Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Naftové motory z nás dělají hlupáky. Doslova

Naftové motory jsou poslední dobou v módě díky své nízké spotřebě, a tudíž i relativně malé produkci CO2, za kterou se dnes svět žene. Jenže jejich praktický dopad na životní prostředí je diskutabilní. Holandská studie ukázala, že zplodiny z naftových motorů ničí náš mozek.
Zplodiny z dieselových motorů vážně ovlivňují naše zdraví.

Zplodiny z dieselových motorů vážně ovlivňují naše zdraví. | foto: Profimedia.cz

O reálných dopadech vznětových motorů na životní prostředí se stále vedou dlouhé a žhavé diskuse. Zastánci dieselů poukazují na nízkou spotřebu, vysokou účinnost a malé emise CO2, což jsou jistě neoddiskutovatelné přednosti tohoto typu motorů.

Jenže diesely mají také řadu nevýhod – nerovné podmínky v případě emisních limitů oxidů dusíku a pevných částic to jen dokazují.

A právě zkoumání vlivu pevných částic na lidský organismus se věnoval tým vědců z Holandska.  O částicích se totiž již delší dobu ví, že se kromě usazování v plicích mohou dostávat i do samotného krevního oběhu a ten je zanese do mozku. Zatím však nebyl prokázán jejich škodlivý účinek.

Ten se ale právě Holanďanům prokázat podařilo. Při svém výzkumu umisťovali vědci do sledovací místnosti skupiny dobrovolníků, kteří posléze byli po dobu jedné hodiny vystaveni působení vzduchu se stejnou koncentrací výfukových plynů z naftových motorů, jakou najdeme dnes běžně ve velkých městech. Již za půl hodiny začala mozková aktivita sledovaných subjektů vykazovat anomálie v podobě stresových reakcí.

Podle vědců tak může mít dlouhodobé působení zplodin z naftových motorů na lidský organismus za následek trvalé poškození mozkových funkcí – diesely z nás prostě dělají hlupáky. Navíc jsou prý částice spojeny i se zvýšeným rizikem respiračních onemocnění a kardiovaskulárních chorob. Naftové motory tak sice přispívají ke zmenšení intenzity globálního oteplování, zato rovnou zabíjí živé organismy.

Možná si říkáte, že problémy s částicemi by měly vyřešit patřičné filtry, které se dnes již do mnohých automobilů montují. Jenže tomu tak ve skutečnosti není, filtry pevných částic nám dávají tak trochu falešnou naději.

Takový filtr totiž zdaleka nezachytí všechny částice, ale pouze ty větších rozměrů. Částečky nejmenší se stále do ovzduší dostávají. A ty pak opět dýcháme - ať už přímo, nebo navázané na prachové částice obsažené ve vzduchu. A čím menší částice, tím pravděpodobnější je, že se natrvalo usadí v plicích a odtud se opět mohou dostat do celého krevního oběhu.

Stále více se tak ukazuje, že naftové motory opravdu nejsou tou ideální cestou ke snížení dopadu automobilové dopravy na životní prostředí.

  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Zázračně přežili. Nehody v F1, které měly být smrtelné. Ale nic se nestalo

Asi každý zná slavnou nehodu Nikiho Laudy, při které Rakušan téměř uhořel. Vážné popáleniny ho poznamenaly na zbytek...

I v Rusku budou jezdit elektromobily. Tahounem má být čínský Moskvič

Přejet Sibiř elektromobilem by asi nebyl pohodlný zážitek, ale jak se dnes říká výzva. Pro jízdy po městech typu Moskva...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Tajný tip bazarového šmejdila: benzinový Mitsubishi Outlander je superdržák

Premium Znáte ten vtip o japonských autech? O tom, že na fórech jejich majitelů se často diskutuje, jestli se záruka vztahuje i...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...