeme těšit i na další podobné modely, protože Piaggio podvozek s naklápěcími 12“ zadními koly Roll-Lock určitě bude chtít dál využít.

Triumph Tiger 1200

Triumph Tiger 1200

Britská značka pokračuje v tvrdém konkurenčním boji proti etalonu kategorie cestovních maxiendur – BMW GS. Právě proti GS měl předchozí Tiger sice vyšší výkon, ale nevýhodu v poměrně vysoké hmotnosti. Proto nový Tiger pořádně zhubnul o 25 kg a dostal modernější tvary, takže už ani náznakem nepřipomíná kopii GS jako první model. Jeho inovovaný tříválec s kardanem nabídne 150 koní a v porovnání s předchozím motorem je o poznání sportovnější. Má kratší zdvih, větší kompresi a slibuje i lákavější a drsnější zvuk díky upravenému pořadí zapalování válců.

Nový Tiger půjde na trh v pěti různých verzích a provedeních. Kromě tří verzí GT s kombinací kol 19“/18“, které jsou zaměřené hlavně na cestování po pevných silnicích, budou v nabídce i dvě verze Rally s vyplétanými koly 21“/18“ a navíc s možností osazení zvětšené až 30litrové nádrže. Za úsporou hmotnosti je nová zadní kyvná vidlice Tri-Link, upravený ocelový trubkový rám a odpružení s vysokými zdvihy až 220 mm u verze Rally. Podvozek už je do velké míry aktivní, sám se nastaví podle hmotnosti posádky.

Yamaha MT-10

Japonská značka pořádně předělala svůj největší naháč. Na první pohled je to pořád ta stará dobrá MT-10, ale při přímém porovnání jsou úplně všechny prvky pořádně upravené do modernější podoby. A zase vypadá o něco agresivněji a pořád se kouká na svět dvěma čočkami předního světlometu s proužkem pozičních světel. Zajímavostí je pak mřížka skrývající akustický zesilovač zvuku, aby si jezdec užil motor i sluchem, aniž by to obtěžovalo okolí.

MT-10 bude nově jezdit s poslední generací šestiosé inerciální jednotky a nabídne náklonové ABS s možností nastavení ve dvou úrovních, podobně jako pět stupňů kontroly trakce. Dále je tu kontrola prokluzu SCS, kontrola zvedání předního kola LIF. Tito elektroničtí asistenti pomohou zkrotit výkon 165 koní a točivý moment 112 Nm litrového čtyřválce odvozeného od superbiku R1.

Yamaha MT-10