Když se na vás řítí auto, nestihnete zareagovat. Dobrá rada neexistuje

  14:00aktualizováno  14:00
Nad ránem se v Praze stala tragická dopravní nehoda, když osobní auto srazilo a zabilo dívku, která stála na autobusové zastávce. Když se na vás řítí auto, nestihnete pravděpodobně vůbec zareagovat, shodují se odborníci.

V případě střetu s chodcem dochází nejčastěji k poranění hlavy o kapotu nebo čelní sklo. | foto: Jaguar

Jediná rada s absolutní platností je postavit se za překážku na přechodech a v místech, kde je provoz, nebo kde se jezdí vyššími rychlostmi. Na rušné křižovatce je tedy lepší si stoupnout třeba za sloup semaforu.

Fotogalerie

"Jinak je velmi těžké radit," přemýšlí Robert Šťastný z týmu výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto. "Možná by pomohlo lehce nadskočit, ale to je spíš instinktivní reakce, hlavně je důležité se nedostat pod auto."  Přední části aut jsou dnes tvarovány tak, aby se pod ně tělo nedostalo. Nákladní auta na to mají speciální ochranné prvky.

"Zabývali jsme se tím, analyzovali jsme videa různých nehod. Ale potvrdilo se, že obecnou radu opravdu dát nelze," dodává Šťastného kolega Petr Krásný pro iDNES.cz. Problémem je podle něj nevyzpytatelný pohyb auta. Z úhlu, ze kterého vidí člověk, totiž nelze odhadnout, kam auto míří. "Vidíte, že se na vás něco řítí, ale dráhu nevyčtete," vysvětluje.

Stejně tak se nedá odhadnout pohyb těla. Nasimulovat, jak tělo poletí, nelze, navíc se u toho nekoordinovaně pohybují končetiny, které ovlivňují směr.

Zajímavost

Štestí opilců

Odborníci zkoumající nehody došli k zajímavému zjištění: hodně opilý člověk má při nehodách větší šanci na přežití. "Říká se tomu štěstí opilců, ale má to vysvětlení," popisuje pro iDNES.cz expert, který nechce být jmenován. První důvod je v biomechanice: Opilci jsou, jak se říká, vláční, mají uvolněné svaly a střet jim tolik neublíží.

A přidává ještě jeden důvod: "Opilci mají opožděnější reakce. Nestihnou zareagovat na nebezpečí." Špatnými reakcemi si totiž lidé mnohdy přihorší. Jako příklad lze uvést opilého na sedadle spolujezdce: Střízlivý člověk často zareaguje při hrozícím střetu špatně, protože se zapře rukama o přístrojovou desku. Když pak vybuchne airbag, poláme propnuté ruce a ještě si jimi poraní obličej. Člověk utlumený alkoholem reagovat nezvládne a airbag zafunguje, jak má.

Hodně záleží na tom, kam tělo dopadne, právě to je nejkritičtější fáze střetu. Kapota auta bývá měkká, velmi tvrdý je rám čelního okna, který musí unést hmotnost celého vozu při převrácení. Nebezpečné jsou hlavně přední (A) sloupky, oblast kolem stěračů, výztuha mezi oknem a motorovou stěnou a oknem a střechou. Střecha už je zase měkčí.

Ani nápad otáčet se zády není dobrý, nejohroženější totiž při střetech bývá hlava a dopad na obličejovou část je méně kritický, než náraz na spodinu lebeční při úderu zezadu.

Opatření na ochranu chodců, různé zakrytování, vnější deformační zóny v podobě měkkých kapot vysunutých vysoko nad agregáty a další jsou podle expertů účinné do městských rychlostí, přibližně kolem 30 km/h.

Nebezpečný bývá také následný dopad. Sražení člověka v nízké rychlosti může mít závažné následky, když dopadne například hlavou na obrubník. Pokud stihne chodec (nebo například cyklista) zareagovat, měl by si krýt rukama hlavu.

Podívejte se, jak probíhají crashtesty simulující střet s chodcem:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Najdete na iDNES.cz