Nejhorší řidiči jsou v Praze, o život jde na jižní Moravě

  16:59aktualizováno  16:59
Nejvíce nehod se loni stalo v Praze. Nejčastěji umírají lidé na jihu Moravy. Kde se nejvíce bourá prozrazují policejní statistiky za loňský rok.

Ilustrační foto | foto: HZS Jihomoravský kraj

Pokud chcete přežít cestu autem, vyhněte se jižní Moravě. O život zde loni při dopravních nehodách přišlo 173 lidí. Tak lze s nadsázkou vykládat dopravní statistiky za rok 2006.

Pokud však chcete vědět, kde jezdí nejhorší řidiči, je to v Praze. Právě tady totiž loni řešili téměř sedmatřicet tisíc havárií.

V hlavním městě je zároveň nejvíc lidí, kteří získali od začátku loňského července do konce prosince alespoň jeden trestný bod. V evidenci pražského magistrátu takových řidičů je přes třicet tisíc.

Čísla nejsou všechno
Odborníci i policisté nicméně říkají, že hodnotit schopnosti řidičů podle počtu nehod, mrtvých nebo nasbíraných bodů je poměrně složité. Statistiky ještě nejsou úplné.

"Třeba počet bodů v jednotlivých částech země ovlivňuje hned několik věcí. Například záleží na tom, jak rychle jednotlivé přestupky zpracovávají úřady,“ řekl Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. "Důležité je i to, jak aktivní je v daném kraji republiková nebo městská policie,“ doplnil.

U většiny "pražských“ nehod se navíc jedná o drobnější střety. Přeloženo: sice si tu snadněji zničíte auto, ale o život tolik nejde.

"Co do následků je na tom Praha nejlépe. Počet mrtvých nebo těžce zraněných je oproti zbytku Česka relativně nízký,“ řekl i šéf pražské dopravní policie Pavel Svrčula.

Může to doložit konkrétními čísly. V Praze loni přišlo při nehodách o život 56 lidí. V Severomoravském kraji (policie dopravní nehody eviduje podle starého krajského členění) to bylo třikrát tolik.

Hodnoceno podle obětí nehod by navíc celá Morava mohla být považována za část země, kde jsou horší řidiči. Na jihu totiž zemřelo loni nejvíc lidí z celé země. Navíc severní i jižní Morava patří k regionům, kde se po Praze nejčastěji bouralo. Tyto kraje obsadily druhé a třetí místo pomyslného žebříčku.

Ani to však není podle některých dopravních expertů jasný důkaz, že nejhůř se jezdí právě zde. "Jih Moravy je regionem, kde se setkává hned několik důležitých komunikací. Je tu proto větší koncentrace dopravy a za řadu nehod mohou řidiči z jiných regionů,“ míní Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.

Stále na konci Evropy
Policisté včera zveřejnili i definitivní údaje o nehodách v loňském roce. Na silnicích zemřelo podle statistik 956 osob, což je nejméně od roku 1989.

Výrazně klesl i počet dopravních havárií. Česká republika přesto stále patří ke státům, kde oproti jiným evropským zemím umírá na silnicích mnoho lidí.

Nehody zabíjejí méně lidí i ve většině postkomunistických států. V případě Švýcarska, Francie nebo Německa je srovnání mrtvých v přepočtu na počet obyvatel ještě výraznější. Ve Švýcarsku například loni zemřelo 55 lidí na jeden milion obyvatel. V Česku to byl víc než dvojnásobek.

Kde jezdí nejhůř
Čísla za rok 2006

Podle počtu nehod

Hlavní město Praha

34 609
Severomoravský kraj 29 565
Jihomoravský kraj 28 850
Středočeský kraj 24 613
Severočeský kraj 20 919
Podle počtu mrtvých

Jihomoravský kraj

173
Severomoravský kraj 162
Středočeský kraj 160
Východočeský kraj 129
Severočeský kraj 106

Zdroj: Policie ČR, údaje jsou počítány podle starého členění krajů

Podle počtu řidičů s body

Hlavní město Praha 30 199
Jihomoravský kraj 28 095
Moravskoslezský kraj 27 482
Středočeský kraj 24 633
Ústecký kraj 21 012

Pozn.: boduje se od 1. 7. do 31. 12.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, údaje jsou počítány podle nového krajského členění

Šéf dopraváků: Vypadá to, že neexistujeme
Loni zemřelo na českých silnicích 956 osob, nejméně od roku 1989. Podle dopravních odborníků to mohlo být lepší, kdyby policie pracovala lépe.

"Víc jsme dělat nemohli. Do terénu posíláme všechny policisty, které máme,“ tvrdí šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.

Exministr dopravy Milan Šimonovský řekl, že mrtvých mohlo být ještě méně, kdybyste postupně nezmizeli od silnic. Hlavně koncem roku jste byli málo vidět.
To je nesmysl. Jestli to někdo tvrdí, tak má zkreslený pohled. Přemýšlel jsem, proč si to někdo myslí, a podle mě je to kvůli médiím. V červenci se stále psalo, jak policisté hlídají dodržování zákona. Všichni lidé si díky tomu mysleli, že je nás u silnic víc. To ale nebyla pravda. Spíš nás bylo méně, protože jsme se učili zvládat nové věci.

Dobrá, tak je vás nyní u silnic víc. Proč nejste tedy i tak vidět?
Je nás prostě málo. V Česku hlídá pořádek v dopravě tabulkově kolem 1300 lidí, ve skutečnosti je nás ještě o stovku méně. V každém okresu dopravu hlídají nepřetržitě jen tři naši lidé. Uznávám, že lidé mohou mít pocit, že skoro neexistujeme.

Na počet policistů upozorňujete roky. Kolikrát jste už žádal o navýšení tabulek?
To je věc vlády a pro tu nejsem dostatečný partner.

Ale policejní prezidium přece je.
Vláda to loni řešila několikrát, díky čemuž máme nové silné motocykly a auta. Ale policista je prostě příliš drahý a při současném rozpočtu se počet policistů jen tak nezvýší.

Letos se to tedy čekat nedá?
Ne. Změní se to zřejmě až v roce 2008, až se Česko připojí k schengenskému prostoru (zmizí hranice – pozn. red.) a my dostaneme posily z cizinecké policie. Letos ale máme šanci, že nám víc pomohou pořádkoví policisté.

O tom také mluvíte měsíce. Proč to tak už není?
Oni nám už pomáhají nyní, ale pokud nám mají pomáhat víc, tak jim musí odpadnout některé povinnosti. A to chce čas.

Mluvíte dlouho i o další technice. Loni jste představili přenosné počítače. Proč je vaši lidé ještě nemají?
Máme zatím část těch věcí. Teď čekáme třeba na software do přenosných notebooků, do poloviny roku 2007 to doufám bude funkční. Což je v našich podmínkách ještě dobré.

A co ruční měřiče rychlosti? O těch jste mluvil v tisku už také před rokem.
Ty taky ještě nemáme. Nemůžu za to, že dodavatelé nedokážou splnit naše podmínky. Teď běží už čtvrté výběrové řízení.



Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Premium

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson přijede s nehudební show. Získejte vstupenky zdarma

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson se předvede v poněkud netradiční roli. V rámci večera mluveného slova představí svou...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Na Dakar míří poprvé hybridní kamion. Postavili ho v Česku

Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude mimořádný. Vůbec prvně stáj vyšle kvarteto svých...

Volkswagen zvažuje prodej nebo nabídku akcií Lamborghini

Automobilová skupina Volkswagen uvažuje o budoucnosti své značky luxusních aut Lamborghini, včetně jejího prodeje či...

Česko je světová velmoc v produkci senzorů pro auta. Vyrábí je v Rakovníku

Pokud máte na svém novém voze čelní kameru, dešťové čidlo nebo parkovací senzory, s velkou pravděpodobností pochází z...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz