Šéf vývoje VW slibuje Škodě "chleba s máslem"

  18:04aktualizováno  18:04
Roční výroba půl milionu aut, to je chléb, kterým se Škoda živí. Ale do budoucna potřebuje "máslo" - nové modely, které se vyrábějí v menších sériích, na něž jsou továrny Škody zvyklé. Bude-li třeba, Češi už nebudou vyrábět jen škodovky, ale třeba také nové modely VW. Tak vidí budoucnost české automobilky dosavadní šéf jejího vývoje Wilfried Bocklemann, který po šesti letech v Mladé Boleslavi povýšil na šéfa vývoje celého koncernu Volkswagen. V pátek usedl mezi osm nejvyšších manažerů VW, kde se právě rodí nová strategie pro celý koncern.

Koncern VW má po letech nového šéfa, který slibuje nové časy pro celou skupinu. Kam byste chtěl teď po jeho boku nasměrovat Škodu?
Všechny dnešní škodovky jsou na rozhraní obvyklých tříd, ve kterých se osobní auta vyrábějí. To je třeba udržet a dál mít auto, jako je Octavia, větší než Golf a menší než Passat. Půl milionu aut v těchto třídách, to by měl být pro Škodu chléb, který ji bude živit. A teď je otázka, jaké máslo na ten chléb namažeme. Celý koncern teď bude hledat mezírky na trhu, třeba jen malé, jako jsou minivany, sportovní auta 4x4 nebo kabriolety. Tedy auta, která se nevyrábějí v masovém měřítku. Když najdeme nějakou příležitost, která bude v souladu s charakterem značky Škoda, tak se její sortiment může rozšířit.


Co by to třeba mohlo být?
O tom se teď budeme bavit v představenstvu VW. Debata se povede o všech značkách. Odpověď neznám, ještě jsme ani nezačali.


Škoda Tudor se prý vyrábět nebude. Když jste se nedávno nechal vyfotit s modelem poloterénní Škody Ahoj, řekl jste, že budoucnost Škody by mohla vypadat i takto. Šéf automobilky Kulhánek mluví o pouhé hračce designérů. Jak to tedy je?
Kdo ví, třeba půjdeme i tudy. Ale Ahoj byla opravdu jen hračka. Byl to nápad, který jsme ztvárnili v měřítku 1:1, abychom předvedli schopnosti našich designérů. Vůbec jsme neřešili technické a výrobní podmínky takového auta.


Strávil jste v Boleslavi šest let. Nikdo ve vedení VW nezná tamní možnosti tak jako vy. Co svým kolegům navrhnete, až bude řeč o Škodě?
Když vymýšleli sortiment třeba v Renaultu, šli cestou nejrůznějších variací na jeden model. Megane se vyrábí jako sedan, kupé, minivan, kabriolet, combi. Tudy Škoda asi nepůjde. Zato může lacině vyrábět auta v menších objemech. Zdejší továrny nejsou mamutí, plně automatizované haly jako ve Wolfsburgu, kde se kvůli fixním nákladům musí vyrábět milionové série. Nová strategie VW je také o větší koordinaci. To znamená, že pokud se rozhodneme tu či onu mezírku zaplnit autem jiné značky, začneme v Česku vyrábět i jiná auta než škodovky. Auto se třeba navrhne a vyvine v Mladé Boleslavi, výroba bude probíhat v České republice, ale auto ponese jinou značku koncernu.


Co znamená, že jste Škodu zařadili do "konzervativní" skupiny značek, zatímco třeba Seat bude sportovní? Nebude to pro české designéry nuda?
Vůbec ne, slovo "konzervativní" je jen pracovní odlišení. Sám to slovo nemám rád. Právě tak jsme mohli koncern rozdělit na severní a jižní značky. Prostě jsme si chtěli celou skupinu devíti značek rozdělit na dvě části, protože jako celek se to podle nového šéfa Volkswagenu Pischetsriedera nedá řídit.


Jaká je tedy podle vás charakteristika značky Škoda?
Robustní, elegantní, za méně peněz hodně muziky, není obětí módních vln. Nejsme módní návrháři, aby jeden rok frčely krátké sukně a druhý rok dlouhé. A přináší překvapivé detaily, jako je světlo na zrcátku Superbu.


Pokud se Škoda neohlíží na módní vlny, jak dlouho trvá životní cyklus jejích modelů?
Sedm až osm let a někde za polovinou životního cyklu se udělá facelift.

Letos Škoda neuvede na trh nic nového. Ale pokud auto žije sedm nebo osm let, tak příští rok by měla přijít nová Octavia. Na trhu je od roku 1996 plus sedm, to vychází na rok 2003. Už ji prý máte skoro hotovou?
Ano máme. Přijde v nejbližších letech. Ovšem nebudeme s ní zbytečně spěchat, protože dnešní Octavia má pořád velký úspěch. Nástupce tedy přijde o něco později, než by bylo obvyklé, ale odklad může činit nanejvýš půl roku. Nová Octavia přijde v příštích letech.


Jak bude vypadat? Poznáme, že to je Octavia?
Bude to auto téže filozofie, která se osvědčila. Bude to nová generace Octavie, podobně jako když se inovoval Golf.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz