Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naftové motory z nás dělají hlupáky. Doslova

Naftové motory jsou poslední dobou v módě díky své nízké spotřebě, a tudíž i relativně malé produkci CO2, za kterou se dnes svět žene. Jenže jejich praktický dopad na životní prostředí je diskutabilní. Holandská studie ukázala, že zplodiny z naftových motorů ničí náš mozek.
Zplodiny z dieselových motorů vážně ovlivňují naše zdraví.

Zplodiny z dieselových motorů vážně ovlivňují naše zdraví. | foto: Profimedia.cz

O reálných dopadech vznětových motorů na životní prostředí se stále vedou dlouhé a žhavé diskuse. Zastánci dieselů poukazují na nízkou spotřebu, vysokou účinnost a malé emise CO2, což jsou jistě neoddiskutovatelné přednosti tohoto typu motorů.

Jenže diesely mají také řadu nevýhod – nerovné podmínky v případě emisních limitů oxidů dusíku a pevných částic to jen dokazují.

A právě zkoumání vlivu pevných částic na lidský organismus se věnoval tým vědců z Holandska.  O částicích se totiž již delší dobu ví, že se kromě usazování v plicích mohou dostávat i do samotného krevního oběhu a ten je zanese do mozku. Zatím však nebyl prokázán jejich škodlivý účinek.

Ten se ale právě Holanďanům prokázat podařilo. Při svém výzkumu umisťovali vědci do sledovací místnosti skupiny dobrovolníků, kteří posléze byli po dobu jedné hodiny vystaveni působení vzduchu se stejnou koncentrací výfukových plynů z naftových motorů, jakou najdeme dnes běžně ve velkých městech. Již za půl hodiny začala mozková aktivita sledovaných subjektů vykazovat anomálie v podobě stresových reakcí.

Podle vědců tak může mít dlouhodobé působení zplodin z naftových motorů na lidský organismus za následek trvalé poškození mozkových funkcí – diesely z nás prostě dělají hlupáky. Navíc jsou prý částice spojeny i se zvýšeným rizikem respiračních onemocnění a kardiovaskulárních chorob. Naftové motory tak sice přispívají ke zmenšení intenzity globálního oteplování, zato rovnou zabíjí živé organismy.

Možná si říkáte, že problémy s částicemi by měly vyřešit patřičné filtry, které se dnes již do mnohých automobilů montují. Jenže tomu tak ve skutečnosti není, filtry pevných částic nám dávají tak trochu falešnou naději.

Takový filtr totiž zdaleka nezachytí všechny částice, ale pouze ty větších rozměrů. Částečky nejmenší se stále do ovzduší dostávají. A ty pak opět dýcháme - ať už přímo, nebo navázané na prachové částice obsažené ve vzduchu. A čím menší částice, tím pravděpodobnější je, že se natrvalo usadí v plicích a odtud se opět mohou dostat do celého krevního oběhu.

Stále více se tak ukazuje, že naftové motory opravdu nejsou tou ideální cestou ke snížení dopadu automobilové dopravy na životní prostředí.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...