Tesla Roadster 2 | foto: Tesla

Z 0 na 96 km/h za 1,1 sekundy? Musk chce Teslu vybavit raketovým pohonem

  • 115
Nová Tesla Roadster by měla řidičům dopřát poměrně nevšední zážitek – akceleraci z nuly na téměř stovku o sekundu rychlejší, než dovedou ty nejsilnější supersporty. Možná je to další marketingový výstřelek. Ale u Muska jeden nikdy neví.

„Volitelný balíček SpaceX pro nový Tesla Roadster bude obsahovat zhruba deset malých raketových motorů rozmístěných po krajích vozu. Tyto raketové motory razantně zlepší zrychlení, maximální rychlost, brzdění i průjezdy zatáčkou. Možná dokonce umožní Tesle létat,“ tweetnul v roce 2018 Elon Musk.

A od té doby se tváří, že takový je plán.

V Petersenově automobilovém muzeu v Los Angeles se nyní otevřela nová expozice společnosti Tesla a její součástí je i informace o ďábelském zrychlení chystané druhé generace modelu Roadster. Návštěvníci se na Twitteru Muska dotázali, zda 1,1 sekundy z 0 na 60 mil v hodině (tj. 96,6 km/h) je vážně myšlená hodnota.

Odpovědi se dočkali obratem. „Ano, s volitelným balíčkem raketových motorů SpaceX. Bude to bezpečné, ale velmi intenzivní. Pravděpodobně to, stejně jako hardcore horská dráha, nebude rozumné pro osoby se zdravotními komplikacemi,“ tweetnul v odpověď Elon Musk.

Není to tak bizarní, jak by se mohlo zdát

Pohánět automobil raketovými motory, v originále „thrusters“, ale není tak šílený nápad, jak by se mohlo zdát. Nepůjde totiž o raketové motory, které s ohlušujícím hřměním, mraky kouře a salvami ohně odlepují raketu od zemského povrchu, ale o pomocné motory, které pomáhají raketě manévrovat ve vesmíru – jsou to ty otvory, které udělají „pffff“ a pošťouchnou vesmírný dopravní prostředek opačným směrem. Odborně se jim říká „cold gas thrusters“, případně „cold gas propulsion system“.

V praxi by to mělo vypadat tak, že místo zadních sedaček bude vysokotlaká nádrž. Do té budou čerpadla, napájená z trakčního akumulátoru vozidla, hnát vysoce stlačený vzduch. Z nádoby bude pomocí vysokotlakých armatur rozveden na zadní, čelní i boční strany vozidla.

V případě, že systém vozidla vyhodnotí, že by požadované akceleraci, brzdění či průjezdu zatáčkou mělo být pomoženo pomocí tohoto systému, otevře se příslušný ventil a pod vysokým tlakem hnaný vzduch bude na vozidlo působit opačnou silou – zadní trysky jej poženou vpřed, přední trysky budou prudce zpomalovat, boční trysky pomáhat v zatáčkách.

Zbaň hromadného foukání?

Asi není třeba zdůrazňovat, že na takto vybavené vozidlo zatím není legislativa nijak připravena a vůz by nemohl být schválen pro provoz na veřejných komunikacích. Oprávněně. Stačí si představit, jaká „legrace“ by nastala třeba na parkovišti supermarketu, kdyby řidič takto vybaveného Roadsteru šlápl na plyn.

Na druhou stranu, Tesla využívá poměrně mohutného senzorického i výpočetního zázemí, včetně analytického zpracování obrazu z kamer, takže by nejspíš nebyl zásadní problém implementovat systém, který rozhodne, zda je použití raketového pohonu v daném místě bezpečné.

Jason Fenske z kanálu Engineering Explained spočítal, že přetížení působící na řidiče by dosahovalo 1,44 G (podle jiných zdrojů, například Popular Mechanics, to má být až 2,5 G). Rozjezd by tak byl rozhodně z kategorie zážitků, na které se jen tak nezapomíná.

Podle Elona Muska by se měl nový Roadster umět i vznést (tedy plyn bude hnán z podvozku směrem do země). Zda bude možné pomocí trysek zvýšit i přítlak pro lepší přenos točivého momentu od elektromotorů na kola, není nicméně jasné.

Automobil s raketovým pohonem je

celkem hlasů: 638
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 9. června 2021. Anketa je uzavřena.