Budoucnost je modrá: Hyundai i-BLUE

  11:36aktualizováno  11:36
i-BLUE - už jméno bachratého hyundaie napovídá, co je zač. Modrý (anglicky "blue") koncept má být především ohleduplný z modré planetě Zemi. A tak místo klasický fosilních paliv využívá k pohybu vodík. Využívá k tomu už třetí generaci palivových článků Hyundaie.

Hyundai i-Blue | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Vodíkové i-BLUE postavené na základech hyundaiů do přírody (SUV) má spíše stěhovavé choutky. Do velkoobjemového interiéru se leze proti sobě otevíranými dveřmi, vejdou se tam ale pouze čtyři lidé, víc sedadel v i-BLUE není.

Nechybí klasické atributy konceptů bez ambicí na výrobu: rozmáchlé oblouky, velkorysé prosklení střechy, LED diody namísto žárovek a futuristický interiér hodný mezigalaktické dodávky s head-up displejem promítajícím řidiči důležité údaje na čelní sklo do zorného pole řidiče.

Palivové články živí elektromotor s maximálním výkonem 100 kW, který se přenáší na všechny čtyři kola. 115 litrů vodíku je v nádržích stlačeno tlakem 700 barů. Na "plnou" ujede vodíkový hyundai až 600 kilometrů, maximálně pojede 165 km/h. Nula je zapsaná v kolonce úrovně škodlivých emisí, z výfuku odkapává nejvýš voda.

Pohon je rovnoměrně rozložen pod podlahou auta, konstruktéři ve vývojovém centru v japonské Chibě tak dosáhli ideálního rozložení hmotností 50 na 50 mezi přední a zadní nápravu.

Hyundai i-BLUE v číslech

délka x šířka x výška x rozvor (mm)

4850 x 1850 x 1600 x 2850
pneumatiky 285/50 R20
pohon palivové články
maximální výkon elektromotoru 100 kW (napětí 450 V)
dojezd (km) 600

Autor:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Mobil, snění, děti vzadu: čtvrtina řidičů bourá kvůli roztržitosti

Telefonování, SMS, ovládání klimatizace, denní snění nebo hádka s dětmi vzadu. To jsou jen některé příčiny, proč jsou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz