Místo pro přecházení není přechod. Chodec na něm nemá přednost

  11:00aktualizováno  11:00
Klasické zebry na některých místech nahrazují takzvaná místa pro přecházení. Přechody totiž podle odborníků vyvolávají pocit falešného bezpečí a chodci se po nich riskantně vrhají před auta. Na místech pro přecházení musí být opatrnější. Na rozdíl od klasického přechodu na nich nemá chodec přednost před autem.

Místo pro přecházení | foto: Městská policie Plzeň

Stalo se vám, že chcete přejít silnici, ale chybí zebra, i když tam ještě nedávno byla? Zřejmě stojíte na takzvaném místě pro přecházení. Smysl je stejný jako u přechodu, ale řidič na něm přednost nedává. Přesto mají být pro chodce bezpečnější.

Jeden takový přechod-nepřechod mají nově v Benešově. Místo pro přecházení je v Tyršově ulici mezi dvěma klasickými přechody, které jsou od sebe několik stovek metrů.

"Problém je, že přechody nesmějí být podle nové normy z roku 2006 ve vzdálenosti kratší než padesát metrů. A tak jsme v Tyršově ulici z jednoho udělali místo pro přecházení," vysvětlil místostarosta Roman Tichovský. Další je u hřbitova a nové vznikne i ve vedlejší ulici u zadního vchodu do nemocnice, kde není velký provoz.

Žádná absolutní přednost

Názory na tuto novinku jsou různé. Podle Tichovského je to pro chodce bezpečnější. "Lidé si často myslí, že na přechodu mají absolutní přednost, a vrhají se na ně nebezpečně. U míst pro přecházení si musí dávat velký pozor," řekl.

Podle dopravního experta Jaroslava Hořína jsou naopak zbytečná. Spousta lidí ani neví, co místo pro přecházení znamená. "Jestli je v zákoně, že chodec je povinen použít přechod, chtějme, aby opravdu lidé chodili po přechodech," upozornil. Tento nový model je podle něj převzatý ze zahraničí.

"Tam mají čtyři druhy přechodů a na každém platí něco jiného. Jsem vyznavač toho, že čím méně budeme mít komplikovaná pravidla silničního provozu, tím lépe. Když bude existovat několik variant, které se budou lišit v detailech, nikdo nebude vědět, co to znamená," míní Hořín.

Osvětlený silniční přechod v Desné.

Osvětlený silniční přechod v Desné.

S ním souhlasí i Josef Slabý, majitel autoškoly v Sedlci-Prčici na Příbramsku. "Podle mě jsou místa pro přecházení nebezpečná. Polovina lidí neví, že to není přechod a neplatí tu stejná pravidla. Neustále se vymýšlí novinky, ale lidé v tom mají spíš guláš," míní Slabý. Upozorňuje na to, že leckde jsou přechody přes les upozornění nebezpečné. "Například v Sedlčanech se přechod ztrácí mezi různými ukazateli rychlosti a semafory. Řidič tam sleduje vše možné, jen ne chodce," upozornil.

Města o nové možnosti zatím moc nevědí

Ve středočeském kraji míst pro přecházení zatím moc není, města o nové možnosti zatímmoc nevědí. "Ještě jsme se s nimi nesetkali, ale například v centru Berouna jsou dva zvýšené retardéry, po kterých lidé přecházejí, ale nejedná se o klasický přechod pro chodce," doplnila dopravní inženýrka z berounské policie Sabina Burdová.

Místo pro přecházení není zebra

Přechod pro chodce je místo na pozemní komunikaci určené pro přecházení chodců a označené příslušnou dopravní značkou. Je určen pro přecházení vozovky, případně i jiných jízdních pásů. Každý přechod pro chodce musí být na vozovce vyznačen vodorovným dopravním značením (zebrou). Na přechodu má chodec přednost před auty.

Místa na přecházení nejsou označená a chodci na nich přednost nemají. Slouží pouze pro snadnější překonání silnice a mívají podobu ostrůvku nebo bezbariérového sníženého okraje chodníku

"Místa pro přecházení jsou stavebně upravené úseky místní komunikace, které usnadňují přecházení chodců přes komunikaci. Místa pro přecházení vytvářejí pro chodce častější možnost přechodu přes komunikaci, nenahrazují ale přechody pro chodce," říká norma ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací.

Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou, musí chodec podle zákona přecházet jen na těchto místech.


Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Najdete na iDNES.cz