Stopka na poslední chvíli: auta, která už startovala, ale nevyjela

  • 6
Věnujete miliardu korun a fůru času na vznik úplně nového modelu s nadějí, že se prosadí. V historii však existuje dost případů, kdy automobilky tyto investice odepsaly a zastavily vývoj auta těsně před jeho uvedením na trh.

1952 Studebaker Type 542

Studebaker Type 542

Prototyp, který byl čtyřdveřovou verzí modelu Porsche 356, vyvinula firma Porsche pro americkou automobilku Studebaker, která se na začátku 50. let potýkala s propadem prodejů. Záchranou měl být sedan s motorem V6 od Porsche. Jenže vedoucí inženýr Studebakeru John Z. De Lorean kritizoval jeho jízdní vlastnosti a údajně naprosto nenáviděl design. Ani po výměně motoru se to nezlepšilo a prototyp putoval jen do depozitáře.

1953 Volkswagen EA-48

Volkswagen EA-48

Dnes je mini z roku 1959 automobilovou designovou ikonou. Podobné auto už o pár let dřív chystal Volkswagen, nakonec se ovšem na trh nedostalo.

V roce 1953 se ve firmě VW intenzivně jednalo o tom, který vůz by mohl nahradit legendárního brouka, jehož prodeje začaly stagnovat. Vznikl o něco menší prototyp městského vozu s označením EA-48. Měl motor vpředu a pohon předních kol. Experimentovalo se s benzinovými motory o objemu 700 a 600 cm³, uvažovaný diesel byl šéfem Volkswagenu Heinzem Nordhoffem odmítnut hned zpočátku.

Vůz byl už testován i v běžném provozu, ale prodeje brouka se opět začaly zvedat, takže v roce 1956 projekt EA-48 automobilka zastavila.

1967 Ford Comuta

Ford Comuta

Britská divize Fordu přišla v roce 1967 s ideou malého elektrického autíčka do městského provozu, jakéhosi předchůdce dnešního smartu. Dvojice elektromotorů o celkovém výkonu deset koní a olověné baterie měly umožnit dojezd kolem šedesáti kilometrů. Vůz měřil na délku sice jen 2032 mm, měl však i zadní lavici, tedy prostor pro čtyři pasažéry.

Olověné baterie ovšem nebyly ideální, lepší technologie nebyly tehdy ještě k dispozici, stejně jako nabíjecí stanice, takže vývoj vozu byl ukončen.

1974 Citroën CV Super

Citroën 2CV Super

Legendární „kachna“, neboli Citroën 2CV oslavil v roce 1974 už 26. narozeniny. Výrobce zvažoval, jak dlouho ještě může trvat jeho popularita, a pro jistotu začal vyvíjet nový model s retro designem inspirovaným Tractionem Avant a čtyřválcovým motorem z vozu GS, kvůli kterému byla příď auta výrazně delší než u 2CV. V pokročilé fázi vývoje byl ovšem projekt ukončen a „kachna“ se nakonec vyráběla až do roku 1990.

1989 Porsche 989

Porsche 989

Porsche bylo dlouho spojeno s výhradně sportovními vozy, zejména s modelem 911. Už na konci 80. let ovšem vyvíjelo rodinný čtyřdveřový vůz, a to pod označením 989.

Šlo o luxusní kupé s 8válcovým motorem vpředu, které však potřebovalo novou platformu s rozvorem 2 828 mm. Vedení firmy se zaleklo velkých nákladů a také zájem zákazníků v té době směřoval spíše k menšímu modelu 911 než k tehdejší vlajkové lodi 928, takže od výroby nového vozu ustoupilo.

Velký čtyřdveřový vůz se do nabídky Porsche dostal až o dvacet let později v podobě modelu Panamera.

1991 Mercedes-Benz C112

Mercedes Benz C112

Mercedes v osmdesátých letech dvacátého století úspěšně startoval v MS sportovních prototypů skupiny C. Ve vývoji byla i silniční verze pro řadové zákazníky. Model C112 měl být nástupcem původního modelu 300SL s dvojicí nahoru otevíraných dveří a výkonem super auta, což měl obstarávat 12válcový motor o síle 400 koní.

Našlo se dokonce sedm stovek zájemců, kteří na auto složili zálohu. Generální ředitel divize Mercedes-Benz Werner Niefer, který vůz prosazoval, ale odešel v roce 1993 do důchodu a nové vedení projekt zařízlo.

1995 Lamborghini Cala

Lamborghini Cala

Značku Lamborghini vlastnil do roku 1994 Chrysler, pak ji prodal společnosti Megatech. Noví majitelé začali s vývojem nejmenšího a nejlevnějšího modelu, který dostal název Cala a pod kapotou měl čtyřlitrový desetiválec. Vývojové práce už byly velmi daleko, když značku v roce 1998 koupil Volkswagen a cala skončila jen jako exponát v muzeu.

1997 Volkswagen W12

Volkswagen W12

Jedním ze symbolů éry Ferdinanda Piëcha v čele Volkswagenu je model W12. Značka do té doby žádný ani vzdáleně podobný super sportovní model nevyráběla. Osazen měl být 12válcovým motorem uspořádaným do W. Na okruhu v Nardo vytvořil vůz světový rekord, když během 24 hodin ujel trasu o délce 7086,7 km s průměrnou rychlostí přes 290 km/h. Sériová výroba nakonec ani nezačala, Piëch se rozhodl, že supersport bude vyrábět další koncernová značka Bugatti, a tak se zrodil Veyron.

2018 Range Rover SV Coupé

Range Rower SV Coupe

Na autosalonu v Ženevě představil Range Rover třídveřový vysoce výkonný model Range Rover SV Coupé, který měl být vyroben v limitované edici 999 kusů. Nešlo sice o úplně kompletně nově vyvinutý model, s běžným roverem měl společnou jen přední a zadní část karoserie. Třeba přední sklo bylo více skloněné, okna ve dveřích bezrámová, jiný byl i čtyřmístný interiér. A především motor, pětiválec o výkonu 565 koní.

Automobilka však byla v té době ve velké provozní ztrátě, takže o pár měsíců později oznámila velké škrty v nákladech, které odneslo i toto sportovní SUV.

2021 Jaguar XJ EV

Jaguar XJ EV

Jaguar letos v únoru slavnostně oznámil, že do roku 2025 chce být jen čistě elektrickou značkou. O to větším překvapením bylo, když zrušil projekt elektrické limuzíny XJ, která měla mít premiéru ještě letos. Výrobce pouze uvedl, že model „neodpovídá budoucí vizi automobilky“.