Ruský hrdina Petrovič plave a projede všechno, prodávají ho v e-shopu

  • 56
Terénní speciály přizpůsobené pro náročný provoz v ruské tajze vyrábí firma Ekotrans z Ťumeně. Majitel firmy Pavel Mitrofanov si zakládá na tom, že v jeho dílnách to vypadá jako v moderním výrobním závodě na západě. I proto se nebál auta pojmenovat po svém otci.

V Evropě je značka Petrovič téměř neznámá, ale v Rusku za Uralem platí její modely za velmi schopné terénní vozy. Značka z Ťumeně, který leží zhruba mezi Jekatěrinburgem a Omskem, vyrábí několik modelů terénních speciálů, specializovaných na provoz v náročných sibiřských podmínkách.

Klimatické a terénní podmínky Sibiře vyžadují opravdové speciály. V zimě se po zmrzlém povrchu se dá jezdit poměrně snadno. Problémy přijdou v létě, kdy se velká část země promění v bažiny, přes rozvodněné toky nevedou mosty a všude jsou lesy s hustým podrostem.

S tím vším si však modely Petrovič poradí. Auta jsou docela kompaktní, model 4x4 měří na délku 4,8 metru při rozvoru tři metry a šířce necelých 2,5 metru, šestikolka pak není o mnoho delší. Poháněna jsou všechna kola, která jsou nezávisle zavěšená. Světlá výška je velmi dobrých 55 centimetrů. Převodovka je pětistupňová s redukcí a mezinápravovým uzamykatelným diferenciálem a zámkem u každého kola.

Velké speciální nízkotlaké pneumatiky Arktiktrans rozměru 1300 × 700-21 lze podle potřeby vyfukovat a nafukovat centrálně pomocí kompresorů. Díky tomu lze projet nejrůznějšími povrchy. Ale to nejlepší teprve přijde.

Petroviče umí i plavat. Mezi nápravami jsou plováky, takže se s autem můžete rovnou vydat na řeku. Z videí je patrné, že s vodou si speciály poradí velmi snadno.Čtyřkolový model dokáže jet po silnici padesátkou, ve vodě pak pluje rychlostí do sedmi kilometrů za hodinu.

Překvapením je pohonná jednotka. Pod kapotou totiž trůní sedmnáctistovka VAZ z Lady Niva s výkonem pouhých 58,5 kW, což je pro provoz v daném prostředí zřejmě ideální a nenáročný agregát, který dokážou opravit v každé vesnici.

Terénní speciály Petrovič

Ale na šestikolový model vážící 3,5 tuny by už slabý motor z lady nestačil, a tak výrobce použil dvoulitrový diesel Fiat s výkonem 66 kW.

Dvoutunová čtyřkolka uveze až šest lidí, užitečná hmotnost je solidních 800 kilogramů (šestikolka pak až rovnou tunu), při plavbě to je o 200 kilogramů méně.

Spotřeba odpovídá náročnému provozu. Na zpevněné cestě výrobce udává 15 litrů benzínu, v terénu to je okolo 25 litrů paliva. Dvě nádrže po sto litrech pak dodají autu solidní akční rádius.

Terénní speciály Petrovič

Ve výbavě je nezbytné nezávislé topení pro kabinu řidiče i pro nákladní prostor. Připlácet lze za různé speciality, třeba za přídavnou 200litrovou nádrž na palivo, ochranné rámy nebo pátrací světlomety. Interiér je spartánský, jednoduché lavice lze složit na vcelku velké lůžko.

Firma se snaží své modely prodávat i v zahraničí a činí tak přes poměrně netradičního zprostředkovatele. Auta si můžete koupit přes čínský portál Alibaba. V nabídce jsou všechny modely, dodací lhůty jsou obvykle čtyřměsíční a ceny se pohybují od 80 do 170 tisíc dolarů, tedy v přepočtu od 1,6 do 3,4 milionu korun. Za podobné ceny lze auta koupit i v Rusku.

Petrovič není jediný malosériový výrobce speciálů pro náročný terénní provoz. Auta s velmi podobnými schopnostmi vyrábí například společnost Avtoros pod jménem Šaman (více zde).