Drogy za volantem: Jak se řídí s marihuanou?

"Zastavte, máte pod autem kužel!" ozývá se z vysílačky ležící na podlaze octavie. Ale řidič neslyší, je tak trochu mimo. Vleče kužel pod autem ještě desítky metrů. Když pak zastaví, "chcípne" mu motor.
Jízda mezi kužely se nejlépe povedla ve střízlivém stavu, nejhorší byla s marihuanou

Jízda mezi kužely se nejlépe povedla ve střízlivém stavu, nejhorší byla s marihuanou | foto: Dan MaternaMF DNES

"Mačkal jsem jiný pedály," směje se. To dělá pořád - než sedl za volant, vykouřil si půlku marihuanového "jointa". Jezdí evidentně špatně, nepřesně, brzdí buď zbytečně brzy, nebo naopak pozdě; sám má však pocit, že si užívá bezproblémovou jízdu.

Marihuana alias "tráva“ je lehká rekreační droga, kterou si s požitkem dopřávají tisíce lidí mladší i střední generace.  Spousta z nich by "zkouřená“ za volant nikdy nesedla, další tvrdí, že naopak jezdí opatrněji, s menší agresivitou, uvolněně.

Zkusili jsme za pomoci špičkové měřicí techniky srovnat reakce střízlivého a "zkouřeného“ řidiče. A to na mosteckém polygonu, kde jsme prováděli i testy s alkoholem ...ČTĚTE ZDE

PUSŤTE SI VIDEO: JÍZDA S MARIHUANOU

Veselá droga
Můj redakční kolega coby příležitostný kuřák marihuany - a nyní pokusný králík - věří, že problémy mít nebude; já, suchar, tvrdím, že bude jezdit pomaleji a méně jistě. Takže nejdřív absolvujeme "střízlivé“ kolečko všemi atrakcemi polygonu a dostáváme se k tomu hlavnímu.

Řidič si zapaluje deseticentimetrového jointa, neboli cigaretu marihuany. Materiál je to kvalitní, silný, takže ji típá v polovině a uvelebuje se na dvacet minut v sedačce. Účinná látka THC začíná působit.

"Teď bych nešel řídit ani náhodou. Vím, že jsem ovlivněnej natolik, že by to nebylo bezpečný,“ říká kolega a začíná se usmívat. Po dvaceti minutách má sucho v ústech a dostává se do veselé nálady.

Ten solidní málomluvný chlapík se mění před očima: řeční, i když nemůže najít správná slova, a když se ho na něco zeptám, nikdy nezareaguje napoprvé. Ale tvrdí: "Myslím, že je to v pohodě, už můžu jít jezdit.“ Tak jdeme.

Zvládne smyk?
Začínáme tam, kde jsme střízliví končili: na desce, která "ustřelí“ pod zadní nápravou, a simuluje tak smyk. Ve střízlivém stavu to pro řidiče nebyl problém, pod vlivem "trávy“ jede o pět kilometrů pomaleji, smyk začíná srovnávat o 12 metrů později, ale auto nakonec zvládá.

Elektronika však vyhodnocuje pomalé reakce jako "nedostatečné řízení“. Problémy přicházejí i při vyhýbacím manévru: začíná brzdit o dva metry dále, ale na brzdu šlape prudčeji. A nevyšlapává spojku, takže mu zhasíná motor.

"Mačkal jsem jiný pedály, proto mi to chcíplo,“ směje se. To ostatně dělá skoro pořád. Špatný odhad se projevuje i při vyhýbacím manévru. "Začal se vyhýbat o šest metrů dříve, točil volantem větší silou. Neodhadl, že stačí méně, reakce byla přehnaná,“ komentuje šéf polygonu Jiří Patera.

Užívám si!
Stejná "přeopatrnost“ se ukazuje i při parkování mezi papírové kartony - jede velmi pomalu, vyklání se dokonce z okénka, ale manévr zvládá.

"Fakt si to dávám, baví mě to,“ libuje si šofér u slalomu, jehož výsledky jsou však špatné: jede nejpomaleji ze všech jízd, navíc převálcuje dva kužely. Jeden vleče pod autem, i když jej technici ve vysílačce vyzývají, aby zastavil.

"Droga způsobila mírnou dezorientaci v prostoru při rychlejším pohybu, což se popisuje i v literatuře,“ hodnotí lékařka Drahoslava Krhounková.

A ukazuje se ještě jedno riziko: jako spolujezdci se mi velmi lehce daří odvést pozornost šoféra jinam, takže zapomíná včas brzdit a hlídat si rychlost. Uvolněnost se však mění v euforii, když se nechá lehce vyprovokovat k rychlé jízdě. Pak dokonce zapomíná zatáhnout okénko, takže se všichni - včetně kamery - sprchujeme ve vodní bariéře.

Po zhruba dvou hodinách je po všem, působení drogy odeznívá. "Jsem v pohodě, teď bych mohl dělat cokoli, i řídit. Ale dál než tak 50 kilometrů bych neriskoval,“ říká náš šofér a skutečně už normálně komunikuje a reaguje; je pouze ospalý a utahaný.

A co na chování řidiče říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová? "Marihuana odvádí od reality, dává pocit, že řízení je pouze hra, stejně jako u alkoholu. I tyto projevy euforie, pocitu radosti z řízení, byť špatného a nebezpečného, se projevily. Pokud by se tak řidič choval v reálném provozu, jistě by se dostal do nebezpečné situace a ohrožoval by ostatní.“

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...