Aby byl úspěch zaručen , sáhli do historie a rovnou po jednom ze svých nejúspěšnějších vozů - nebojte se nebudete závodit s replikou oblíbené "Lízinky" - Fordu T, přeci jenom natolik zase manažeři v Detroitu nejsou. Objektem jejich marketingové strategie se protentokrát stal "supersporťák" z 60tých let - model GT40. Potěšení z jízdy vozem, který triumfoval v roce 1966 v Le Mans - obsadil první 3 místa, si tak v nejbližších letech budou moci vychutnat všichni fanoušci této 40 palců vysoké legendy (-proto číslovka 40 v označení vozu).
Nová, moderní verze Fordu GT40 byla prezentována jako prototyp už delší dobu, její uvedení do seriové výroby je však překvapením. Nejprve budou v průběhu roku 2003 vyrobeny 3 exempláře při příležitosti oslav století automobilky a zároveň i připomenutí již zmiňovaného triumfu v Le Mans. Od roku 2004 pak, bude z fabriky "Fordových závodů" vyjíždět 1000 kousků tohoto historizujícího klenotu na čtyřech kolech. Cena by, podle dostupných informací, neměla přesáhnout částku 150 tisíc dolarů/eur.
Zbývá tedy než dodat základní technické údaje - prototyp GT40 byl vybaven osmiválcem V8 o obsahu 5,2 litrů a výkonu 367kW (500koní), uvidíme jestli inženýři od Fordu v tomto ohledu vymyslí něco nového, žádné převratné změny však neočekávejme. Jediné o čem se musí vedení Fordu v nejbližší době rozhodnout je otázka případného exportu GT40 za moře (do Evropy).
A ještě potěšující zpráva pro klienty dovozců Fordů: protože tato třešnička na dortu v nabídce Fordu nebude dostupná všech prodejců, budou si Vás nyní hýčkat - GT40 budou rozdělovány mezi prodejce podle úspěšnosti a podle spokojenosti zákazníků toho kterého dealera. - Co myslíte, který z nich by nechtěl ve svém autosalonu opečovávat tento kus americké automobilové historie.
A na závěr námět k diskuzi: Projekty tohoto ražení mají, dle mého mínění, nulový přínos pro další vývoj automobilů (-ano i "sporťák" je nakonec jen automobil jako každý jiný). Pouhé repliky, či varianty starých vozů, které nepřinášejí nic z hlediska designu, koncepce.................postrádají originalitu (vyjma ceny), bez inovací a nakonec i bez zapojení minimální dávky invence, jsou spíše přítěží. Neustálé ohlížení se do minulosti a potlačování tvořivosti svědčí spíše managerům automobilek, než automobilům samotným. Strach z neúspěchu nových a nekonvenčních tvarů je natolik limitující, že se dnes tvůrci automobilů omezují na variace na 100krát obehraná témeta.
- Co si o tomto názoru myslíte Vy?? Zahubí krásu "umění na čtyřech kolech" konzervativnost a strach z neúspěchu?? Nebo už nic novátorského od automobilek neočekáváte?? - Pište své názory do diskuze následující za článkem, nebo na Frantisek.Dvorak@idnes.cz.
Ford GT40 - pohled zezadu |
Ford GT40 - bílý |
Ford GT40 |
Ford GT40 - interiér |
Ford GT40 - kolo |
Ford GT40 - modrý |
Ford GT40 |
Ford GT40 - motor |
Ford GT40 - zadní světlo |
Ford GT40 - přední světlo |
Ford GT40 - žlutý |