Elektrická bouřka, sedadla, co vám změří teplotu a ožívající legendy

  • 1
Třetí generaci Range Roveru Sport si nadále koupíte s osmiválcem a nový výtvor Horacia Paganiho dostane opět dvanáctiválec. Stejně jako model od oprášené francouzské značky Delage. Prodloužená verze Bentley Bentayga pro malé Číňany přiváží „letecká“ sedadla a přepravu rychlostí až 290 km/h.

Značka Wiesmann se vrací na scénu s elektrickým pohonem, stejně jako slavná značka DeLorean. K dobíječkám také Ford E-Transit Custom, ale i nová generace BMW X1, která nahradí letitý model i3. Honda v příštím roce v Evropě doplní modely HR-V a CR-V o nový kompaktní crossover ZR-V.

Návrat DeLoreanu má evidentně zpoždění. Za návratem stojí společnost DeLorean Motors Reimagined z Texasu, která spojila síly se studiem Italdesign, v něž vznikl i originální model DMC-12 z roku 1981.

Delage má chuť na Severní smyčku

Návrat na silnice chystá někdejší slavná francouzská značka Delage, kterou v roce 1905 založil Louis Delage. Ta až do roku 1953 nabízela zejména luxusní a sportovní automobily, které byly úspěšné i na závodních tratích. Již v roce v roce 2020 znovuobnovená francouzská značka oznámila stavbu supersportovního vozu inspirovaného monoposty formule 1 a nyní chystá velký návrat.

Zveřejnila fotografie funkčního prototypu Delage D12, který se testuje na okruhu Magny-Cours. V předvečer Velké ceny Miami formule 1 se zájemcům představil statický prototyp a společnost také ukázala videa nového funkčního prototypu na trati.

Vůz za 2,3 milionu dolarů pohání hybridní ústrojí, jehož součástí je atmosférickým motorem V12 7,6 l s výkonem 1004 koní, který spolupracuje s elektromotorem, který přidává podle provedení buď 20 nebo 112 koní. Nabízet se budou dvě verze: Club a GT.

První Delage D12 budou zákazníkům dodány v druhé polovině roku 2023 a výroba bude celosvětově omezena na pouhých 30 kusů. Podle svých tvůrců má vůz za cíl překonat rekord na Severní smyčce Nürburgringu. S dolaďováním pomáhá mimo jiné mistr světa formule 1 Jacques Villeneuve.

Kokpit D12 je futuristický. Místo volantu jsou páky podobné joysticku.

Do Delage D12 auta se nastupuje jako do stíhačky. Řidič a spolujezdec sedí za sebou.

Aristokrat v kanadách i tretrách

Po téměř deseti letech je tu v pořadí již třetí generace Range Roveru Sport. Má uhlazenější styl vytříbenější interiér a vylepšené technologie, které jí dodávají ještě lepší terénní vlastnosti a schopnosti na silnici. K dispozici jsou až 23palcová kola.

Důležitým stavebním kamenem slibované dynamiky je nově vyvinutá technologie podvozku. Standardně má vzduchové odpružení s automatickou regulací v závislosti na jízdní situaci i datech z navigačního systému. Před pasáží zatáček tak auto ví, co ho čeká a podvozek je na to připraven.

Novinkou je natáčení zadních kol v úhlu až 7,3 stupně, což pomáhá zmenšit poloměr otáčení při nízkých rychlostech. U vrcholné osmiválcové verze a plug-in hybridů standardně a dalších za příplatek zvyšuje jízdní dynamiku elektronická stabilizace náklonu a elektronicky řízený samosvorný diferenciál s vektorováním točivého momentu.

Momentální špičku pod kapotou představuje motor V8 4,4 l bi-turbo od BMW s výkonem 404 kW (530 k), který dokáže s Launch Control katapultovat Range Rover Sport na stovku za 4,5 s. I další agregáty jsou známé z většího Range Roveru. Jedná se o mildhybridní šestiválcové verze P400 (benzin) a vznětové D250, D300 a D350.

Standardem u všech nabízených motorů je osmistupňová automatická převodovka od ZF. Plug-in hybridy P440e a P510e pohání zážehový šestiválcový třílitr se systémovým výkonem 324 kW (440 k) nebo 375 kW (510 k). Stovku pokoří za 5,8 s, resp. za 5,4 s. Oba mají lithium-iontovou baterii s kapacitou 38,2 kWh, což jim zajišťuje elektrický dojezd podle WLTP na úrovni 113 km. V běžné každodenní praxi to prý má reálně zajistit dojezd 88 km.

Kabina je prostornější než dříve, přístrojové vybavení tvoří digitální přístrojový štít, který doplňuje 13,1″ velký dotykový displej uprostřed palubní desky. Špičkový audiosystém Meridian Signature má výkon 1430 wattů a jeho součástí jsou reproduktory v hlavových opěrkách předních a dvou krajních zadních sedadel. Ty se v závislosti na nastavení používají i pro potlačení hluku, ale také pro zvuk na pozadí v režimu dynamické jízdy.

Pokud jde o technologii pohonu všech kol, Britové sází na další vývoj systému iAWD s novým „terénním tempomatem“, který řídí pohon ve čtyřech volitelných programech. Přeci jen je to Range Rover, o čemž svědčí brodivost 900 mm, zdvih kol 546 mm, ale i dlouhý seznam terénních asistentů.

Elektrická bouřka od Wiesmannu

Německý specialista na sportovní vozy Wiesmann se po osmileté přestávce vrací na scénu. Po finančních potížích na začátku roku 2010 a po úplném uzavření v roce 2014 společnost koupili a v roce 2020 znovu zahájili činnost britští investoři Roheen a Sahir Berryové.

Ti vsadili na elektromobilitu, čehož výsledkem je Project Thunderball (Bouřka), který kombinuje pojetí klasického roadsteru s moderními technologiemi. Má podobné proporce jako někdejší model MF, ale jeho pohonné ústrojí se skládá ze dvou elektromotorů s celkovým výkonem 500 kW (680 k).

Zásluhou karbonové karoserie má německý roadster nízkou hmotnost 1,7 t a plně elektrická pohonná jednotka vozu je napájena kapalinou chlazenou 92kWh baterií, která umožní dojezd 500 kilometrů. Roadster využívá 800V architekturu s možností dobíjet výkonem až 300 kW. Dynamika bude určitě skvělá, na stovku totiž vystřelí již za necelé 3 sekundy.

Výrobu obstará specialista na stavbu prototypů, firma Roding Automobile GmbH z německého Rodingu, která bude stavět i moderní reinkarnace Audi Quattro pro společnost E-Legend. Plán výroby tisíce exemplářů v ceně v přepočtu 7,4 milionu korun je hodně optimistický.

Dočkají se ale i milovníci spalovacích motorů. Dalším projektem značky Wiesmann je totiž Projekt Gecko, který se dočká bi-turbo osmiválce od BMW M GmbH v přídi. V duchu doby je ale bohužel tak trochu na druhé koleji.

Wiesmann Project Thunderball pohání dva elektromotory, jeho spalovací varianta se ale dočká bi-turbo osmiválce od BMW M GmbH.

Interiér je v duchu klasických britských roadsterů.

Nové BMW X1 bude i elektrické a nahradí letitý model i3

Mnichovská značka plně ujíždí na elektrické vlně. Kromě modelu iX (a to i v top verzi iX M60), elektrického sedanu i4, dvou plug-in hybridních variant modelu 2 Active Tourer a čistě elektrické verzi nové generace sedanu řady 7 s označením i7 koncem roku představí i třetí generace SUV X1.

Ta bude od příštího roku v prodeji poprvé rovněž jako elektromobil. V nabídce mnichovské značky tak nahradí již letitý model i3, jehož výroba bude letos ukončena. BMW X1 mezigeneračně nabídne více místa pro cestující a nově i digitální přístrojový štít.

Nové BMW X1 bude podobně jako řady 1 a 2 založené na platformě FAAR, což je aktualizovaná platformu UKL, která mimo jiné umožňuje zástavbu čistě elektrických pohonů. V souladu s tím bude X1 od roku 2023 k dispozici také jako elektrická verze pod názvem BMW iX1. Novinka s 5. generací technologie BMW eDrive má mít podle dostupných údajů dojezd podle verze výbavy mezi 413 a 438 km a spotřebu 17,3 až 18,4 kWh/100 km.

Mnichovská značka se chlubí tím, že pátá generace technologie BMW eDrive používá nejnovější technologii bateriových článků a inteligentně řízený tepelný management, což umožňuje rychlé nabíjení a dlouhý dojezd i při extrémních teplotách pod bodem mrazu. Poslední dynamické jízdní testy probíhaly v zimním testovacím centru BMW Group v Arjeplogu na severu Švédska.

V případě tradičních spalovacích motorů by se mělo jednat o evoluce současných tří– a čtyřválcových agregátů o objemu 1,5 l a 2,0 l. Všechny budou disponovat mildhybridní technikou, k dispozici je také plug-in hybrid s 1,5litrovým zážehovým motorem. Existovat opět budou verze s pohonem jen předních nebo všech kol, ve všech případech ve spojení s osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Poslední dynamické jízdní testy nové generace BMW X1 probíhaly v zimním testovacím centru BMW Group v Arjeplogu na severu Švédska.

Poslední dynamické jízdní testy nové generace BMW X1 probíhaly v zimním testovacím centru BMW Group v Arjeplogu na severu Švédska.

Honda ZR-V: Nový hybridní crossover dělá „guláš“ v označování

Honda v příštím roce v Evropě doplní modely HR-V a CR-V o nový kompaktní crossover ZR-V. Ten v podstatě odpovídá tomu, co tato japonská značka na severoamerickém trhu představila jako HR-V modelového ročníku 2023.

Crossover ZR-V bude stejně jako všechny nové modely Hondy v Evropě pohánět plně hybridní hnací jednotka e:HEV. K pohonu bude s největší pravděpodobností patrně jako u nové evropské verze HR-V sloužit zážehová patnáctistovka s Atkinsonovým cyklem ve spolupráci se dvěma elektromotory a lithium-iontovou baterií.

Ve hře by mohla být ovšem i dvoulitrová verze, kterou dostane nová generace Civicu, jež se na starém kontinentu objeví letos na podzim. Žádné bližší informace zatím Honda nezveřejnila. Jisté je tedy jen to, že zážehový motor v této sestavě bude sloužit převážně jen jako generátor elektrické energie.

Ford E-Transit Custom: pozdě, ale lépe

Největší letošní elektrickou novinkou Fordu na evropském trhu je čistě elektrická verze Transitu Custom. Značka s modrým oválem ve znaku tak dohání konkurenci, toto zpoždění ale vyvažuje propracovanější technikou a novým ekosystémem pro správu nabíjení a služeb nazvaný Ford Pro.

Transit Custom nabízí výkon 135 kW (184 k) nebo 198 kW (269 k) a maximální točivý moment 430 Nm. To je mnohem více, než nabízí konkurence. Elektrický Fiat Ducato a jeho deriváty od koncernu Stellantis disponují výkonem 90 kW a elektrická verze Mercedesu Sprinter nabízí jen 85 kW.

Ford jde svou vlastní cestou i v případě umístění elektromotoru. Namísto u konkurence běžnému prostému nahrazení spalovacího motoru pod přední kapotou a pohonu předních kol, má E-Transit Custom hnací modul integrovaný v zádi. Vzhledem k tomu Ford používá nezávislé zavěšení kol a použití vinutých pružin místo v této třídě běžných listových per.

To přináší lepší komfort než u běžných dodávek. Nedostatkem této konstrukce je prostor potřebný pro hnací modul, nakládací hrana je tedy o 40 mm výše než u provedení se spalovacím motorem. Pro ty, kdo potřebují obzvlášť nízkou ložnou výšku, bude za příplatek k dispozici vzduchové odpružení zadní nápravy.

Kapalinou chlazený akumulátor s celkovou kapacitou 77 kWh (využitelná je 68 kWh) je umístěný před elektromotorem a zajišťuje dojezd 317 kilometrů. Z wallboxu se dobije za 8 hodin a DC dobíjení je možné výkonem až 115 kW, kdy nabití z 15 na 80 % trvá jen 34 minut.

Plně elektrická dodávka ve třídě do 3,5 tuny bude k dispozici v celkem 25 různých konfiguracích s užitečnou hmotností až 1720 kg.

Elektrický Ford Transit Custom umožní díky vlastní palubní síti ProPower Onboard napájení elektrického nářadí.

Ford E-Transit Custom má na rozdíl od konkurence elektromotor umístěný v zádi.

Bentley Bentayga EWB: Luxus natažený na skřipec

Prodloužená verze Bentaygy s označením Extended Wheel Base (EWB) nepřímo nahrazuje někdejší velký sedan Mulsanne a bude plnit roli vlajkové lodi značky. Nejvíce prý tuto verzi ocení malí Číňané.

Nárůst rozvoru o 18 cm na téměř 3,2 m doprovází o stejnou míru prodloužené zadní dveře, které jde otevírat a zavírat elektricky jen prostřednictvím tlačítka. Kvůli manévrovatelnosti je standardem Bentaygy EWB systém natáčení zadních kol v úhlu až sedmi stupňů, Průměr otáčení je tak dokonce menší než u standardní verze.

Zadní cestující v tomto bentley mají k dispozici královský prostor a na dvojici samostatných všestranně nastavitelných zadních sedadel si mohou připadat opravdu jako na trůně. Vzadu lze mít i klasickou třímístnou lavici nebo mezi dvěma zadními sedadly ještě malé sedátko.

Nejvíce komfortu ale poskytují právě ona příplatková tzv. „Airline Seats“, která je možno přirovnat k sedadlům první třídy v letadlech. Vychytávkou je i automatická klimatizace sedadel, která měří tělesnou teplotu a povrchovou vlhkost cestujícího a automaticky upravuje vytápění, chlazení nebo obojí společně pro příslušné zóny sezení.

Systém dokáže také snímat tlakové body v sedadle a provádět drobné úpravy pro maximální pohodlí. Senzory přitom měří tlakové zatížení a dokážou pasažéra masírovat celkem 177 různými tlakovými body v šesti zónách sedadla.

Prodlouženou Bentaygu pohání čtyřlitrový zážehový osmiválec V8 se dvěma turbodmychadly, který disponuje výkonem 550 koní, což dokáže zajistit zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,6 s a „let“ rychlostí až 290 km/h.

Nové Pagani na cestě, a bude mít opět V12!

Horacio Pagani vyvíjí svůj nový hypersport, který nahradí Huayru. Ta má za sebou již jedenáctiletou kariéru, korunovanou několika speciálními edicemi, a celkem 298 prodanými kusy. Nástupce se zatím skrývá za interním označením C10. Odhalen bude v létě a první zákazníci do něj usednou v příštím roce. Celkem vznikne jen 280 až 300 kusů, a zájemci musí složit zálohu ve výši 300 tisíc eur.

Ve srovnání s Huayrou bude novinka ještě aerodynamicky účinnější. Zmizí klapky na přední kapotě a velmi protáhlá záď bez výrazného křídla dostane větší difuzor. Pagani se brání elektrifikaci. K pohonu tedy bude opět sloužit výkonný šestilitrový bi-turbo motor V12 od Mercedesu-AMG, který má homologaci do roku 2026.

A kromě nové sekvenční převodovky si půjde objednat i manuální. „Jsou zákazníci, kteří si Huayru nekoupili, protože jsme jim nenabízeli manuál,“ řekl Horacio Pagani v jednom z rozhovorů, a ještě dodal: „Moji zákazníci, chtějí při řízení cítit emoce, nezajímá je jen samotný výkon.“ Vývoj se tak soustředil více na snižování hmotnosti než na přidávání koňských sil. Přesto nový model přidá oproti současnému modelu Huayra jen cca 30 až 40 koní a rozhodně prý nepůjde přes 900 koní.

Vzhled nástupce Pagani Huayra je zatím obestřen tajemstvím.

DeLoreanův návrat do budoucnosti

Na svět se postupně klube nástupce ikonického DeLoreanu DMC-12, který zazářil ve sci-fi trilogii z 80. let „Návrat do budoucnosti“. O novém DeLoreanu se mluví již řadu let. Společnost DeLorean Motor Company totiž nadále existovala jako dodavatel náhradních dílů a repliky DMC-12. V roce 2009 se dokonce objevily informace, že DeLorean Motor Company koupí platformu Kappa od GM, ale nakonec z toho sešlo.

V polovině srpna se má představit v rámci Pebble Beach Concours d’Elegance nové kupé, které ponese jméno EVolved. V duchu doby se totiž bude jednat o elektromobil. O křídlové dveře a zadní okno, zakryté lamelovou sluneční clonou, ale nepřijde.

Za návratem stojí společnost DeLorean Motors Reimagined z Texasu, která spojila síly se studiem Italdesign, v něž vznikl i originální model DMC-12 z roku 1981. To ale již dnes nepatří designérovi legendy Giorgettu Giugiarovi, ale koncernu Volkswagen. Italdesign vůz nejen navrhl, ale je součástí i technického řešení.

Úzce totiž spolupracuje s britskou firmou Williams Advanced Engineering na vývoji modulární elektrické platformy EVX, která je základem pro maloobjemové značky, jako je DeLorean. Architektura se sadou baterií s kapacitou 104 až 120 kWh může poskytnout výkon až 1000 kW (1360 k) a maximální dojezd 1 000 km.

Oproti předchůdci, který poháněl šestiválec 2,8 litru, dostane nový DeLorean čistě elektrický pohon. O křídlové dveře a zadní okno, zakryté lamelovou sluneční clonou, ale nepřijde.