Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda Demio - třída sama pro sebe

  15:25
- Není to kombi, velkoprostorový vůz, ani běžný osobní automobil. Na její sedadla se s trochou mačkání vejde pět lidí, do kufru lze naložit 330 litrů nákladu. V případě potřeby je možné posunout nebo úplně sklopit zadní sedačky a hned se dají stěhovat horská kola nebo kusy nábytku. Právě variabilnost a univerzální využití jsou hlavní výhodou, kterou Mazda Demio oslovuje prakticky uvažující zákazníka. Demio má pochopitelně i svá proti. Na zadních sedadlech není místa zrovna nadbytek, světlé čalounění interiéru dostává v zimě pořádně na frak a koncepce palubní desky a ovládacích prvků pokulhává za konkurencí.

V porovnání s konkurenčními vozy je Demio hlavně vyšší a širší. Z toho plynou i dvě charakteristiky vnitřního prostoru - bohatě místa nad hlavou a v oblasti ramen, málo místa na zadních sedadlech pro kolena tří pasažérů. Stejně jako ostatní modely Mazdy má i Demio posunovatelná zadní sedadla vzad i vpřed, a to o dvanáct centimetrů. To však není jediný trik. Zadní sedačky se ještě dají sklopit dopředu i dozadu, podlaha může být úplně rovná a páté dveře umožňují nakládání rozměrných zavazadel. Do Demia se tak vejdou třeba dvě křesla nebo nerozložené kolo, v případě potřeby v něm vcelku pohodlně přespí dva lidé.
Velkým minusem je světlý interiér, navíc z materiálů, které nelze jednoduše vyčistit. Pokud někdo do auta naloží špinavé věci nebo bude mít jen špinavé boty, bude mít za pár týdnů v garáži spíš užitkový než osobní vůz. Tuzemský dovozce má proto v plánu dovybavovat všechna Demia plachtou do zavazadlového prostoru, která by měla tento nedostatek zčásti napravit.
Mezi další výhody vysokého auta lze počítat snadné nastupování a dobrý výhled z vozu. To se týká zejména pasažérů na předních sedadlech. Ocenění zaslouží i vnitřní prostor a dostatek odkládacích ploch. Naopak body za kritiku náleží palubní desce a některým ovládacím prvkům. Hodně šedivého plastu, design bez nápadu, ovládání ventilace táhly a drobné ovladače i kličky dveří - to vše jako by patřilo víc než pět let starému autu. To samé se týká i předních sedadel. Mají krátké sedáky i opěráky, chybí jim výraznější boční vedení. Člověk vyšší postavy si bude stýskat i při nastavování opěrky hlavy, je totiž utopena vzadu a nelze se o ni pohodlně opřít.
Mazda Demio se svými rozměry řadí mezi malá auta, je kratší než většina konkurenčních kombíků. To se příznivě projevuje zejména při jízdách ve městě a při parkování. V kombinaci s dobrým výhledem se jízda v městském provozu stává hračkou i pro méně zkušené řidiče. Při delších jízdách Demio překvapilo dobrou stabilitou, nevadily ani vyjeté koleje na silnici nebo boční vítr. Ani rychlé vyhýbací manévry či řešení kritických situací nebyly pro Demio problém, pochvalu si zaslouží neslábnoucí brzdy.
Šesnáctiventilová čtrnáctistovka celkovou koncepci Demia dobře doplňuje. Na dálnici se musí občas zařadit čtvrtý rychlostní stupeň, pětka nemá potřebnou sílu, vůz však líný není. Spotřeba se v testu pohybovala lehce nad údaji výrobce, na dálnici polykalo plně obsazené Demio 9,5 litru naturalu, při ekonomickém stylu jízdy žádalo šest a půl litru na každých sto kilometrů.
Na tuzemský trh se Demio dodává ve dvou stupních výbavy, v základu nechybí airbag a posilovač řízení, dražší verze (379 900 Kč) má airbagy dva, ABS, výškově stavitelný volant a plnou elektrickou výbavu.

Prognóza odhadce
Mazda Demio není jen novinkou v silně obsazené třídě kompaktních vozů, je to třída sama o sobě. Je to právě variabilita (má poněkud neobvyklé proporce), kterou se toto sympatické vozidlo odpoutává od svých konkurentů a kterou dnešní motoristé stále více oceňují.
Široký okruh zákazníků, jež bezesporu tento pozoruhodný automobil oslovuje, a výhodná pořizovací cena - to jsou předpoklady nejen pro prodejní úspěšnost této novinky, ale i základ pro její oblibu během celého "modelového" života. Je rovněž reálné, že to bude právě Demio, které překoná tradičně konzervativní vztah českého kupce k ojetému autu asijské značky a poněkud "narovná" pomyslnou křivku jejího znehodnocování.
Cena vozu vyrobeného v roce 1998 klesne po dvou letech zhruba na dvě stě čtyřicet a po pěti letech provozu zhruba na sto padesát tisíc korun.
PETR LIŠKA

Očima designéra
Na první pohled je patrné, že toto proporčně atraktivní, přizpůsobivé autíčko chce vyhovět všem. Je to dáno základní koncepcí: minivan, se zázračně velkým vnitřním prostorem a kompaktně malým vnějším rozměrem. Příjemně nápadná je celková výška a také možnost tvarového doladění až do turisticko-sportovních variant, kterým by nepochybně slušela velká kola.
Aby se všem zalíbilo, je stylizováno konfekčně křehce. Projevuje se jako způsobný, pečlivě učesaný školáček, kterému je každé vulgárnější slůvko vzdáleno vyslovit - snad proto ta malá, drobná kolečka. Vše je na svém místě a zároveň tvarováno tak, jak jsme dlouhé roky zvyklí vidět.
PAVEL HUŠEK

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 7
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 6

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 7
Prostor na zadních sedadlech 1) 5
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 5

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských autombobilek. Prognózu odhadce sestavil Petr Liška, pracovník společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

 

Testovaný vůz

Model

Mazda Demio 1,4i

Výkon motoru (kW/k)

53/72

Točivý moment (Nm)

105

Spotřeba (l/100 km) *

8,7/6,0/7,0

Zrychlení 0-100 km/h (s)

13,2

Max. rychlost (km/h)

158

Objem zavazadlového prostoru (l)

330-365
Výbava

Airbag řidič/spolujezdec

ano/30 000

ABS

30 000

El. stahování předních oken

ne

Centrální zamykání

ne

Klimatizace

39 950

Cena (Kč)

329 900

Uspořádání a materiál palubní desky zrovna nenadchne.

prostor a variabilita

zastaralé ovládací prvky

Mazda Demio

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...