Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda Premacy - výhody poráží vysoká cena

- Třída minivanů, kterou před třemi lety založil Renault Mégane Scénic,má další přírůstek Mazdu Premacy. Ta jako by pionýra scénica kopírovala. Zatímco další letošní novinky v této kategorii nabízejí šest nebo sedm míst, sveze premacy stejně jako scénic maximálně kvintet pasažérů. Z porovnání s konkurenty, které MF DNES letos testovala, vychází Mazda Premacy hůře v nabídce prostoru a ani cenově nevychází nejvýhodněji. Která prakticky smýšlející rodina by nechtěla velkoprostorový vůz o rozměrech auta nižší střední třídy? Prostoru je v něm obvykle více než v kombíku, a to jak pro zavazadla, tak i pro cestující. Zhruba čtyřmetrová délka navíc nekomplikuje ani pojížďky a parkování ve městě.

Tyto praktické stránky však poráží vysoká cena. Vůz za půl milionu je zatím pro valnou většinu rodin v Česku nesplnitelným přáním. Pětimístná premacy zaostává za sedmimístným Opelem Zafira i šestimístným Fiatem Multipla. Měření v Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) ukázalo, že premacy nabízí ve srovnání s konkurencí více prostoru do šířky než do délky. Oproti Opelu Zafira je mazda o několik centimetrů uvnitř širší, ovšem zadní sedadla nabízejí posádce mnohem méně místa pro kolena než německý konkurent. Ve velikosti kufru mazda sice předežene zakladatele třídy scénica, na zafiru ani multiplu ale nemá. Zadní řadu sedadel premacy tvoří stejně jako ve scénicu a multiple trojice samostatných sedaček. Ty lze z mazdy pohodlně vyjmout - jedna váží dvanáct kilogramů, takže manipulaci bez problémů zvládne i něžná část rodiny. Po vyjmutí sedadel se nákladový prostor minivanu rozroste do rozměrů, které neposkytne žádný vůz kombi. Konstruktéři mazdy navíc pamatovali na převážení dlouhých předmětů uvnitř auta. Opěradlo sedadla spolujezdce se dá sklopit celou plochou na sedák a nic tak nebrání naložení dlouhých kusů. Sklopené opěradlo má navíc na zadní části plastový krunýř, který brání poškození tkaniny potahu. Šikovné je i sklápění opěradel zadních sedadel, které cestujícím zpříjemní klimbání. Stejně jako u spolujezdce ale platí, že za jízdy nelze sklápění opěradel doporučit, protože bezpečnostní pás potom nevede kolem ramen, ale okolo krku. V nabídce Mazdy je premacy buď s turbodieslovým motorem 2,0, nebo benzinovu osmnáctistovkou. Testem prošla Premacy 1,8 v silnějším provedení s výkonem 85 kilowattů (115 koní). Mazda nabízí i levnější variantu s výkonem 74 kilowattů. Silnější verze dává autu dostatečnou hbitost, ta je však ukryta až ve vyšších otáčkách, kdy se motor nechá poněkud víc slyšet. Porovnání navlas stejně silných motorů premacy a Opelu Zafira vyznívá lépe pro německý minivan. V akceleraci z klidu na sto kilometrů se ještě vozy srovnaly vedle sebe, ale v pružnosti z padesáti kilometrů v hodině na devadesát a z osmdesáti kilometrů v hodině na sto třicet vítězil jasně opel. Precizní je řazení japonského vozu, jistě působí i brzdy premacy. Vyšší těžiště mazdy moc neubírá z tradičně dobrých jízdních vlastností této japonské značky. Spotřeba se během testu pohybovala od šesti litrů na sto kilometrů při klidné jízdě po okresních silnicích přes osm litrů na dálnici až po jedenáct litrů benzinu na sto kilometrů při jízdách městskými centry.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  12,4
Zrychlení 0-400 m (s)  18,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  12,3
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  27,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  29,3
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Mezi množícími se kompaktními vany našla Mazda Premacy tvarový výraz v odvážně nápaditých křivkách a ve zdůraznění lomů a špiček. S pečlivostí citlivých designérů se tento vizuální styl projevuje i v interiéru a je příjemné,že nepůsobí agresivně. Hodnotná věcnost vysoce užitkového kompakt-vanu se stává tvarově přitažlivá jedinečnými koncovými světly, uloženými funkčně v dobře protvarovaném zadním čele. I přední pohled je přísně krásný tvarem světel i masky,které nemají chybu. V celé té perfektnosti však postrádám ten důvěrně romantický šperk nového loga Mazdy, půvabně uloženého v masivní chromové liště horní hrany masky. Jinak je mazda v designu osobitá, svérázná a odvážná. Je také jemnocitná a důsledná.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Poptávka po automobilech třídy vanů celosvětově roste. V poslední době se však zájem přesouvá na kompaktnější modely a nárůst prodeje minivanů má v letech 1997 až 2002 dosáhnout dokonce až 78 procent. Důkazem toho je i model Premacy od Mazdy. Je to již třetí van, který firma po kompaktním modelu Demio a nyní modernizované velkoprostorové limuzíně nabízí. Na zdejším trhu si zákazníky rozdělí především s evropskými novinkami scénic, zafira a multipla, které nastavily vysokou laťku v oblasti užitné hodnoty, variability, důmyslné konstrukce i designu. Premacy jde v oblasti záruky a tradiční spolehlivosti ještě dál. Pořizovací cena premacy rozhodně není nízká. Na druhou stranu při prodeji pět let staré premacy (i v Česku si ojeté japonské vozy kvalitou vydobyly odpovídající postavení) získá prodávající kolem 290 000 korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce

Nová Mazda Premacy se vyznačuje odvážně nápaditými křivkami.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...