Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Terénní vila na kolech pro rodinné expedice. Majitel radí, jak na to

Natáčí zábavná videa, kde offroadová vozidla všeho druhu dostávají mimořádně do těla. Není divu, že když se rodina Zdeňka Mauera rozrostla, pořídil si obytnou dodávku s pohonem všech čtyř kol.
Rodinná expediční dodávka Ford Transit Mk.8 4×4 Zdeňka Mauera

Rodinná expediční dodávka Ford Transit Mk.8 4×4 Zdeňka Mauera | foto: Zdeněk Mauer

O expediční dodávce, kterou nezastaví první mokrá louka, sní řada nomádů. Ale jaké úskalí přináší stavba a provoz takového vozidla? A „sežere“ i trávu v příkopě? Zdeněk Mauer Ford Transit Mk.8 4×4

Jaká poznaná nutnost vás vedla k pořízení obytné dodávky? Děti?
Když pominu že jsem o dodávce snil, tak jsi se vlastně trefil. Pokud nejsou děti zvyklé cestovat, jízdu si zrovna neužívají a první noc na dovolené si těžko zvykají na nové prostředí. Dodávka částečně řeší oba problémy, protože nabídne víc pohodlí na palubě při přesunech a zároveň vlastní postýlku a známé prostředí, bez ohledu na to kde parkuješ. Tedy alespoň to je naše zkušenost.

Jsi fanoušek offroadů a točíš o nich videa. Bylo jasné hned od začátku, že i dodávka bude mít pohon všech kol?
No jasně, jiná varianta mě ani nenapadla. Původně jsme cestovali malým offroadem, který projede strašně moc, všude se vejde a snadno se schová (Suzuki Jimny). Dával nám volnost, které jsme se nemohli úplně vzdát. Proto je taky náš Transit jen ve variantě L2 (5,5 m délky). Kratší rozvor náprav nám dává na dodávku neobvykle dobrou manévrovatelnost a lepší přechodový úhel.

Pohon 4×4 je mezi dodávkáři stále populárnější. Jaké jsou jeho úskalí? Tradičně se uvádí vyšší hmotnost a tedy i vyšší spotřeba, ale ubírá čtyřkolka i vnitřní prostor na vestavbu? A co doložnost?
Rozdíl mezi předokolkou a čtyřkolkou je v případě Transitu téměř 200 kg. To je problém právě kvůli doložnosti, pokud tedy chceš zůstat v kategorii do 3,5 tuny. Navíc kvůli zadnímu náhonu je podlaha o 10 cm výše, takže v provedení 4×4 se standardní střechou (H2) se vzpřímeně nepostavíš. Proto máme vysokou střechu (H3), která zase zvyšuje odpor vzduchu. No a valivý odpor všech hřídelí a soukolí, které vezeme navíc, to taky spotřebu nezlepšuje. Každý by si tak měl dobře rozmyslet, jestli vlastně 4×4 využije. Za nás ano, ale každý cestujeme jinak.

Klasická poznámka ve všech fórech je: „To sežere i trávu v příkopě!“ Platí to i pro tvůj transit s dvojlitrovým dieselem? Za kolik jezdíte?
Průměrná spotřeba je mezi 12–14 litry, což je vzhledem k jeho výšce, cestovní hmotnosti na hraně 3,5 tuny, pohonu 4×4 a vzhledem ke zvolenému „terénnímu“ obutí, řekl bych slušné.

Expediční čtyřkolka Ford Transit

v číslech

  • Ford Transit Mk.8 4×4 r.v. 2017 (před faceliftem)
  • velikost: L2H3
  • motor: 2,0 ecoblue (Diesel + AdBlue), generace Panther
    výkon, točivý moment: 125 kW/170 k, 405 Nm
  • převodovka: 6stupňová manuální
  • obytná vestavba na míru od české firmy VejnyWood

Překvapilo mě, že jsi z paluby úplně vyloučil plyn. Před pár lety byl hlavním nezávislým zdrojem energie pro obytná auta, když se používal na topení, ohřev vody, vaření i pohon lednice. Proč?
Celkově si myslím, že plyn má smysl spíš v obytném přívěsu. Obytné auto má od výroby velkou naftovou nádrž a já úplně nevidím důvod, proč bych měl vymýšlet další médium pro ohřev čehokoliv. Navíc když dnes máme moderní LiFePO4 baterie a solární panely, vidím plyn spíše jako přítěž.

Plynové lahve zabírají dost místa a musí stát, obvykle vzadu pod postelí. Díky jejich absenci jsme mohli umístit postel poměrně nízko a nad ní tak vznikl prostor pro dětské postele. Máme tak vzadu vlastně palandy – dvě dvoulůžka nad sebou. A pevné postele pro 2 + 2 byly jedna z podmínek, kterou jsme měli na seznamu poměrně vysoko. Asi bychom vymysleli jiné místo pro lahve, případně kompaktní LPG nádrž, ale nakonec vyhrála nafta a elektřina.

Transita jsme kupovali jako ojetinu a nezávislé topení na naftu už na palubě bylo. Plyn bychom využili jen na ohřev vody a vaření. To první jsme vyřešili 20litrovým elektrickým bojlerem s výměníkem, který jsme napojili na chlazení motoru. Teplou vodu nám tak zajišťuje ztrátové teplo během jízdy, nebo elektřina ze solárního panelu pokud stojíme (případně 230V zásuvka v kempu). Stejně tak jsme zvolili 12V kompresorovou lednici, která chladí přeci jen o trochu lépe než absorpční plynová (a má i mrazák).

Vaření vyřešil přeci jen plyn, protože používáme kempingové vařiče na plynové kartuše. Díky tomu můžeme vařit i venku, tak jak to máme vlastně nejraději.

Na autě jsi hodně věcí dělal sám, například rozvod elektřiny. Na kolik peněz tě pořízení ojeté dodávky 4×4 a vestavby vyšlo?
Celkové náklady jsem ještě přesně nepočítal, ale myslím že budeme někde kolem milionu korun bez DPH. Auto samotné stálo 14 500 eur (asi 350 tisíc korun) a zbytek je přestavba. Cena za práci byla kupodivu nižší, než kolik stál materiál a jednotlivé komponenty vestavby. Trochu jsme ušetřili tím, že jsem auto sám rozebral, zaizoloval a později také sám oživil elektroinstalaci, ale byla to úspora „jen“ v řádu několika desítek tisíc.

Až bude auto úplně hotové, asi to zkusím hodit na papír a ukážu rozpočet divákům pořadu OFF TOUR, kteří náš projekt se zájmem sledují. Když ale vidím dnešní ceny, jsem si jistý že dnes už by nám rozpočet nestačil. Materiál zdražil za poslední rok o desítky procent a trh s ojetinami už taky nenabízí čtyřletá auta s pohonem všech kol za tuhle cenu.

Už jste podnikli první větší cestu. Už víš, co budeš na autě předělávat?
Už jsme podnikli více cest, ale natáčeli jsme zatím jen dvě – offroadové patálie v korytě řeky v Itálii a pískové dobrodružství v Polsku, kde jsme testovali upravené Isuzu D-Max. Kromě toho jsme byli ještě na severu Německa, takže za první sezonu už Transit viděl Středozemní, Baltské i Severní moře.

Drobné úpravy v interiéru už proběhly. Ta nejviditelnější byla dodatečná montáž druhého bočního okna dozadu „do ložnice“, díky kterému teď dokážeme efektivněji větrat. Zároveň jsme přidávali druhou nádrž na odpadní vodu, abychom zlepšili odtok z kuchyňky. Pohon 4×4 totiž překáží i v takových drobnostech, jako je třeba spád odpadního potrubí. Nejdříve to vypadalo dobře, ale až provozem jsme zjistili že voda ze dřezu někdy neodteče. Teď už je to v pořádku.

Teď jsme zahájili poslední fázi přestavby, která má z Transita udělat opravdové expediční auto. Zadní nápravu jsme vybavili dodatečnými vzduchovými vaky a čekáme na sadu, která nám umožní zvýšit světlou výšku auta vpředu i vzadu. Bohužel se vyrábí jen v USA. Zadní dveře jsme vybavili držákem rezervního kola, plánujeme montáž velkého 12V kompresoru pro ovládání vzduchového podvozku, nafukování terénních pneumatik, ale i pro ovládání uzávěrky zadního diferenciálu. Na té zase spolupracujeme s výrobcem z Austrálie. Ve Španělsku nám zase mají vyrobit zvýšené sání, takzvaný šnorchl, který pro Transit Mk.8 na trhu zatím není. Myslím že se v našem pořadu ještě objeví minimálně jedna epizoda, ve které tyto úpravy ukážeme.

Rodiny na cestách

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na český trh se mohou dostat zaplavená auta, jsou na odpis, varují obchodníci

Na český trh by se v následujících týdnech mohla začít dostávat auta poškozená nedávnými záplavami. Zaplavená auta je prakticky nemožné uvést do původního stavu, problémy se přitom mohou projevit až...

3. října 2024

Dnes se v Europarlamentu bude řešit krize autoprůmyslu kvůli Green Dealu

Automobilky ročně investují v Evropě do vývoje 60 miliard eur, pokud bude EU trvat na svých drsných cílech snižování emisí u nově prodávaných aut, půjde za rok 2025 čtvrtina z této částky na pokuty...

8. října 2024  9:29,  aktualizováno  9:42

Musíme se inspirovat Čínou, krachy jsou součást vývoje, říká Jahn ze Škody

Premium

Martin Jahn je jediným Čechem v představenstvu Škoda Auto. Evropa by se podle něj měla vydat čínskou cestou, pokud chce bezemisní mobilitu. „Podpořit ji v cenách energií, v přístupu k nerostným...

8. října 2024

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Irský svéráz a nevraživost. Cykloaktivista žaloval, vysloužil si pokutu

Na kameru zaznamenal přestupek neukázněných řidičů, ale sám odešel s pokutou. Když si totiž natáčel špatně parkující vozy, projel kolem nich na červenou. Aspoň tak čin vyhodnotili na policejní...

7. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Legendární erotický film Emanuela se po 50 letech dočkal předělávky

Když se v roce 1974 objevil film Emanuela se Sylvií Kristelovou v hlavní roli, vzbudilo to pozdvižení. Explicitní...