Budoucnost je podle BMW vodíková. Nový motor funguje jako diesel

  1:00aktualizováno  1:00
Vývojovému oddělení BMW se spolu s několika partnery podařilo vyvinout nový motor spalující vodík s účinností 42 procent. To je stejná hodnota, jako u nejlepších současných turbodieselů. Vodík tak nevzdává svůj boj o palivo budoucnosti.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus | foto: BMW

Problémem pístových spalovacích motorů spalujících vodík byla po dlouhou dobu jejich účinnost. Divize BMW Group Forschung und Technik ale ve spolupráci s Univerzitou v Grazu, tamní firmou HyCentA Research a vídeňskou firmou HOERBIGER ValveTec vyvinula motor, který pracuje s účinností nejlepších současných vznětových motorů.

Odborníci toho dosáhli díky speciálnímu návrhu motoru. Předchozí pístové spalovací motory na vodík byly vždy jen odvozeninou běžných motorů s malým množstvím úprav. Projekt H2BVplus byl ale od počátku navrhován s ohledem na speciální požadavky vodíku jako paliva. Motor má geometrii podobnou vznětovým motorům a disponuje vysokotlakým vstřikováním vodíku.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Zcela nová je hlava válců a optimalizovaný je celý spalovací prostor. Vstřikovače jsou schopny dodávat vodík pod tlakem až 300 barů. Motor funguje stejně jako vznětový, palivo tedy nezapaluje svíčka. Ale díky tomu, že motor spaluje vodík, se konstruktéři nemusí zabývat emisními limity pevných částic. Proto může na rozdíl od klasických dieselů pracovat se stechiometrickou směsí, tedy s ideálním směšovacím poměrem.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Výsledkem těchto úprav je účinnost 42 %, což je hodnota dosahovaná v současnosti těmi nejlepšími turbodiesely. Přitom je testovaný motor stále jen vývojovým konceptem, který ještě čeká řada vylepšení. Dá se tedy očekávat, že účinnost ještě poroste. Vývojáři BMW chtějí navíc využívat také odpadní teplo, které účinnost ještě dále zvedne.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

Daimler a BMW ohlásily spolupráci na mobilitě budoucnosti

BMW Concept X7 iPerformance

Německé automobilky Daimler a BMW prohloubí spolupráci ve službách v oblasti mobility. Do sdílených služeb, parkování,...

Dívka v montérkách: rozebírá ze zvědavosti motory a těší se na řidičák

Ženy za volantem: Studentka autotroniky Markéta Petřicová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich také občas vyslechne něco peprného. Posměváčci to...

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

Najdete na iDNES.cz