Piloti v bezpečí: Šest bezpečnostních prvků v rallye voze

  • 6
Rallyové speciály se ve vysokých rychlostech řítí po úzkých cestách podél řady překážek. Vyjetí z trati může být fatální - skála nebo strom nikdy neuhnou. Jak je chráněna posádka soutěžního vozu?

Bezpečnostní prvky ve voze Škoda Fabia R5

Hasicí přístroje

Základní součástí povinné výbavy závodních aut jsou podle předpisu Mezinárodní automobilové federace (FIA) dva hasicí přístroje. Jeden ruční je umístěn těsně před sedadlem spolujezdce. Druhý je automatický, spustit ho může buď posádka z kokpitu, nebo se dá aktivovat zvenku.

Příruční hasicí přístroj ve voze Škoda Fabia R5

„Má za úkol uhasit požár motoru či dalších částí vozu a dát posádce čas k úniku,“ říká Filip Bezděk z týmu Škoda Motorsport, zodpovědný za vývoj a aplikace bezpečnostních prvků ve voze. Hasicím médiem je plyn. Všechny bezpečnostní prvky auta jsou kontrolovány na technické přejímce před závodem.

Skla v oknech

Ochranný rám

Ochranný rám ve voze Škoda Fabia R5

Deformační prvky

Deformační prvky ve voze Škoda Fabia R5

Helma a oblečení

Bezpečnostní prvky vozu Škoda Fabia R5

Konstrukce sedaček

Konstrukce sedaček ve voze Škoda Fabia R5

Čelní sklo musí být minerální. V zadních pátých dveřích je standardní sériové sklo, naopak v bočních oknech ho nahradil polykarbonát o minimální tloušťce 3,8 mm. Dříve používané běžné skleněné výplně se při nárazech mohly roztříštit a střepy ohrozit posádku.

Systém uchycení bočních oken musí umožňovat posádce je v případě nehody vytlačit. Kvůli větrání na přejezdech mezi rychlostními zkouškami mohou být vybaveny „šoupačkou“, tedy posuvným okénkem.

Nejznámějším, nejviditelnějším a zároveň nejdůležitějším bezpečnostním prvkem je ochranný rám. Předpis FIA přesně specifikuje jeho konstrukci, průměry jednotlivých trubek, jejich tloušťky a svařovací technologii.

Třeba na Fabii R5 aktuálně není jediná trubka s tloušťkou stěny menší než 1,5 milimetru, dohromady váží přes 50 kilogramů. Trubky, které jsou pod střechou v okolí hlav posádky, jsou navíc obaleny deformačními prvky, aby zabránily přímému kontaktu helmy s rámem.

„Pravidla FIA přesně popisují zatížení, kterému musí rám odolat,“ vysvětluje Filip Bezděk. „Snaží se tak simulovat náraz, kdy jde auto přes střechu a narazí přitom například do stromu.Odolnost vůči předepsanému zatížení rámu ověřují při homologaci vozu komisaři FIA. V minulosti se tak dělo na základě praktických testů ve zkušebně, nyní se využívá levnější počítačová simulace, která má prakticky shodné výsledky. Správnost požadavků FIA na pevnost rámu již ukázaly mnohé vážné nehody na rallye, kdy posádka vyvázla bez zranění,“ dodal Bezděk.

V případě bočního nárazu, který bývá pro pilota i spolujezdce nejrizikovější, posádku chrání systém deformačních prvků, které vyplňují prostor mezi sedačkou a vnějším pláštěm dveří. Bezpečnostní pěnu kryje karbonový plášť.

Předpisy určují minimální objem 60 litrů pěny na každé straně vozu. Šest vrstev karbonu na povrchu slouží zároveň jako deformační zóna, která pomáhá rozložit sílu do velké plochy.

Oděv pilota a spolujezdce se skládá z nehořlavého spodního prádla, ponožek, overalu, kukly, rukavic a bot. Chybět nesmí helma a systém FHR (Frontal Head Restraint system), který brání poranění krční páteře při nárazu.

Pro sedačky platí od roku 2010 přísnější předpisy. Jejich tvar je navržen tak, aby chránily posádku například při bočním nárazu. Hmotnost jedné sedačky se pohybuje kolem 12 kilogramů. Samozřejmostí je používání šestibodových pásů. Povinnou výbavou je řezací nůž pro případ, kdyby nešel bezpečnostní pás rozepnout.