Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Návrat k motorkám mnohdy bolí na těle i penězích

-
Jakkoliv nervózní, kolísající a kvůli dovozům ojetin ze zahraničí také rozhádaný je tuzemský trh s novými i staršími auty,jdou naopak motorky v tichosti na odbyt sice v množství mnohem menším, ale poměrně dobře. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek odhaduje,že letos se v zemi prodá zhruba 8300 nových motocyklů, tedy nejméně o tisícovku víc než vloni, a dalších minimálně 5500 starších strojů lidé podobně jako v minulém roce dovezou z ciziny.

»Sice se zpožděním za motoristicky vyspělejším světem, ale přece jenom se i Češi vracejí k motocyklům. »Na rozdíl od aut ale mnozí o motorkách žalostně málo vědí. Výsledkem pak bývají koupě ojetin, nad kterými zůstává rozum stát. Mám tím na m ysli nejen finanční prodělky, ale také případy, kdy si nezkušený jezdec troufne na stroj, na který nestačí,« vyjádřil se Pavel Rys, který s novými i staršími motorkami obchoduje v Přešticích na Plzeňsku. Kdo v tuzemsku kupuje ojeté motorky? Hlavně lidé, kteří mají poměrně vyhraněnou představu o značce a typu motocyklu a přitom jim omezené finance nedovolí koupi stroje nového. Disponují podle zkušeností motoristických odborníků hotovostí ve výši od padesáti do dvou set tisícovek a věkem bývají nejčastěji mezi dvacítkou a třicítkou. »Poslední dobou ale přibývá také čtyřicátníků, a dokonce i padesátníků, kteří si chtějí udělat radost, nebo dohánějí to, oč přišli,« doplnil Pavel Rys. Ten poradil, aby se začátečník nezajímal o víc než o šestistovku. »A to ještě hovořím o člověku, který už na motorce jezdil. Teprve po dvou letech se šestistovkou by se měl jezdec ohlížet po silničním stroji litrového obsahu a silnějším,« konstatoval Pavel Rys. Motorku volí každý podle svého zájmu, stylu a srdce. Orientačně ovšem lze vycházet ze zásady,že nejméně pobitý,relativně zachovalý, bezproblémový a nenáročný bývá chopper. Při koupi je dražší, což ovšem na druhé straně slibuje, že se také dobře prodá. Jetý bývá k mání za částky od 90 000 do 220 000 korun. V případě endura už je velmi důležité zkoumat, kdo s ním jezdil a zda stroj najezdil většinu kilometrů v drsném terénu, nebo sloužil v mírných podmínkách jako cestovní. Enduro bývá levnější než jiné stroje,také údržba i náhradní díly jsou cenově nejdostupnější. Perspektivní kus lze pořídit za cenu od 60 000 do 200 000 korun. Největší riziko plyne z koupě sportovního motocyklu, který také nejrychleji ztrácí na ceně. Náhradní díly, provoz a údržba patří k nejdražším, nejkomplikovanější je rovněž posouzení ojetiny. Laik často draze zaplatí za stroj na konci životnosti či po těžké havárii. Ještě přijatelný průměr cenou začíná zhruba u 90 000 korun a opravdová kvalita mezi ojetinami šplhá až ke 300 000. Nákup v cizině přitom úspory zpravidla nepřinese. »Nebourané motorky jsou v zahraničí dražší než v Česku. A jestli se něco pořád ještě vyplácí, jsou to hlavně výhodně havarované stroje. K těm se ale laik obvykle nedostane a u těžce pobitých kusů jen těžko odhadne náklady na opravy. Až doma pak zjistí, že vlastně prodělal,« řekl pražský dovozce starších a hlavně havarovaných motocyklů Jiří V ojáček. Motoristu zvyklého kupovat starší auta snad překvapí, že u motorek se mnohem častěji mění majitelé a frekvence se zvyšuje se stářím stroje. »Nový stroj drží jezdec dva až tři roky, u starších motocyklů se za rok vystřídá také pět majitelů,« řekl Pavel Rys, který k vážnějšímu zájmu doporučuje hlavně exempláře od ročníku výroby 1992. »Se staršími motorkami zřejmě bude hodně starostí. Kusy pod ročníkem 1989 se špatně prodávají,« uvedl Pavel Rys. Současně upozornil, že jen rok výroby není pro koupi rozhodující. »Znám jen dva roky mladé motocykly, které jsou zničené, a mohl bych hovořit o motorkách osmiletých, a přesto zachovalých. Připočteme-li k tomu všemu okolnost, že prakticky každý starší motocykl během svého života ležel, a často nejednou, tak dospějeme k závěru, že koupě starší motorky není nijak snadná. A to jsem ještě nehovořil o riziku, že motocykl nabízený na prodej může být kradený v tuzemsku nebo v cizině. Je to dokonce pravděpodobnější než u automobilů,« upozornil Pavel Rys. »Proto se zájemce o jetý motocykl té či oné značky nebo vysněného modelu. Nejlépe udělá, když k transakci přizve odborníka nejlépe ze specializovaného servisu a nevezme první, co uvidí.«

Orientační ceny motocyklových dílů a oprav (v Kč)
GO motoru 20 000 až 40 000
rám 20 000 až 50 000
přední vidlice 30 000 až 40 000
ráfek 10 000 až 15 000
nádrž 20 000 až 25 000
kapotáž až 50 000
spojka 2000 až 3000
brzdový kotouč 8000 až 15 000
brzdové destičky (1 kolo) 600 až 800
přední plášť 2500 až 4500
zadní plášť 3000 až 7500
řetězová sada 2500 až 7500
sportovní laděný výfuk 6500 do 19 000
tlumič řízení 8000 do 12 000
PRAMEN: AUTO MOT O

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...