VIDEO: Na přechodu pro chodce v bezpečí nejste. Řidič vás nemusí vidět

  • 73
Dostat se z jedné strany vozovky na tu protější bývá často nechtěným hazardem. Přechodů, které k tomu chodce nutí, je však v Česu bohužel stále hodně. Jen na silnicích I. tříd napočítala dopravní policie 423 rizikových přechodů. Nový projekt se zaměřuje hlavně na jejich osvětlení.

"Z našich i zahraničních zkušeností usuzujeme, že kvalitní osvětlení přechodu může snížit počet úmrtí až o 65 procent," říká Roman Budský, šéf BESIPu. "Jsme přesvědčeni, že více světel na přechodech ocení nejen chodci, ale i řidiči, pro které je mnohdy velmi obtížné rozpoznat, zda u přechodu stojí chodec, který se chystá vkročit do vozovky."

Podle statistik sice každým rokem ubývá nehod, kdy dojde ke srážce automobilu s chodcem, ale i tak je toto číslo stále vysoké. V roce 2012 zahynulo na českých silnicích 146 chodců, dalších 663 bylo zraněno těžce a 2 767 lehce. Z toho cestu přes přechod nepřežilo 35 chodců, těžce raněných bylo 220 lidí. Statisticky nejohroženější skupinou jsou senioři nad 65 let, v loňském roce tvořili 65 procent obětí.

A právě kvalitní osvětlení má být zásadním bezpečnostním prvkem, který dokáže přispět ke zvýšení bezpečnosti. Podle Budského ze statistik vyplývá, že v noci a za snížené viditelnosti hrozí chodci šestkrát větší riziko usmrcení než ve dne.

BESIP se letos podílí na celosvětové kampani za bezpečnost chodců. V druhém květnovém týdnu bude v českých městech probíhat týden bezpečnosti na silnicích, a právě viditelnost chodců bude jedním z hlavních témat. "V Estonsku mají chodci povinnost nosit za tmy reflexní prvky. Byla zavedena koncem devadesátých let a zafungovalo to. V roce 1999 měli 45 mrtvých chodců, rok nato, kdy už povinnost platila, pouze sedm," komentuje Budský.

Energetický gigant ČEZ s pomocí odborníků BESIPu, policie a hlasování veřejnosti vybere v nově představeném projektu 35 nejnebezpečnějších přechodů v Česku, kterým chybí osvětlení, a nainstaluje tam lampy.Správné osvětlení je podle dopravních odborníků nejúčinnějším opatřením pro zvyšování bezpečnosti na přechodech.

Vybudování osvětlení jednoho přechodu vyjde podle informací iDNES.cz na 60 až 200 tisíc korun. "Nedostatky v bezpečnosti přechodů jsou bohužel v České republice zjevné a upozorňuje se na to opakovaně," říká Šárka Samková, která celou akci organizuje.

Dobře navržené osvětlení přechodu je také to jediné, na čem se dokážou experti shodnout jako na opravdovém přínosu pro bezpečnost. Různé lampy instalované do vozovky někteří odmítají. Osvětlení musí být navrženo tak, aby osvětlovalo oba konce přechodu a vždy tak, aby neoslňovalo řidiče. Musí být v určené výšce a svítit šikmo dolů.

Projekt dělí republiku na celkem sedm oblastí podle distribučních regionů ČEZ. V každém z nich navrhli odborníci z Policejního prezidia seznam deseti rizikových přechodů. Mezi nimi lidé zvolí tři, u kterých považují za nejpotřebnější instalovat osvětlení. Další dva přechody v každém regionu pak ještě vybere odborná veřejnost z řad krajských zástupců dopravní policie a BESIP.

"V průběhu června a července přidělí Nadace ČEZ granty vybraným městům a obcím, které zpracují projekty, rozpočty a zahájí se stavební řízení," popisuje Šárka Samková.

Podle informací iDNES.cz by měly v následujících letech přibýt ještě další přechody, které dostanou osvětlení na základě podobného projektu.

Součástí projektu osvětlení může být i celková úprava přechodu. "Každý přechod musí být označen svislou dopravní značkou," doplňuje Tomáš Lerch, nový šéf dopravní policie.