Maradona řídil ferrari, tahač i běloruský offroad. Fiat stál za kurníkem

  • 3
Tento týden zesnulé fotbalové legendě Diegu Armandu Maradonovi prošla rukama za život pestrá přehlídka aut. Od supersportů přes levné rodinné vozy, monstrózní offroad až po náklaďák, ve kterém se schovával před novináři. Za své peníze si koupil nové auto jedinkrát v životě. Maradonova automobilová historie byla stejně šílená jako jeho život.

Porsche pro chudé

První Maradonovo auto bylo Porsche 924. Tehdy vycházející fotbalová hvězdička si ho koupila jako ojetinu v únoru 1980. Auto mělo netradiční barevnou kombinaci hnědé metalízy a dvoubarevného hnědého interiéru. 

K tomu si připočtěte ohyzdné americké nárazníky a odrazky v náraznících spolu s čtyřválcovým motorem o výkonu 125 koní. Divoká kombinace nicméně způsobila, že auto, které Maradonovi prošlo rukama, bylo i dávno po prodeji nepřehlédnutelné. Majitele měnilo vždycky s tím, že si připlácel za slavný zápis v technickém průkazu. Před pár lety se jej jeho majitel pokoušel prodat za půl milionu dolarů, reálně ale nakonec změnilo vlastníka za 77 tisíc dolarů, tedy asi 1,75 milionu. I tak dost peněz za nejméně ceněné porsche všech dob s přídomkem „pro chudé“.

"Trochu" jiné Porsche nese typové číslo 924. Na rozdíl od nejslavnější 911, která má motor vzadu, vyznává 924 architekturu transaxle s motorem vepředu.

Mercedes od mistra světa

Už o rok později si ale mohl dvacetiletý Maradona užívat mnohem většího luxusu. Fanoušci se mu poskládali na luxusní osmiválcové kupé Mercedes-Benz 500 SLC. Vcelku unikátní auto, kterého se vyrobilo jen 1 133 exemplářů, fotbalistovi údajně předával sám bývalý mistr světa Juan Manuel Fangio, který provozoval v Argentině dealerství Mercedesu. Tato historka není ověřená, auto ale prokazatelně z Fangiovy prodejny pocházelo. 

Mercedes-Benz 450 SLC dojíždějící ke kontrolnímu bodu

Mercedes-Benz SLC v akci na veteránské rally.

Auto, které je zajímavé samo o sobě, se naposledy aukcemi mihlo v roce 2011, kdy změnilo majitele za vcelku příjemných 50 tisíc dolarů.

Fiat za kurníkem

Než Maradona odešel na jaře 1983 do Barcelony, stihly mu rukama ještě projít dva vozy – sportovnější verze legendárního Fordu Sierra s označením XR4. Třídveřový derivát oblíbeného hatchbacku poháněl poněkud obstarožní šestiválec o objemu 2,8 litru, který dosluhoval po hlavním angažmá v modelu Capri. Maradona sice auto vlastnil, víc s ním ale prý jezdil jeho otec.

Ford Sierra XR4

A rozum úplně zůstává stát nad další akvizicí v Maradonově garáži – levném rodinném fiátku 128. Model měl přídomek Europa, to aby se v Argentině pochlubil, že nepochází z tamních fabrik, ale poskládali jej přímo v Itálii. Na co (nebo komu) Maradona auto kupoval, je záhadou. 

Fiat 128

Když si jej v prosinci 1982 přebíral, byl už velká hvězda a hlavně věděl, že za pár měsíců už bude kopat do balónu na Nou Campu v Barceloně. Jedna z legend praví, že nenápadné autíčko sloužilo k tomu, aby mohl bez pozornosti jezdit za svojí dívkou. Každopádně tomuhle low-costovému fiatu zajistil statut legendy. Dodnes se vyrábí modýlek v měřítku 1:43. Autíčko má obyčejnou bílou barvu jako německé taxíky, ale nese přídomek „Maradona“.

Maradonův fiat se našel v roce 2003 za kurníkem. Jeho příběh vypráví magazín InterNapoli. Fanoušek týmu Boca Juniors a milovník motorů Martin Varrone dostal tip na Maradonovo auto od známého. Sběratel aut měl v kolekci mimo jiné limuzínu Juana Peróna nebo auto, které řídil Fangio. „Chtěl jsem tehdy koupit a zrenovovat nějakého veterána. Jel jsem tedy do Salta, kde mi majitel statku ukázal Fiat 128 v hrozném stavu. Na střeše a kapotě se procházely slepice,“ popsal. Varrone, jehož syn Nicolas dnes jezdí v Británii Formuli 3, ověřil původ a zjistil, že auto pro Maradonu koupil jeho tehdejší agent. Bílý fiat se pak dočkal pečlivé renovace.

Diego Maradona a jeho Fiat 128

Ferrari mu nechtěli nalakovat do černé

Nejrychlejší životní etapa pro Maradonu nastala při jeho angažmá v Neapoli. A platí to o bouřlivém životě i o autech. Tehdy největší superstar světového fotbalu, která vytáhla neapolský fotbal ze středu tabulky k národnímu titulu, se zakoukala do Ferrari Testarossa a řekla si o něj tehdejšímu prezidentovi klubu Corradu Ferlainovi. Jenže prý by ji chtěla v černé barvě. Ferlaino tedy k 430 000 dolarům přihodil ještě 130 tisíc za nezvyklý lak.

Enzo Ferrari byl stále na živu a tvrdě trval na svém – ferrari z továrny Maranellu vyjede jedině červené. Nakonec Maradonův agent Guillermo Cópolla starého pána ukecal. Stalo se to teprve podruhé v dějinách – před Maradonou se to podařilo jen Sylvestru Stallonovi. A po Maradonovi ještě v Maranellu přimhouřili oči u Michaela Jacksona a později Michaela Jordana.

Testarossa zůstala Maradonovi po celé angažmá v Neapoli. Ve městě fanoušci dodnes vzpomínají, že s ním jezdil jen v noci opuštěnými ulicemi. Vyhýbal se tak fanouškům, kteří mu byli neustále v patách.

Poté se po černé testarosse slehla zem. V roce 2014 se objevila v aukci, španělský majitel za ní zkasíroval od anonymního kupce čtvrt milionu eur. Měla najeto jen 20 200 kilometrů a byla v perfektním stavu.

Argentinský fotbalista Diego Maradona ve svém Ferrari Testa Rossa. (1988)

Ikona pro ikonu

Když si ale Maradona řekl o jeden exemplář z první čtyřicetikusové série supersportu Ferrari F40 a vznesl opět požadavek na černou barvu, to už Enza Ferrariho brali všichni čerti. Hlavu musel v tomto případě sklonit Maradona a vyfasoval „ef čtyřicítku“ v červené. Jenže barva nebyl největší problém. Takto na Maradonovo setkání s nejlegendárnějším supersportem všech dob vzpomínal Cópolla: „Sedli jsme si do auta a Diego se ptá: Kde je stereo? Kde je klimatizace? Povídám: Sakra, Diego, nic z toho tady není, to je závodní auto!“ Maradona vybuchl: „Tak ať si ho strčí do…!“ Nakonec si ho „tam“ v Maranellu nestrčili, fotbalová hvězda vzala F40 na milost.

Prototyp Ferrari F40

Když pak Maradonu chytili s půlkilem kokainu a on se pakoval zpět do Argentiny, opět si musel koupit auto za své. A slevit ze svého standardu. Místo v jeho garáži našlo bizarní kupé Renault Fuego GTA. Maradona s ním prý moc nenajezdil, protože stejně spoustu času trávil v Evropě.

Renault Fuego

Ferrari pro mafii i tahač proti bulváru

Když se Maradona v roce 1995 vrátil do klubu Boca Junior, opět si poručil Ferrari. Tentokrát rovnou dvě. A stejná – otevřené modely 355 Spider. Jeden z exemplářů dala do aukce přímo Maradonova firma v roce 2005, fotbalista za auto s najetými 37 tisíci kilometry dostal 670 tisíc dolarů. 

Ferrari F355 Spider

Auto v roce 2009 koupil drogový klan Loza, který se živil ve spolupráci s bolivijskou a peruánskou mafií pašováním kokainu do Evropy. Autem jezdil Edwin Salta, jeden ze tří bratrů, kteří kartel vedli. V roce 2018 jejich organizaci rozprášila policie a zabavila 25 luxusních sporťáků včetně toho Maradonova.

Fotbalový bůh na odpočinku to kolem roku 1995 neměl doma lehké. Po drogových skandálech hvězdu pronásledovali na každém rohu novináři. Maradona střídal každý den jiné auto, aby jim unikl, nakonec to ale udělal úplně jinak. Začal jezdit modrým tahačem Scania 360 s tím, že v náklaďáku s vysokou kabinou ho budou novináři fotit dost těžko.

V době jeho trenérského angažmá u argentinského národního týmu si Maradona oblíbil Mini. Vystřídal dvě – obě ve vrcholné verzi Cooper S, to první ještě v limitované edici Hot Pepper. Slavnější se stalo to druhé s modrou metalízou. Maradona s ním v roce 2009 přejel nohu kameramanovi čekajícímu před tréninkovým centrem reprezentace. Fotbalový bouřlivák vzápětí kameramana seřval, že pod auto nohu strčil, a odjel.

To nejlepší na konec

Po blamáži na světovém šampionátu v Jihoafrické republice Maradona zakotvil jako trenér v Dubaji. Nejprve nafasoval hybridní supersport BMW i8, později pak Rolls Royce Ghost s vrcholným dvanáctiválcovým motorem. Z Blízkého východu zamířil Maradona v roce 2018 za nejbizarnějším fotbalovým i automobilovým dobrodružstvím svého života. Jako vážený sportovní konzultant v běloruském Dynamu Brest nafasoval bizarní „domácí“ offroad Overcomer Hunta.

Poslední auto, které Maradona před smrtí vlastnil, bylo jedno z nejcharismatičtějších ostrých kupé současnosti – BMW M4. Dalo by se čekat, že se fotbalový bouřlivák na stará kolena aspoň trochu usadil, ale ani na prahu důchodového věku si neodpustil skandál. To když se svým autem projel přímo po trávníku klubu Estancia Chica. Před objektivy několika mobilů se po trávníku projížděl se zapnutými modrými majáky schovanými za čelním sklem. Ty pochopitelně můžou používat jen bezpečnostní složky a záchranáři.