Novinky pro motoristy: upravený bodový systém i jednodenní dálniční známka

  • 17
Během nadcházejícího roku čeká řidiče řada velkých změn. Nové budou postihy za přestupky, ale zvykat si budeme muset i na velmi mladé řidiče, ale třeba i změny v pojištění. Přinášíme přehled toho nejdůležitějšího.

Zelenou kartu (ne)nechávejte doma

ilustrační snímek

Součástí změn týkajících se novely zákona o povinném ručení je možnost nechávat zelenou kartu doma. Respektive už vůbec není potřeba ji mít u sebe. Pojišťovny ji sice dál budou posílat v elektronické podobě, ale v autě už ji vozit nemusíte. V případě kontroly jsou policisté schopni si v registru zjistit sami, zda má vozidlo zákonné pojištění. A ani kvůli tomu nemusí řidiče zastavovat.

Důrazně ovšem doporučujeme zelenou kartu stále v autě mít. Ne pro případ policejní kontroly, ale nehody. Nejen, že na záznam o nehodě, který je potřeba vyplnit pro pojišťovnu, je řada údajů právě ze zelné karty, ale navíc na ní najdete kontakt na svou pojišťovnu.

Povinné ručení i pro koloběžky

Elektrokoloběžka Bugatti

Novela zákona o povinném ručení nařizuje platit pojištění i majitelům koloběžek, zahradních traktůrků nebo třeba vozítek segway. Ovšem jen těm, které se pohybují na pozemních komunikacích mimo soukromé pozemky, jejichž maximální rychlost přesahuje 25 km/h a zároveň jejichž maximální hmotnost překračuje 25 kilogramů a maximální rychlost překračuje 14 km/h. Ani v případě těchto vozítek není potřeba řešit zelenou kartu. „Od roku 2024 si policie na území ČR bude ověřovat platnost povinného ručení výhradně přes evidenci u České kanceláře pojistitelů. Není tedy nutné vozit zelenou kartu u sebe,“ vysvětlila pojišťovna Kooperativa.

Ceny povinného ručení se u těchto vozidel pohybují v řádech stokorun ročně. Pamatujte, že pojištění není povinné pro elektrokola, protože jejich primárním pohonem je šlapání. A ani pro invalidní vozíky.

Řidičák na zkoušku a pro 17leté

Žáci si na okruhu v Sosnové vyzkoušeli třeba výhybný manévr na kluzné ploše,...

Od nového roku budeme na silnicích také potkávat 17leté řidiče. Každý takový řidič u sebe bude muset mít povinně mentora, a to až do dovršení 18 let věku. Mentorem může být pouze řidič, který je držitelem řidičského oprávnění skupiny B po dobu alespoň 10 let (zkušený řidič), kterému nebyl v posledních 5 letech udělen zákaz řízení a který má v bodovém hodnocení řidičů 0 bodů.

Mentorem bude nejčastěji rodič nebo příbuzný mladého řidiče, není to však podmínkou. Mentor není pasivním spolujezdcem, ale na mladého řidiče musí dohlížet a v případě potřeby mu poskytnout radu. Při případném vzniku dopravní nehody se bude zkoumat, zda-li mentor své povinnosti nezanedbal. V případě pochybení mentora je možné udělit sankci i jemu. Pozor na to, že v zahraničí 17letý řidič za volant nesmí!

Každý začínající řidič musí počítat s tím, že řidičák v první fázi dostane jen na zkoušku. Pokud dva roky od získání řidičského oprávnění spáchá šestibodový přestupek, nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně psychologickou přednášku a takzvanou evaluační jízdu. Půjde o čtyřhodinovou výuku příčin dopravních nehod a jak jim předcházet a také čtyřhodinová teorie a jízda v autoškole.

Jednodušší vymáhání pokut od cizinců

Vzhledem k tomu, že jsme tranzitní zemí, řešilo ministerstvo opravy také to, jak co možná nejvíce zlepšit vymáhání pokut od cizinců. Došlo proto k rozšíření seznamu přestupků, u kterých si úřady budou vyměňovat informace o řidičích či vlastnících vozidel. Jedná se např. o nebezpečné předjíždění, jízdu v protisměru, nedodržení bezpečné vzdálenosti či vjetí na železniční přejezd přes zákaz.

„Podařilo se do tohoto seznamu také prosadit přestupek, kdy řidič ujede od nehody,“ zdůrazňuje ministr Kupka a dodává: „Aktuálně mají úřady obcí s rozšířenou působností často problém s doručením pokuty hříšníkovi. Nově bude možné využít pomoc národního kontaktního místa, které pomůže oznámení o spáchání přestupku doručit viníkovi. Celý systém tak bude efektivnější, a to bez zbytečné byrokratické zátěže, což jsme během vyjednávání důsledně prosazovali.“

Jednodenní dálniční známka

Od nadcházejícího roku projdou změnami i dálniční známky. Ministerstvo dopravy na základě požadavků Evropské unie zavádí jednodenní dálniční známku, která bude stát 200 Kč. Evropská směrnice zároveň umožňuje odpustit časový poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo vodík.

Na dálnici D6 ve směru na Prahu se srazilo osobní auto s vojenskou kolonou....

Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km, která byla dosud zcela osvobozena, zůstanou však nadále významně zvýhodněna. Platit budou 25 % sazby časového poplatku. U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku.

A s tím souvisí i zvýšení cen za dálniční kupóny. Desetidenní bude stát 270 Kč, měsíční 430 Kč. Roční poplatek bude od března příštího roku ve výši 2 300 Kč.

Nový bodový systém

Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut, tak aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit.

Novela také zavádí čtyři jasně daná pásma pokut, které bude možné uložit na místě a to do 1 500 Kč, 2 500 Kč a 5 000 Kč. Jde o pevné částky, které nemají dát žádný prostor pro případnou korupci. A i ve správním řízení budou nově jen čtyři pásma. První od 2 000 Kč do 5 000 Kč, další od 4 000 Kč do 10 000 Kč, od 7 000 Kč do 25 000 Kč a od 25 000 Kč do 75 000 Kč. Poslední pásmo je určeno jen pro ty nejzávažnější přestupky jako je odmítnutí testu na alkohol a drogy nebo řízení bez řidičského oprávnění.

„U méně závažných přestupků jako je například neoprávněné stání a mírné překročení rychlosti či nerozsvícená světla, může tedy policista vyřešit přestupek na místě domluvou nebo pokutou v rozmezí až 1 500 korun. U nebezpečnějších přestupků, které významněji ohrožují zdraví a bezpečnost a jsou zařazeny mezi bodované již ale nebude platit, že pokuta může začínat na nule a řidič tak může dostat pokutu, která má minimální odstrašující charakter,“ vysvětluje nový systém Besip.

„Závažné přestupky budou stejně jako dosud rozděleny do tří pásem podle jejich nebezpečnosti. V prvním pásmu bude sankce 1 500 až 2 000 korun, v dalším 2 500 až 3 500 korun a v nejvyšším 4 500 až 5 500 korun. U závažných přestupků tedy bude jasné pásmo, ve kterém se bude bloková pokuta na místě pohybovat,“ dodává Besip.

Doklady můžou zůstat doma

Ilustrační snímek

Od 1. ledna 2024 budou moci řidiči nově řídit bez řidičského průkazu a technického průkazu. Pořád ovšem platí, že prokázání totožnosti je na řidiči, lze se tedy prokázat buď občanským průkazem nebo případně pasem. Povinnost prokázat na výzvu policie svoji totožnost samozřejmě zůstává. „Policie následně na základě údajů, které zjistí z předložené občanky či pasu zkontroluje řidiče i vozidlo v příslušných registrech. Ale pozor na to, při cestě do zahraničí je potřeba s sebou samozřejmě zmiňované doklady mít, novinka platí pouze na území České republiky,“ radí Besip.

Informace o stavu bodového konta

Novinkou bude také možnost dostávat informace o stavu bodového konta pomocí SMS, e-mailu nebo datové schránky. Řidič pak upozornění dostane jak při přičtení bodů za spáchaný přestupek, tak v souvislosti s umazáním bodů. K zaregistrování do této služby je potřeba vyplnit žádost a odevzdat ji na jednom z úřadů obce s rozšířenou působností.

Odpovědnost ponese provozovatel

V Novopacké ulici v Praze se v úterý ráno srazilo nákladní a čtyři osobní auta....

Novela zákona o povinném ručení přináší také změnu týkající se toho, kdo bude odpovědný za povinné ručení auta. Zákon nově definuje že to nebude vlastník vozidla, ale jeho provozovatel. To ovšem neznamená, že povinné ručení nemůže sjednat někdo jiný. Stejně jako doposud to může být i jiná osoba, která má potřebu ochrany před následky pojistné události, tedy takzvaný pojistný zájem. „U většiny vozidel navíc platí, že vlastník je zároveň i provozovatel,“ podotkla mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.

Odborníci zároveň zdůrazňují, že si s řešením, kdo má co platit, nemusí dělat hlavu ti, kdo si občas půjčí auto od rodičů či kamarádů. „Stále bude důležité, aby auto hlavně bylo pojištěné, tedy mělo povinné ručení. Pokud si někdo půjčí vůz od rodičů a zaviní nehodu, právě toto pojištění škody zaplatí. V tomto případě je tedy jedno, jestli má povinné ručení sjednané vlastník nebo provozovatel,“ dodává mluvčí Directu.

, pro iDNES.cz