Mýto musí platit všechny vozidla těžší 12 tun

Mýto musí platit všechny vozidla těžší 12 tun | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Elektronické mýtné: objížďka se někdy vyplatí

  • 178
Vyplatí se řidičům kamionů platit nově zavedené mýtné, nebo hledat objížďky? iDNES.cz spočítal tři modelové trasy na našem území. Výsledek je překvapivý. Pokud kamion nespěchá, může za určitých okolností objížďkou ušetřit na jedné jízdě až stovky korun.

Výši poplatků za elektronické mýto určuje především ujetá vzdálenost. To je také to jediné, co může ovlivnit řidič vozidla, spadajícího nad dvanáctitunovou hranici.

Jízdou po úzké okresce se dá pár korun ušetřit, je však náročnější na soustředění řidiče a většinou i trvá déle. Najde se ale i několik příkladů tras, kde se větší fyzická i psychická námaha za volantem čtyřicetitunového kolosu vyplatí.  

Vybrali jsme tři modelové trasy, které vedou napříč republikou a zkusili počítat. Výpočet je samozřejmě modelový a nezohledňuje aktuální podmínky na silnici, hustotu provozu, profil trasy apod.

Náš imaginární čtyřicetitunový kolos táhne jeden z nejprodávanějších tahačů na českém trhu MAN TGA 18. Dvě nápravy má on sám, další tři pak návěs, dohromady pět náprav. Moderní commonrailový dieselový motor spadá do ekologické normy Euro 3, má tedy levnější sazbu mýtného. Na sto kilometrů jízdy spotřebuje průměrně 30 litrů nafty, která dnes stojí 28 korun.

Zpoplatnění podléhají nejen dálnice, ale také rychlostní silnice, budeme se tedy držet s kamionem co nejdál i silnic označených písmenem R. Přehled zpoplatněných úseků ZDE.

První náklad vezeme z Ostravy do Šumperka. Nabízí se buď severní varianta přes Opavu a Bruntál. Nebo jižní "olomoucká", kde si vyzkoušíme jízdu za mýtné.

1. zpoplatněná varianta: Ostrava-Olomouc-Mohelnice-Šumperk (R 35)

2. nezpoplatněná varianta: Ostrava-Opava-Bruntál-Šumperk 

Varianta ujeté kilometry doba jízdy projeto nafty (l) zaplaceno za naftu (Kč) mýtné (Kč) celkem (Kč)
1. 163,5 2:41 48,9 1369 124,7 1493,7
2. 133,7 2:14 39,9 1117,2 0 1117,2

V prvním případě tedy vítězí jednoznačně varianta, při které mýtné brány mineme. Je kratší a rychlejší.


Druhou zakázku vezeme z Plzně do Jihlavy. Máme na výběr: buď pojedeme přes Prahu po dálnicích, nebo procvičíme ruce na silničkách jižních Čech a zkusíme se promotat přes Tábor.

1. zpoplatněná varianta: Plzeň-Praha-Jihlava (D5/D1)

2. nezpoplatněná varianta:  Plzeň-Písek-Tábor-Pelhřimov-Jihlava  

Varianta ujeté kilometry doba jízdy projeto nafty (l) zaplaceno za naftu (Kč) mýtné (Kč) celkem (Kč)
1. 220 2:54 66 1848 803,7 2651,7
2. 204,7 3:36 61,2 1713,6 0 1713,6

V tomto případě se musíme rozhodnout, jestli nám úspora více než devíti stokorun stojí za půlhodinu jízdy navíc.


Třetí náklad vezeme z Českých Budějovic do Brna. Zpoplatněná varianta znamená najet na nejstarší českou dálnici D1 u Humpolce, bezplatná varianta vede přes Telč a Třebíč.

1. zpoplatněná varianta: České Budějovice-Jindřichův Hradec-Pelhřimov-Humpolec-Brno (I/34+D1)

2. nezpoplatněná varianta:  České Budějovice-Jindřichův Hradec-Telč-Třebíč-Ivančice-Brno 

Varianta ujeté kilometry doba jízdy projeto nafty (l) zaplaceno za naftu (Kč) mýtné (Kč) celkem (Kč)
1. 217,8 3:14 65,1 1822,8 443,6 2266,4
2. 202,7 3:57 60,6 1696,8 0 1696,8

I v tomto případě vychází levněji "výletní" varianta po nezpoplatněných silničkách. Je otázkou, jestli autodopravci v honbě za zakázkami oželí půlhodinu času a budou hledat alternativní trasy místo těch, na kterých musí platit.


Ministerstvo a dopravci: "Čas rozhoduje!"
Karel Hanzelka z tiskového oddělení ministerstva dopravy k tomu říká: "Pro zákazníky a dopravce je důležitá rychlost dopravy. Pokud má kamion sjet na okresku, ztratí několik desítek drahocenných minut, možná i hodin."

"Jsou to extrémní případy," říká Hanzelka k vypočteným příkladům. "Ohlasy od dopravců jsou takové, že mýto je spravedlivé i když to zdražuje služby," doplňuje zástupce ministerstva dopravy.

"Podle ohlasů, které prozatím máme, jsme se nesetkali s objížděním. V Rakousku se podle statistik snaží takto ušetřit přibližně jedno až dvě procenta řidičů, dá se předpokládat, že podobný efekt nastane i u nás," říká Hanzelka.

Generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD Martin Špryňar dodává: "Zkušenosti z Rakouska jsou takové, že řidiči, kteří se takto snažili ušetřit na mýtném, se do dvou až tří měsíců vrátili na zpoplatněnou dálnici. Dá se očekávat, že se tento "jojo" efekt projeví i u nás."

"Mýtné funguje tři dny, je brzo dělat závěry," pokračuje zástupce kamionových dopravců. "Je otázka, jestli i před zavedením mýta řidiči využívali těchto objízdných tras," dodal.

"U prvního případu Ostrava - Šumperk by pravděpodobně trasu 2 řidič použil i bez mýtného (je levnější a kratší i bez mýtného)."

"Jsme s ministerstvem dopravy dohodnutí, že dopad mýtného budeme hodnotit až po pěti až šesti měsících," uzavírá  Špryňar.

Upozornění! Výpočty jsou pouze orientační a předpokládají ideální podmínky. Použili jsme plánovač cest Škody Auto. Kalkulačku mýtného najdete ZDE.