Sobota 24. září 2022, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. září 2022 Jaromír

Hustá americká kára: vila na kolech pro hollywoodské superstar slaví 25 let

Impozantní kolos známe i z pražských ulic. Lincoln Navigator si nechal Anthony Denny, zakladatel sítě autocenter AAA Auto dovézt z USA jako nové a téměř 8 let se jím nechával vozit na obchodní jednání i soukromé akce po Praze a okolí.

Lincoln Navigator č. 4 dostal platformu Ford T3 a zejména díky karoserii z lehkých hliníkových slitin byl mezigeneračně o 90 kg lehčí. | foto: Lincoln

„Pouze pro delší cesty raději využíval jiná auta, protože v navigatoru dle svých slov míval mořskou nemoc,“ popisuje Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO.

„Není se co divit – zadní křesla umístěná v dlouhém zadním převisu karoserie a vysoká hmotnost soustředěná do zadní části vozu způsobovala pohupování, které spolu s typicky zvlněným povrchem českých silnic a dálnic mohly přivodit žaludeční nevolnost, kterou asi nedokázala přebít ani whisky v minibaru mezi zadními sedadly,“ dodává. AAA Auto Dennyho Lincoln z roku 2007 prodali před rokem za 446 000 korun.

VIDEO: Reklama Lincolnu slibuje v Navigatoru nadpozemské svezení.

Autobus pro celebrity

Věčná rivalita Lincolnu a Cadillacu se na konci 90. let začala postupně přesouvat od luxusních sedanů směrem ke kategorii SUV. Vše před čtvrt stoletím odstartoval právě Lincoln Navigator. „Hustá“ americká „kára“ pro hollywoodskou smetánku plní dnes roli vlajkové lodě značky a v podstatě i koncernu Ford.

V USA mají rádi vše velké, opravdu hodně velké. Ideálně s délkou přes pět metrů, osmi válci pod kapotou a pořádnou porcí luxusu. Když tedy v polovině roku 1997 vyjela první generace Lincolnu Navigator pro modelový ročník 1998, bylo to malé pozdvižení. Luxusnější verze jen o rok staršího Fordu Expedition na podvozku pick-upu F-150 se ukázala jako správná volba.

Prestižní americké limuzíny a drahé německé sedany dostaly konkurenta, který jim začal přebírat zákazníky. Takto velkým vozem byl sice například i Chevrolet Suburban, který ovšem luxusem rozhodně neoplýval a navíc byl zástupcem plebejské značky. A prestižní Range Rover byl tehdy ještě poměrně malé auto.

Není divu, že se prestižní koráb s luxusní výbavou a sedmi místy na třech řadách sedadel stal oblíbeným vozem celebrit a hollywoodské smetánky. Ukázal se jako adekvátní auto pro tenistku Serenu Williamsovou, která se i stala ambasadorkou jeho poslední generace. Velkým SUV v minulosti jezdil i David Beckham, irská fotbalová hvězda Robbie Keane. Zpěvák Ray J, bývalý přítel Kim Kardashianová, si jeden koupil na počest svých 38. narozenin.

Navigator si oblíbila také celá řada hollywoodských filmových hvězd včetně herců Willa Smithe, Sandry Bullockové, Halle Berryové či Evy Longorii. A Matthew McConaughey usedl za volant nového Navigatoru také hned v několika ikonických reklamách.

Lincoln Navigator Anthonyho Dennyho, zakladatele AAA Auto
Lincoln Navigator Anthonyho Dennyho, zakladatele AAA Auto

Lincoln Navigator Anthonyho Dennyho, zakladatele AAA Auto

Cadillac si dal k snídani

V prvním celém roce prodeje (1998) s Lincolnem Navigator odjelo 43 859 zákazníků, což se již nikdy později nepodařilo zopakovat. Obří 5,2 metru dlouhé, přes 2 metry široké, a téměř stejně vysoké SUV o hmotnosti 2,5 tuny tak tehdy dokonce přispělo k unikátní situaci, když značka Lincoln na americkém trhu předčila v prodejích konkurenční Cadillac.

Ten musel rychle zareagovat a v témže roce odpověděl stejně mohutným full-size SUV Escalade, který si postupem času vybudoval velké renomé, neboť na rozdíl od Lincolnu se značka prodává v celém světě.

Vzájemná rivalita obou prestižních značek se tak z velké části postupně přesunula od luxusních sedanů, které dříve ve speciálních úpravách používali američtí prezidenti, do kategorie SUV.

Cadillac ještě sedany vyrábí, ale ty od Lincolnu jsou aktuálně v nabídce již jen v Číně. Nabídka značky, pojmenované po někdejším prezidentu Abrahamu Lincolnovi, v USA obsahuje již výhradně jen čtyři SUV – kromě Navigatoru jsou to Corsair, Nautilus a Aviator.

Nový trend luxusních dinosaurů se postupně uchytil a inspiroval další výrobce aktivní na americkém trhu. Obří SUV v podstatě suplují vozy MPV a kromě pasažérů ve třech řadách sedadel navíc utáhnou na „kouli“ obří obytné přívěsy či velké lodě. V případě Navigatoru byla tažná kapacita zpočátku 3 493 kg, a později dokonce až 3 900 kg.

Od osmi k šesti válcům

Za působivou chromovanou mřížkou chladiče se svislými lamelami se u první generace ukrýval podélně uložený motor Triton V8 5,4 l s výkonem 171 kW (od roku 1999 rovněž s 224 kW), sladěný se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Poháněná byla buď zadní, nebo všechna čtyři kola.

V květnu 2002 se začala vyrábět druhá generace, což byla v podstatě jen dále vylepšená první. Pod kapotou byl opět osmiválec o objemu 5,4 l s výkonem 224 kW. Již základní verze se pyšnila dvouzónovou klimatizací, střešními ližinami a elektricky sklopnými vnějšími zpětnými zrcátky. Úroveň výbavy Premium přidala systém kontroly stability, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla. Vrchol nabídky představovala výbava Ultimate, která měla elektricky ovládané zadní víko, ale také elektricky sklopná sedadla třetí řady.

Třetí generace dostala kromě standardní verze i o 37 cm prodloužené provedení L. V roce 2014 Navigator dostal pozměněnou příď.

Interiér nabízel velkorysý prostor i pro cestující na sedadlech třetí řady. Provedení kabiny bylo velmi luxusní, s dřevěnými obklady, kožený čalouněním a elegantními kovovými prvky. Vůz však vážil přes 2,7 tuny a od ročníku 2005 dostal šestistupňový automat.

Třetí generace, která se dostala do prodeje v roce 2006, vydržela ve výrobě dlouhých jedenáct let. Byla postavená na nové platformě Ford T1 a kromě standardní verze se poprvé objevilo i o 37 cm prodloužené provedení L. Masivní mřížkovaná chromovaná mřížka mezi světlomety byla snadno rozpoznatelná na míle daleko. Po stranách Navigator mohl mít výsuvné stupačky. Až osmimístný interiér měl výklopnou druhou a třetí řadu prostřednictvím tlačítek v zavazadlovém prostoru.

Navzdory sdílení podvozku s Fordem F-150 měl Navigator nezávislé zavěšení všech kol. Pomocí vzduchových měchů šlo zadní část vozu zvednout pro usnadnění manipulace se zavazadly. Pod kapotu měl Navigator nadále 5,4litrový benzinový motor V8 a byl opět spárovaný se šestistupňovým automatem. Systém pohonu všech kol byl opět volitelný.

V létě 2014 v rámci redesignu s LED světly přišel Navigator o dva válce, když se pod kapotou objevil šestiválec EcoBoost V6 3,5 l s výkonem 283 kW, přičemž automat měl pořád šest stupňů.

Až na samý vrchol

Od základu nová čtvrtá generace se začala vyrábět v roce 2017 a získala prestižní ocenění Truck of the Year 2018. Její design naznačil již o rok starší koncept s obřími bočními výklopnými dveřmi a výsuvnými schody. Lincoln Navigator dostal platformu Ford T3 a zejména díky karoserii z lehkých hliníkových slitin byl mezigeneračně o 90 kg lehčí, ale přesto měl hmotnost minimálně 2,6 tuny. V nejnovější podobě je Navigator dlouhý 5,3 metru, ve verzi L dokonce přes 5,6 metru. Dvakrát přeplňovaný šestiválec 3,5 litru posílil na 336 kW a asistuje mu desetistupňový automat, vyvinutý ve spolupráci s GM.

Velikost Navigatoru opět vyjadřuje především jeho přední chromovaná masivní maska chladiče se síťovaným designem. Velké a široké přední světlomety s LED diodami rovněž způsobují, že vůz vypadá větší.

Pro modelový rok 2022 tento obří Lincoln dostal upravenou přední část a některá další vylepšení. Automaticky zatahovací boční nášlap je nabízen jako volitelná výbava pro snadnější nastupování do interiéru. V kabině jsou stále tři řady sedadel a až osm míst. V duchu doby jsou součástí palubní desky displeje. Prodloužený Navigator L se navíc může pyšnit vůbec nejobjemnějším zavazadelníkem v segmentu, v základu je to 1 090 litrů.

Auto drsných chlapů? Ne, obří esúvéčka milují i křehké ženy.

Budoucnost Lincolnu Navigator je výhledově plně elektrická. Jeho nástupce, který se začne vyrábět v roce 2026, má údajně sdílet platformu s Fordem F-150 Lightning. Uzavře se tak jedna éru brumlajících osmi- a šestiválcových motorů.

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Nejlevnější škodovkou by mohla být Octavia, dnes startuje nad půlmilionem

Premium Podle dosavadního vývoje přijde Škoda v příštích letech o šest vyráběných modelů. Zejména o finančně dostupnější vozy,...

Nové otázky v testech autoškoláků se zaměřují na bezpečný odstup

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představuje sadu dalších nových otázek pro testy v autoškolách, se kterými se...

Závod z Pekingu do Paříže o život a šampaňské. Ital ho vyhrál o dva týdny

Premium Byl to závod, který trval dva měsíce, půl startovního pole během něj málem umřelo a jeden účastník projel cílem v...

Škoda Auto dokončila poslední octavii, které chyběly výplně dveří

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dokončila poslední vůz Octavia, kterému chyběly výplně dveří po lednovém požáru...

Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu
Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu

V Česku proběhl rozsáhlý výzkum o digitální závislosti napříč populací. Jeho výsledky vás možná překvapí. Děti školou povinné totiž velkou část...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Herní svět je v šoku. Hacker vypustil na internet záběry z nového GTA

Klidnou neděli pro hráče přerušil masivní únik záběrů z chystaného Grand Theft Auto VI. Ačkoliv se oficiálně o hře nic...